Full version: kålväxter
Gåsis
Jag har förstått att kålfjärilen gillar just kål. Hur är det med alla asiatiska grönsaker som pak choi och liknande, är det också kålväxter och lika goda för larver? Är inte så frestad av att odla under väv.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de är kålväxter och det händer även att man får larver även på dessa.
Gåsis
sad.gif jag som ville odla såna. Får hitta någon plätt där det inte syns så väl att det ligger vit väv och skvalpar.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Om man sår tidigt på våren så är det inte säkert att fjärilarna hinner med har jag märkt hos mig ex. Pak choi växer ju så snabbt, den sena sådden måste jag dock täcka extra väl för då brukar det finnas fjärilar som flyger.

(Såg att du bor i zon 7 så jag tror att du kommer att ha större problem med midnattssolen än kålfjäril det brukar inte gå så bra att odla asiatiska kålväxter i norr det blir bara små plantor med blommor på för de är långdagsväxter = när det är lång dag slutar de producera blad och bildar blommor istället)
Gåsis
Vi har också en liten ICA-butik här, jag ber dom ta hem lite pak choi laugh.gif laugh.gif laugh.gif Då odlar jag riddarsporrar istället för dom gillar läget!

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Annars kan du ju testa lite andra grönsaksväxter som ex. spetsmangolden ´Perpetual spinach´ den brukar vara tålig och lättodlad. Ganska köldtålig också är den, den brukar kunna klara minusgrader ganska bra på hösten och här nere klarar praktiskt taget 100% av plantorna vintern. Och mangold är inte långdagsväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon