Full version: mandelträd och kiwi
katah
men men... mandelträdet ska planteras ut på våren eller hösten och de ska stratifieras före sådd 3 månader

Jag har läst impectas anvisningar, men funderar ändå

Ska jag stratifiera i kylskåpet med vermikulit eller ute...( zon 2 vinter snart över )

Hur gör jag?

Kiwin ska till kylskåpet med vermikulit nu ... resonerar jag rätt?
kerstin z5-6
Mandelsträdet kommer du att få ha inne en säsong i kruka -det brukar inte hinna med att få nån storlek på en säsong -inte så stort att det klarar friland -tempen ute i skugga passar bra för stratifiering , ni har ju inte 10 + dygnet runt ännu
Kiwi ska den kylas?
katah
tack kerstin!

jo inte plus 10 men några minusgrader... jag funderar om det vill ha minus, eller blandat eller 5-7 grader eller...

Det stod på kiwin att det skall till kylen med vermikulit några veckor...
Maggan H
Jag sådde kiwi direkt i fjol, de grodde på 3 veckor, alla 10 fröna jag sådde. rolleyes.gif Der var den sorten vi äter som frukt här i Sverige, Actindia, och den ska vara härdig i zon 1. Dom har övervintrat inne nu första vintern och ska spaljeas upp på garageväggen i vår är det tänkt. De skjuter skott nu och ser fina ut, ca metern höga.
kerstin z5-6
tror också att den gro varmt, kiwi -

det är lagom temp ute hos dej för den andra
katah
Tack, nu vet jag om igen hur jag ska göra,tack!

Min kiwi ( actinidia deliciosa) ska vara härdg ner till minus 12 grader.

Jag har inte full koll vilket kiwi det är... ska kolla, men tror på den mini-varianten... hmmm, jag har packat alltihop i en plastpåse med vermiculite efter konstens alla regler.... nu är det bara vänta..... smile.gif
Alexander-VG-zon3
vi har kiwi ute på ett plank här i zon 2 wub.gif wub.gif
humla
Har också provat att så mandelträd ett år, stratifierade fröerna i ett svalt rum i garaget - tyvärr grodde inget av fröerna! Hoppas du lyckas bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon