Full version: Plaströr
gunnelö
Är det någon mer än jag som är irriterad på de små plaströr som vissa fröfirmor packar sina allra minsta frön i? Det är ju jättesvårt att få ut fröna som blir statiska och "klistrar" fast sig på och i röret.

Gunnel Ö
Bitta98
Jag håller med dig, köpte pelleterade petunia frö som låg i ett plaströr hälften av dem satt fast i plastlocket. Naturligtvis så smuldes de sönder när jag försökte ta av locket sad.gif .

//bitta
jendah
Rören har jag inte så dålig erfarenhet av för dem har jag bara fått med aklejafrön i (de är ju hyffsat stora) ...
men däremot de små innerpåsarna av plast och folie tycker jag är hemska...
man försöker skaka ut fröna men de flyger bara från ena sidan till den andra i påsen.
Skakar man hårdare flyger de genom rummet i stället, så i slutändan sitter man med en liten pinne och pillar ut dem ett och ett sad.gif
Det måste finnas bättre varianter...
Lady Hamilton
unsure.gif Ja det är både för o nackdelar med "rören".......
Men jag föredrar faktiskt dem för att då slipper man "mosade frön" och man "ser" ju fröna i röret.
Men jag som är van vid att hantera "provrör" laugh.gif "knäpper automatiskt på rören och kollar runt korken så att det inte finns några frön kvar, innan jag försöker öppna dem. Sedan så "häller" jag ut dem på ett litet fat, (vitt för mörka fröer och färgat fat för ljusa fröer) Vill de inte "komma ut" smile.gif Så "knäpper" jag försiktigt på röret till de lossnar.
heiamaria
Hejsan
jag har hällt i lite torr finkorning sand i mina "provrör" , skakat
runt och hällt ut fröna i handen och det har funkat bra, men då har ju
de pelleterade fröna varit infärgade med avvikande färg så man
har sett dom bland sandkornen, vet inte om det funkar med "naturfärgade"

annars tycker jag att rören är bättre an de små foliepåsar som annars används.

Mvh Heia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon