Åsa E
I morse var jag på bokrean, och köpte fyra böcker om växter och trädgård:

Rosor för nordiska trädgårdar del 1
Fröboken
En trädgård blir till
Orkidéer

Totalt 414 kr.
Bra va! smile.gif

Hälsningar Åsa (som har flextid på jobbet)
fruberglund
CITAT (Åsa E @ 23-02-2006, 10:53)
I morse var jag på bokrean, och köpte fyra böcker om växter och trädgård:

Rosor för nordiska trädgårdar del 1
Fröboken
En trädgård blir till
Orkidéer

Totalt 414 kr.
Bra va! smile.gif

Hälsningar Åsa (som har flextid på jobbet)

Del 1??? Den finns väl inte att få tag i nu? Skulle väl inte komma ut fler förrän våren 2007 läste jag nånstans. Är du säker på att det är 1:an?
Åsa E
Ärligt talat, det stod inte på den vilken del det var. Och därför trodde jag att det var del 1. Den innehåller en massa tabeller över vilka rosor som passar i vilket läge, och så fanns det beskärningsråd med mera. Jag hann inte titta så mycket.

Kan du gissa nu om det är del 1 eller del 2? Det kanske är en gammal upplaga?

Åsa
kristerh
jag köpte 1 bok på bokus bokrea 10% plus fri frakt o dubbla poäng på medmerakortet, phalaenopsis heter den skriven av någon christensen,
310:- betalade jag, på orkidéhuset kostar samma bok 650:-
krister
Floppy
CITAT (kristerh @ 23-02-2006, 12:02)
jag köpte 1 bok på bokus bokrea 10% plus fri frakt o dubbla poäng på medmerakortet, phalaenopsis heter den skriven av någon christensen,
310:- betalade jag, på orkidéhuset kostar samma bok 650:-
krister

Jag har också beställt på Bokus (internet) fick 10% rabatt på rea priset och fraktfritt...

- 1 st Fröbok : Från Sådd Till Planta
- 1 st Gröna Hjälpen
- 1 st Klätterväxter
- 1 st Perenner
- 1 st Perenner

Beställde även lite mat böcker...har en sambo som inte kan laga mat, å det är sant... tongue.gif

- 1 st Snabbt & enkelt för fattig gourmet
- 1 st Matbok för fattig gourmet
- 1 st Må-bra-mat för fattig gourmet

Totalt för alla böcker direkt hem i brevlådan 325Kr... inte dåligt...
smile.gif tongue.gif
fruberglund
CITAT (Åsa E @ 23-02-2006, 11:28)
Ärligt talat, det stod inte på den vilken del det var. Och därför trodde jag att det var del 1. Den innehåller en massa tabeller över vilka rosor som passar i vilket läge, och så fanns det beskärningsråd med mera. Jag hann inte titta så mycket.

Åsa

Jag tror faktiskt det är 2:an i så fall men kanske nån annan vet mer säkert (som har 1:an). smile.gif
Angeleyetears
Ska gå imorgon och hitta trädgårdsböckerna... För CSN kommer inatt. Då ska jag försöka att fynda..

//Angel.
Sommartorparn
CITAT (fruberglund @ 23-02-2006, 12:26)
CITAT (Åsa E @ 23-02-2006, 11:28)

Åsa

Jag tror faktiskt det är 2:an i så fall men kanske nån annan vet mer säkert (som har 1:an). smile.gif

Enligt katalogerna är det 2an som går på rea.
Har också undrat över 1an, men kanske den sålde bättre och nu har dom ett restlager av 2an.........
Carex
Nu har jag också fyndat på rean! Blev bara en växtbok, en om myter och legender kring växterna. Mysig och trevlig. Plus tusen och en natt, den har säkert lite anknytning till trädgård med alla berättelser som utspelar sig i orientaliska trädgårdar;)
Smekajsa
Jag SKA INTE gå på bokrean
Anki V
Hjärtevännen hängde på låset kl 12 i natt och lyckader komma över ett ex. av "Rosor i nordiska trädgårdar" till mig wub.gif och "Bosse bildoktorn" till sig.

Han hade idag bara på "kul" frågat efter boken igen hos flera bokhandlare och den var slutsåld ....redan.

"Bosse bildoktorn" var tydligen också slut wacko.gif

/Anki
ninnisky
CITAT (Anki V @ 23-02-2006, 21:50)

/Anki

Fanns minst 25 st på Wettergrens i Göteborg - du får ta dig en tur hit biggrin.gif biggrin.gif
Anki V
CITAT (ninnisky @ 23-02-2006, 22:23)
CITAT (Anki V @ 23-02-2006, 21:50)

/Anki

Fanns minst 25 st på Wettergrens i Göteborg - du får ta dig en tur hit biggrin.gif biggrin.gif

"Bosse bildoktorn" inhandlades 5 över 12 natten som var. laugh.gif laugh.gif

Men vem bryr sig.... "Rosor i nordiska trädgårdar" är räddad wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
Tabellerna lägen osv -det är del 2 av Rosor i nordiska .. den liksom ettan är helt oumbärliga böcker smile.gif
renate
Var också på bokrea i dag, det blev ingen trädgårsbok denna gången,jag har så många.
Det blev: Solstorm av Åsa Larsson
Uppgörelsen av John Grisham
och en barnbok till barnbarnet
*Felix matte*
CITAT (renate @ 23-02-2006, 23:02)
Var också på bokrea i dag, det blev ingen trädgårsbok denna gången,jag har så många.
Det blev: Solstorm av Åsa Larsson
              Uppgörelsen av John Grisham
och en barnbok till barnbarnet

Åsa Larsson är ju systerdotterns bästa/närmsta kompis men jag har faktiskt inte läst en endaste av hennes.
Kanske dags att ta itu smile.gif Solstorm
Eva St
Hade ju bestämt mig för att inte gå på bokrea ---- men imorgon bär det iväg dit - kanske bara för att titta men knappast troligt
Eva St
kristerh
CITAT (Smekajsa @ 23-02-2006, 18:56)

Du behöver inte gå på rean, den finns även på nätet laugh.gif laugh.gif
krister
Milex
Var i Göteborg i går och passade på att gå på rean. Var det mindre folk än vanligt i bokhandlarna? (Vad heter bokhandel i plural?) Var där för ett par år sedan oxå och då var det knöfullt.
Köpte Botanica och Rosor för nordiska trädgårdar + en massa andra icke-trädgårdsböcker. Det hade nog blivit lika billigt eller billigare att köpa från nätet. Men känslan är inte den samma.
Nu bläddrar jag i rosboken. Det känns som att jag inte kommer att falla i rosträsket sleep.gif

Jag kommer att aktivt ta mig dit rolleyes.gif Cheezez vilka rosor det finns.
fruberglund
Mannen ska hämta mina böcker idag biggrin.gif Tur jag förbeställde då om Rosor för nordiska trädgårdar gick så fort.

JAG VILL HA 1:AN OCKSÅ!!!!!!!!! Väntar otåligt på nyutgåva tongue.gif
sanna
Jag lade alldeles nyss vantarna på "Den nya nordiska floran" för 129:-!!!
Jag som trodde att den skulle vara slut efter en readag.
I min glädje över att komma över detta hett eftertraktade verk så billigt blev det även :"Prismas stora örtabok", "Bondepraktikan" och "Bonniers världsatlas".

Ooo, vad jag är nöööjd! tongue.gif
Angeleyetears
Jag kom iväg till bokrean idag...

Det blev :
- Frisk med örter.
- 901 huskurer och praktiska råd.
- Kärleksmagi
- Vägen till Välbefinnande. (homeopati, etriska oljor, kristaller och huskurer)

ca:276 kr ..

//Angel.
*Felix matte*
Jag var också på bokrean, köpte bara några barnböcker... presenter till barnbarn.
"Den nya nordiska floran"... fanns hur många som helst...kostade 149 kr men jag köpte inte.
Kikade lite i en och såg att det var inget för mig...onödigt avancerad eftersom jag inte rör mig så mycket utomhus och inte har för avsikt att börja studera rolleyes.gif
fruberglund
Hur flummig är jag då??? laugh.gif

Hade ju redan Rosor för nordiska trädgårdar del 2 i bokhyllan! Tyckte den verkade bekant när jag började bläddra i den. Går väl inte att byta och mannen fick inget kvitto heller för den delen sad.gif

Så nu har jag två stycken biggrin.gif
Sylvia
Sälj den här på Köpes o säljes, inga problem tror jag!!
Kajsa
Hade inte tänkt köpa något i år men det blev
Amatörerna- tolv trädgårdsälskare, den blir fin vinterläsning.
*Felix matte*
Imorron tar jag en extra tur till bokhandeln... ska passa på att köpa fler barnböcker
bra att ha till födelsedagar och jul smile.gif

Har ju 6 små flickor att köpa till wub.gif
kristerh
CITAT (Sylvia @ 25-02-2006, 18:32)

Det kanske blir rea på rean då wink.gif
krister
fruberglund
CITAT (kristerh @ 27-02-2006, 20:48)
CITAT (Sylvia @ 25-02-2006, 18:32)

Det kanske blir rea på rean då wink.gif
krister

Ja, kan ju inte sälja den till fullpris eftersom köparen får betala frakt också.

Funderar på att ge den till mamma i present när hon fyller år istället. smile.gif
noora
Det blev ett andra varv förbi bokrean igår smile.gif Bara bär av Jens Linder (recept på bär, det har jag verkligen saknat!), Farliga och ofarliga växter av Sven-Olof Strandhede, och en bok om örtte och huskurer.

Det fanns många örtaböcker som verkade trevliga, både bland trädgårdsböckerna och medicin & hälsa, men jag har ju redan så många... Även
Prismas stora örtabok ser bra ut, mycket bättre än deras förra "Prismas stora bok om örter". Tyvär försvinner en del av tjusningen med en ny örtabok av att jag nuförtiden har tillräckligt med egen erfarenhet för att inte alltid hålla med författarna rolleyes.gif
ewa zon 3
CITAT (noora @ 28-02-2006, 12:16)
försvinner en del av tjusningen med en ny örtabok av att jag nuförtiden har tillräckligt med egen erfarenhet för att inte alltid hålla med författarna rolleyes.gif

Låter som det är dags för dig att skriva en egen Örtabok. Har kollat lite på din webbsida om örter och där finns ju massor av bra info. smile.gif

/Ewa
sanna
Det fanns många örtaböcker som verkade trevliga, både bland trädgårdsböckerna och medicin & hälsa, men jag har ju redan så många... Även
Prismas stora örtabok ser bra ut, mycket bättre än deras förra "Prismas stora bok om örter". Tyvär försvinner en del av tjusningen med en ny örtabok av att jag nuförtiden har tillräckligt med egen erfarenhet för att inte alltid hålla med författarna rolleyes.gif

Jag köpte ju Prismas stora örtabok på rean och jag måste säga att jag är ganska så besviken. Köp inte den, noora! Dålig översättning, konstigt urval och en del rena felaktigheter.
noora
CITAT (ewa zon 3 @ 28-02-2006, 12:58)
försvinner en del av tjusningen med en ny örtabok av att jag nuförtiden har tillräckligt med egen erfarenhet för att inte alltid hålla med författarna rolleyes.gif

Låter som det är dags för dig att skriva en egen Örtabok. Har kollat lite på din webbsida om örter och där finns ju massor av bra info. smile.gif

/Ewa

Jag tycker att det är jättepraktiskt att lägga informationen på webben, där kan jag uppdatera den om jag märker att något jag skrev var fel wink.gif
noora
CITAT (sanna @ 28-02-2006, 13:36)
Jag köpte ju Prismas stora örtabok på rean och jag måste säga att jag är ganska så besviken. Köp inte den, noora! Dålig översättning, konstigt urval och en del rena felaktigheter.

Synd sad.gif Jag kikade bara i den som hastigast, och tyckte att den verkade bättre än deras förra, men det finns kanske fortfarande "utrymme för förbättringar". Konstigt urval kommer man runt genom att köpa flera böcker smile.gif men rena felaktigheter är trist. Att den är översatt noterade jag inte, och det är ju i så fall ytterligare ett litet minus (speciellt om översättningen är dålig). Jag brukar rent generellt försöka undvika trädgårdsböcker som är översatta, eftersom översättningen kan introducera så många olika sorters fel. Odlingsanvisningar (som ändå är svåra att ge för ett avlångt land som Sverige) går åt pipan om inte redigeringen är ordentlig, och namn och facktermer kan översättas knasigt.
anna_rispan
I går köpte jag Het trädgård av Phillip Plönninge och Johan Borssén. har bara kikat lite i den, men den verkar lite småbra.
ewa zon 3
Skulle inte köpa mer trädgårdsböcker men när jag gick förbi en bokhandel så måste jag ju titta lite bara rolleyes.gif "Nya nordiska floran" blev det, något på 140 kr. Har tittat lite redan och den verkar bra med väldigt fint illustrerade växter.

/Ewa
sanna
CITAT (ewa zon 3 @ 05-03-2006, 16:19)
Skulle inte köpa mer trädgårdsböcker men när jag gick förbi en bokhandel så måste jag ju titta lite bara rolleyes.gif "Nya nordiska floran" blev det, något på 140 kr. Har tittat lite redan och den verkar bra med väldigt fint illustrerade växter.

/Ewa

Ja, den är jättefin! Hade den "gamla" nordiska floran tidigare, men nu har de utökat den med mycket "trädgårdsrymlingar", vilket jag tycker är skoj!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har också varit på bokrea idag och jag behövde inte ens lämna huset, jag shoppade hos Adlibris ex.

Orkidéfeber 39kr
Sju sorters tomat 29kr
Enkelt grönt 19kr
Chilipeppar 49kr
m fl

Jag shoppade en massa böcker och ingen kostade mer än 49kr, den billigaste kostade 14kr.
Leia
Jag var en sväng igår innan jobbet.
Det blev "stora trädgårdsboken", (tror jag den hette) den var på över 1000 sidor, kostade 149:- och vägde 3000kg... ok det där sista var en överdrift biggrin.gif men tung var den...
Det blev även "Latmansträdgården" och en faktabok till sonen som heter "1000 frågor och svar". Det är framförallt svaren jag var ute efter, frågorna ställer han själv! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon