Anna Maria
Jag har läst här nån gång om någotn (Hamilton)? som förökar köpeplantor. Hur gör man?
Nu säljer de ju massor av billiga små plantor på Wextriket här och det vore kul att göra fler av de jag köper!

Maria utanför Enköping
Lady Hamilton
smile.gif Det beror lite på vilka plantor du vill föröka?
En del rotar sig snällt i vatten andra vill hellre rota sig i jord.
Sedan finns det plantor som man kan dela.

Plantor som du vill föröka, klipper du av "topparna"på, gärna ca 10 cm långa "sticklingar" . Men det går även med lite kortare.
Du tar bort de nedersta bladen och låt det finnas kvar 2 bladpar i toppen.

Sedan sätter du de i vatten. Låter dem rota sig och sedan planterar du dem i en kruka med jord.

Eller så sticker du ner dem intill kanten i en kruka med jord (du kan sätta fler i samma kruka) och täcker med plast med lufthål eller så kan du använda dig av ett sk. "miniväxthus"
sedan när de börjar växa så delar du dem och sätter dem i varsin kruka.
Vissa använder även Jiffy-bricketter när de rotar sina plantor. Då låter du dem rota sig och planterar dem i en kruka med jord när du ser att rötterna har kommit fram.
Anna Maria
Tack!
Det låter ju som vanlig förökning. Jag läste förut att du fick så fruktansvärt många plantor, du måste ju kunna hålla på och toppa länge från moderplantan.
Jag vet inte vad de har på Wextriket, petunior och sånt där är jag sugen på för det har jag inte orkat så.

Maria utanför Enköping
Lady Hamilton
Inlägg från Förkultivering och förökning
"Sticklingar i blomsteraffären"

Hej.
Nu börjar det Plantagen i kållred (Göteborg) har fåt in sticklingar pris är 14,50:- /st
Kunde inte hålla mig utan komm hem med dubbel hängpetunia som skall förökas till 50 st. (som vanligt)
Hälsningar
JÅJ

Det var inte detta inlägg du läst?.......Jag har inte så överdrivet många plantor som jag förökar smile.gif Som du ser finns det de som är värre!.... laugh.gif
Anki V
Kan man från sina frösådda Petunior rota toppskotten (man ska ju ändå toppa dom) för att få fler plantor? smile.gif

Men kan man vänta så länge med att toppa så det blir ordentliga sticklingar? Blir inte blomningen försenad då? unsure.gif

Eller ska man välja ut några av plantorna för att använda till förökning? unsure.gif

/Anki V
Lady Hamilton
Jag har ingen erfarenhet av petunior. Det är första året som jag sår dem själv. Och jag tycker att de växer låååångsamt. Så rent spontant så tror jag att det blir svårt att ta "sticklingar" på egensådda, om man inte sått väldigt tidigt så att plantorna hunnit "växa" till sig. Jag skulle nog hellre köpa färdiga sticklingar som jag sedan skulle försöka föröka
Anki V
Tack Hamilton!

Det var väl det jag trodde.

Men i några korta minuter så såg jag oanade möjligheter framför mig laugh.gif laugh.gif

Petuniorna som jag skulle vilja föröka är gula och ser jättefina ut (på påsen).

/Anki
Bitta98
Jag har precis sått petunior, brukar så dem vid den här tiden och det är absolut inga problem att ta sticklingar på dem sen. Petunior är tröga i starten, men sen xxxx vad de växer. Toppar mina flera gånger före utplantering. Ta först toppen, sedan grenar de sig ta topparna osv.

//bitta
Anki V
Kanske det skulle vara värt att prova med några av plantorna. smile.gif

Hur små kan sticklingarna vara?

/Anki
Anna Maria
Tack så mycket Hamilton, du har helt rätt i att det var JÅJ:s inlägg som spökade i min hjärna!

Jag kom hem utan en enda planta tyvärr, det fanns en massa pelargoner och fuchsior men där har jag ett inköpsstopp just nu... var på ERAgarden förra helgen...

Men jag väntar på fler sommarblomssticklingar, nu vet jag ju vad jag kan göra!

Maria
jåj
CITAT (Anki V @ 23-02-2006, 14:48)
Kan man från sina frösådda Petunior rota toppskotten (man ska ju ändå toppa dom) för att få fler plantor? smile.gif

Men kan man vänta så länge med att toppa så det blir ordentliga sticklingar? Blir inte blomningen försenad då? unsure.gif

Eller ska man välja ut några av plantorna för att använda till förökning? unsure.gif

/Anki V

Hej Anki.
Det går bra att använda frösådda eller sticklingar när petunian (surfina = häng) förökas.
Jag brukar ta ca 3cm och ta bort de understa bladet eller två.
säitta dom i torvbriketter eller jord i ett miniväxthus.
Moderplantan måste få behålla några blad.
Moderplantan blir mer förgrenad och nästa gång blir det ännumer skott som kan bli nya sticklingar.

Under lysrör inomhus så är de rotade på en vecka och snart dagsatt toppa igen.

Hälsningar
JÅJ
Anki V
Hoppet stiger igen!

Jag ska prova!! laugh.gif laugh.gif

Av de 28 fröna med 70% grobarhet kanske jag kan få till fler plantor.

Jag kommer på fler och fler ställen där det skulle vara snyggt med gula Petunior rolleyes.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon