Jag gillar kinarestaurangernas nudlar, dom som rörs ihop med lite kött och lite grönsaker. Men när jag försöker göra något liknande här hemma vill det ju inte alls smaka likadant. Det är som såsen som gör det. Vad har dom i den bruna såsen som sitter fast på nudlarna? Har försökt att fråga min thailändska grannfru vilka kryddor hon använder men hon svarar hela tiden att det är bara vitlök och svartpeppar. Men hos mig blir det inte brun och lite kladdig sås av vitlök och svartpeppar.
/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
23-02-2006, 20:13
Skulle tippa att det är någonting som ex. buljong och maizena (eller potatismjöl) i såsen.
*Felix matte*
23-02-2006, 20:30
Soja har de väl i alla såser
Alexander-VG-zon3
23-02-2006, 20:40
hita ett recept på wookade grönsaker sen köper du ritikga nudlar och kokar dom i buljon eller vatten sen så steker du kött försig i soja eller kokosmjälk eller nåt annat sen efter du har gjort det blanda wooken med nudlar och kött
Alexander-VG-zon3
23-02-2006, 20:42
sen är det wooken som bler lite såsig
Eva i Skåne
07-03-2006, 20:05
Nu vet jag inte om det är nåt speciellt i den såsen du menar, men jag har lärt mig vad man ska ha i allt som ska få den speciella "kinamats-smaken"
Ostronsås.
Visst låter det lite äckligt...

, men sedan vi provat har vi hittat kina-smaken.
Finns att köpa på flaskor, åtminstone i affärer som har ett någorlunda sortiment av utländska specialiteer.
Tack, det kan nog stämma. Jag frågade idag när jag åt kinamat vad som smakade gott. Soya sa hon

Det tror jag nog men det kan inte bara vara det. Min thailändska granne påstår att hon bara kryddar med vitlök och svartpeppar. Tro det

så gott som det kan lukta i min trappuppgång.
/Åsa
Caprice
09-03-2006, 00:01
Jag tror du kommer nära restaurangsmaken om du blandar ostronsås och hoisinsås 50/50... båda dessa såser kan du köpa i de större matvaruaffärerna...
AndreasBlomquist
09-03-2006, 06:04
Håller med Eva o Caprice. Ostronsås gör susen.. dock är det klibbigt och trögflytande som attans men gott blir det! Hoisinsås har jag fortfarande inte provat, får testa det!
En viktig ingrediens i nästan all
"kinamat" är ingefära.

.
Inte för såsens skull utan för smaken
/Gillan
Lasse A
12-03-2006, 21:22
Håller med, En superbok som lär en att laga godare mat än på resturang är Stora Asiatiska Kokboken, "Köneman". Bra att kunna köpa lite såser på någon specialbutik då det blir så dyrt med Blue Dragon som finns på konsum och ICA.
Håller med de ni har skrivit;
Majsenaredning.
Ungefär lika mycket finhackad färsk Ingefära som Vitlök .
Svartpeppar.
Gära ett kryddmått "fem kryddor" (finns nog bara på aciatiska specialaffärer).
Ostronsås som redan nämnts. ( Är det inte från svampen ostronskivling)
Soja
Lite sesamolja eller sesamfrö till nötkött, och även till lax.
,mmmm
Hmmmm, nu börjar det likna något det här

Tack för boktipset, jag har en bok om asiatisk matlagning som inte alls är något vidars. Ja, nu är den väl sådär 20 år gammal men ändå
Vitlök, svartpeppar, ingefära, soya och ostronsås. Ska man väl kunna sno ihop något av. Och sesam, glömde den men använder den ofta...
Jag blir ju så glad av alla som vill komma med goda råd och tips - tack
Fem kryddor har jag letat där jag bor men inte hittat. Kanske lillasyster på annan ort kan hjälpa mig om det är något man behöver.
/Åsa
brittmarie
18-03-2006, 22:44
Tittade i min kokbok "Ät kinesiskt" med Sim Siok Mei, eftersom jag hade för mig att det stod om kryddblandningen Fem kryddor där.
Mycket riktigt det fanns där, så här står det:
"Fem kryddor
Ofta använd kryddblandning av stjärnanis,nejlikor, peppar, kanel och torkade malda mandarinskal eller fänkålsfrön.
Man kan själv framställa blandningen i en mixer i följande proportioner:
60-80 pepparkorn, 4 hela stjärnanis, 1 rågad tesked fänkålsfrön, 12 nejlikor och en 6-8 cm lång kanelstång.
En variant är följande blandning:
blanda och mal fint 1 tsk av vardera, nejlikor, kanel, anis, timjan och en nypa ingefära. Blandad med lika mycket salt bör denna krydda finnas på bordet till att krydda med."
Det var länge sedan jag själv gjorde den här kryddblandningen men jag kommer iallafall ihåg att den var god. Bordskryddan gjorde jag av färdigmalda kryddor, fast jag tror att jag uteslöt saltet, tycker det är bättre att de som vill ha mer salt i maten får tillsätta det själv, så att de som inte vill ha kan slippa det. Tycker själv att det räcker med saltet som finns i soyan, och som jag gärna använder.
Det där låter jättegott! Har du en särskild kryddkvarn eller hur blandar du ihop kryddorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.