Ann i Göteborg
30-04-2003, 12:06
Nu skall det bli av - en bambukoja till barnen. Jag tänkte först välja pil men ändrade mig till bambu. Jag har 5 plantor av 'Jumbo' som skall få bli riktigt höga (kanske binder jag ihop toppen - men tror inte det). I vilken formation och med vilket avstånd tycker ni jag skall plantera??
Väntar med spänning på era svar för imorgon skall jag ut och gräva, HURRA!
Kerstin i Malmö
30-04-2003, 13:00
När tänkte du att den skulle växt klart??
Skämt åsido, bambu växer inte speciellt fort, åtminstone inte i början. Jag har själv 3 plantor och förvisso har dom nog ökat lite, lite i omkrets men höjdmässigt har det inte hänt speciellt mycket tycker jag. Inga kojdimensioner ivarjefall. I juli har jag haft dem i två år...
Sedan blir väl bambu väldigt omfångsrik och då får jag det lite svårt att gå ihop med en koja... Men du kan ju ha bambu på en eller två sidor och bygga något annat på de andra för bambu är fint och ger en härlig känsla.
Vill inte ta bort din glädje men den erfarenhet jag har av bambu gör det svårt för mig att se en koja!
Kerstin
Plantera inte bambu i en ringform, för den kommer att växa ihop i mitten så småningom och då är det ju ingen koja längre. Och så har denna sort jätterötter som är sega som tågvirke också!!
Ann i Göteborg
30-04-2003, 22:35
Tack för era synpunkter.
Kojmässigt sett är plantorna redan på godtagbar höjd - med tiden skall de även fungera som insynsskydd, men det är en annan historia.
Jag köpte en rejäl planta på drygt 150 cm (barnen <120cm) som jag satte en vass spade i och delade i flera med en gång och simsalabim 5 plantor - det fungerade med ´Simba´ som jag nu har sju plantor av sedan några år.
Men, hur tycker ni jag skall plantera för att få ett ´rum´??
En gång att springa i eller en koja? Inte i en ring förstår jag nu, men som vad???
Jag kan nog fixa fler än fem plantor om det krävs för ändamålet...
Hoppas, hoppas ni har fler idéer!
Växer inte alltid bambu livligt med rotskott, oavsett vilken form man palnterar dem i?
Jag vet inte vilken bambu som Jumbo är, men den storbladiga sort man ofta ser i våra trädgårdar är närapå lite skrämmande... Åsa här brukar nämna namnet, själv förtränger jag men tror den heter jätte- eller parkslide
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/f...lo/fallsac.html.
Där jag bor stiger den upp i stora fält i naturträdgårdarna, reser sig till skogar och vissnar sedan ned för att lämna markområden som ser ut som att elden härjat hårt. De döda stjälkarna eldas på privata valborgsbrasor på hösten. Spridningen är enorm och den tar över till och med i skogsmarker...
Detta verkar vara en bra sida för bambuintresserade
http://hem.passagen.se/snowpalm/swe/bamboo.html
http://www.hkr.hel.fi/viher/toolo2001/kuvat/bambu.jpg
Ann i Göteborg
01-05-2003, 18:41
Jag har köpt Fargesia Murielae ´Jumbo´och liksom övriga Fargesia växer den i en samlad rotklump - inte alls aggressiv.
Jag tror du tänker på parkslide som du skickade länk om. Den är rent ut sagt horribel. Mina föräldrars grannar på landet har den på sin tomt och de får klippa av allt som kommer in på deras för att försöka hålla den stången.
Nej, det är inte den jag vill ha.
Om jag ändock sätter plantorna i en vid ring borde jag ju kunna knipsa bambustörar inifrån för att hålla kojplatsen öppen - eller vad tror ni?
Alla förslag är välkomna!
Jo, det borde kunna fungera. Men rikta i så fall in dig på att rensa "stammarna" från kvistar (om det blir för tätt) och låt stammarna vara. Om du tycker att de behöver glesas ut: ta bort de äldsta "stammarna" - de har ingen större funktion längre för bambuns fortlevnad. Spara alltid de yngre! Låter spännande, hoppas på bilder!
Micke
syrolis
02-05-2003, 18:28
Kan man inte fodra innerdelen (kojan) med någon markväv/kantväv så inte plantorna sprider sig inåt?
Fast jag vet förståss inte hur djup den väven skulle behöva vara då för att förhindra rotskott.
En som aldrig haft Bambu...
Susanne i Linköping
04-05-2003, 11:54
Någon sorts trägolv i kojan borde kunna hålla ytan öppen, och samtidigt hålla ungarnas kläder förhållandevis rena. Kan vara lekvänligt också, om de har leksaker med sig som de vill kunna ställa upp (jag tänker på typ små plastdjur/gubbar och liknande) eller köra leksaksbilar.
Gissar Susanne utan egna barn...
Ann i Göteborg
04-05-2003, 19:07
Tack för alla era förslag. De skall snart få komma i jorden, men får vänta tills jag bestämt mig för hur...fortsättning följer!
du kan ju alltid göra som jag gör jag har en poppel vid mitt trädgårds land och varje år trucker jag ner spande så att rötterna emot mit allnd kapas eller så kan du ju tryckaner en mettal skiva jagt ner i gorden runt i kojan så kommer nog rötterna inte längre en den men om du lägger ett trägolv finns nog risken att nya smamar kommer under den och trycker up denå at allt blir snett

hoppas at det går bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.