Anna Maria
23-02-2006, 20:48
Hej!
Jag behöver förslag på växter som kan trivas i skuggan från huset, riktning norrut... inget idealiskt läge precis. Det kommer sol dit tidigt på morgonen och lite sent på em/kvällen, men då skuggas det av grannarnas höga träd. Så vad föreslår ni? Jag gillar inte funkia... En ros kanske, tror ni att Polstjärnan kan trivas där? Jag har också fått för mig att stockrosor kan trivas i skugga också, och kanske slippa undan rosten då, stämmer det? Det vore fint att ha vid husväggen.
Maria utanför Enköping
Jag har bara erfarenhet av mina Stockrosor från i somras.
Två plantor stod i sol (ca 6 timmar) blommade bra men två av plantorna skuggades av staketet på altanen och och ett Löjtnantshjärta, dom ville inte alls.
En blommade inte överhuvudtaget och växte dåligt och den andra blommade med några blommor i september, de andra knopparna hann inte gå i blom innan det blev höst.
Till sommaren kommer mina Stockrosor få stå i solen.
/Anki
Eva 33c
23-02-2006, 21:50
Jag har Schersminbuskar (Philadelphus coronarius) längs hela norrsidan av vårat hus. De blommar och växer fint. Kanske lite mindre blomning än de på framsidan.
kerstin z5-6
23-02-2006, 22:12
Stockrosor och rosor trivs inget vidare i skugga-Rost förekomer lika mkt där fö,men det gör inget -det finns så många vackra växter utom hosta som gillar det läget
Tex
Brunnera macrophylla -förgätmigejblommor på våren

Epimedium sockblomma -vita lila små söta blommor -vackra blad

mertensia maritima

Trolldruva -actaea

Tolvguda blomma -även i cerise

Pulmonaria Lungört -namnsort majeste"blårosa blommor maj juni

och favorit alla kategorier Cimicifuga "Brunette"
Anna Maria
23-02-2006, 23:45
Tack så mycket för svaren!
Det var ju trist det där med stockrosorna... mina har stått väldigt soligt och fått rost.
Cimicifugan är ju underbar. Hur är det med slingerstormhatt, kan den stå i skugga?
Maria
kerstin z5-6
23-02-2006, 23:56
yes -men några tim sol/dag vill den nog ha för att blomma riktigt bra
Stockrosrost finns i jorden -har du det redan hjälper det inte att byta plats -
Alcea rugosa och A kurdica verkar rosttåliga , vad jag förstår ,men häruppe finns inte det problemet ...
däremot måste de täckas med granris mot vårsol här
evelina
24-02-2006, 06:16
Vita löjtnanhjärtan har jag och olika hostor och ormbunkar av olika slag, det har jag det fungerar hos mig.
Anna Maria
24-02-2006, 12:41
JA!
Löjtnantshjärtan! De tål ju skugga. Vita har jag inga - än. Och sockblomma, och trolldruva... Varför o varför har jag redan skickat iväg min (tredje) beställning till Impecta...?
Tolvgudablomma har jag sått, vilken färg vet jag inte men jag tror det är rosa. Hur är de att gro, lätta eller svåra?
Maria
Sommartorparn
24-02-2006, 14:02
Stockrosrost är svår att slippa.
Gilla läget och njut av de vackra blommorna. Snarare tror jag att en skuggig placering gör att det blir mera fuktigt och att virusarna trivs ännu mera, men det är bara en teori jag har. I skåne där det finns stockrosor överallt har jag aldrig sett någon som varit rost-fri. Och de brukar växa i full sol. Tror inte det är den rätta växten för en skuggrabatt.
fruberglund
24-02-2006, 18:24
Astilbe har jag satt där det nästan aldrig är sol, har fått för mig att den klarar skugga? Eller halvskugga i alla fall
Vipprams, smilacina racemosa, gillar jag. Den ser exotisk ut och går bra i skugga - det är nästan bäst med total skugga, finns det litet ljus från något håll vill den gärna luta sig väldigt mycket däråt.
Rodgersia funkar också bra, r. podophylla är min favorit med sina bronsfärgade blad.
Astilbe har jag haft i skugga med ganska bra resultat. De blev litet klena men det tror jag mest berodde på att det var för torrt.
Som marktäckare funkar bl a vintergröna och liten häxört (den senare kan vara rena ogräset men är väldigt låg och har rätt grunda rötter, så jag tror inte att den kan konkurrera ut större perenner).
Britt zon 3 fi
26-02-2006, 14:14
I min bänk mot norr (som inte får mycket sol ens på morgon p.g.a. en stor buske ) har jag ormbunkar, rodgersia, olika hostor, akleija, fänrikshjärta, tolvgudablomma, ormöga, krollliljor (vita o.röda), olika vivor ( sommar-,boll-, rosen- och japansk viva), julros, daggkåpa, astilbe, fotblad och brokbladig lungört. Alla trivs bra trots skuggan.
Kan inte ge exempel på några specifika sorter men jag tycker att ormbunkar är bland det vackraste som finns, dom vill ju i regel ha skugga.
Anna Maria
27-02-2006, 18:26
Tack allesammans, nu har jag en hel massa idéer!
Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.