Full version: Arvidsjaur
*Felix matte*
Arvidsjaurs kommun lät en vikarierande barnskötare sluta sitt jobb, på grund av att hon vid en nyanställningsundersökning uppgav att hon som barn haft böjveckseksem.

Nu visar det sig att Arvidsjaurs kommun är rätt unika när det gäller sin hälsopolicy.
Ingen annan kommun i Sverige tillämpar dessa regler.

Sjukt vore väl också. wacko.gif

En av våra döttrar håller just nu på att utbilda sig till Förskollärare... hon har haft både böjveckseksem, astma och en massa allergier... Inte sjutton ska väl det stoppa henne att få jobb. wacko.gif mad.gif
Snöflinga
Man tror inte det är sant ohmy.gif Kan dom inte anmälas någonstans huh.gif
Eller tipsa kvälls tidningar ....

Vem utför nyanställnings undersökningar, aldrig hört talas om unsure.gif
*Felix matte*
Det var från Svt sida jag tog texten Nordnytt

Media har nog stenkoll på detta men eftersom det handlar om kvinnor så är det som vanligt inte speciellt intressant att ta upp. sad.gif
cic
Jag förstår inte vad som skulle vara farligt/fel med att man har haft böjveckseksem som barn? Är man extra mottaglig för något annat då eller? Har man lätt för att utveckla andra allergier eller? unsure.gif

Undrar Cic som inte är medicinskt kunnig, men har som väldigt många andra haft böjveckseksem som barn.
*Felix matte*
CITAT (cic @ 24-02-2006, 09:11)
Jag förstår inte vad som skulle vara farligt/fel med att man har haft böjveckseksem som barn? Är man extra mottaglig för något annat då eller? Har man lätt för att utveckla andra allergier eller? unsure.gif

Undrar Cic som inte är medicinskt kunnig, men har som väldigt många andra haft böjveckseksem som barn.

De påstår i Arvidsjaurs kommun att en som haft eksem som barn kan få det igen.

Otäckt tycker jag... detta "elittänkande"... ska bara absolut friska mämnniskor få jobb i framtiden sad.gif
cic
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 09:19)

Otäckt tycker jag... detta "elittänkande"... ska bara absolut friska mämnniskor få jobb i framtiden sad.gif

Jo men.. Även om man kan få eksem igen så är det väl inget som smittar..? unsure.gif blink.gif Varför skulle man vara en sämre barnvårdare om man har lite eksem?

Tycker som du att det lukter elittänkande.
Bee
Sånt här är sjukt (pun intended som man säger på annat språk)!
Det här elittänkandet börjar spåra ut. Det är väl inte konstigt att arbetsgivare, offentliga eller privata, har svårt att få tag på folk när dom har så konstiga krav som ingen dödlig kan uppnå.

Får mig att tänka på ett gammalt talesätt: "det finns bara EN som är perfekt. Vi andra är människor. Vi kan inte jämföra oss med HONOM".
Kanske dags at påminna arbetsgivare om denna enkla "sanning".
KURT
CITAT (cic @ 24-02-2006, 09:33)
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 09:19)

Jo men.. Även om man kan få eksem igen så är det väl inget som smittar..? unsure.gif blink.gif Varför skulle man vara en sämre barnvårdare om man har lite eksem?

Tycker som du att det lukter elittänkande.

De är rädda att de som arbetsgivare skall få betala mera i sjukersättning. Förövrigt så finns det arbetsgivare som kräver att man ger dem ett utdrag från försäkringskassan som visar hur mycket man varit sjukskriven.
kristerh
CITAT (KURT @ 24-02-2006, 10:31)
De är rädda att de som arbetsgivare skall få betala mera i sjukersättning. Förövrigt så finns det arbetsgivare som kräver att man ger dem ett utdrag från försäkringskassan som visar hur mycket man varit sjukskriven.

Men inte blir man väl sjukskriven för att man har eksem wink.gif
det verkar helt sjukt wink.gif
krister
*Felix matte*
Elittänkandet som nu ploppar upp här o där är så sjukt som något kan vara.
Vad är det som säger att en helt frisk... aldrig tidigare sjukskriven osv...också fortsätter så i resten av sitt arbetsföra liv.

En del arbetsgivare verkar inte tänka längre än näsan räcker. mad.gif
kristerh
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 11:29)

Håller med,
och de som inte vill anställa äldre är ju oxså helt ute o cyklar,
de äldre har ju inga barn som blir sjuka, är oftast friska själv, har livserfarenhet o distans till saker.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 24-02-2006, 11:34)
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 11:29)

Håller med,
och de som inte vill anställa äldre är ju oxså helt ute o cyklar,
de äldre har ju inga barn som blir sjuka, är oftast friska själv, har livserfarenhet o distans till saker.
krister

Som jag läste nånstans... Helst vill de ha en 25-åring med vuxna barn, bra utbildning och lång arbetslivserfarenhet laugh.gif mad.gif
Gossen Ruda
Ursäkta en totalt okunnig men vad är böjveckseksem?? Jag har inget minne av att ha haft något sådant. Det kanske inte var uppfunnet på min tid.
netaave
Eksem som små barn får i hudveck, vanligast i arm- och knäveck.

Man kan ju som vuxen inte jobba med barn om man själv har vätskande eksem, eftersom man hela tiden utsätts för olika bakterier på förskolan.

Att man haft böjveckseksem som barn tycker jag däremot är en krystad förklaring, förmodligen låg det något annat bakom som dom inte ville offenliggöra.
Alla människor bär ju på anlag för psoriasis, då skulle alltså ingen få jobba i förskolan!

Jag har då jobbat med kollegor som haft både astma och allergier.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 24-02-2006, 13:20)
Att man haft böjveckseksem som barn tycker jag däremot är en krystad förklaring, förmodligen låg det något annat bakom som dom inte ville offenliggöra.

Det ligger inget annat bakom. Tjejen berättade själv att hon haft böjveckseksem
och den ansvarig i kommunen har försvarat policyn.
Nu har Kommunalfacket reagerat och börjat agera. Det är visst inte så säkert att Arvidsjaurs klausul är laglig.
kristerh
här kommer ett xempel till på hur utseendefixerat det kan vara:

tandglugg

krister
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2006, 13:09)
Ursäkta en totalt okunnig men vad är böjveckseksem?? Jag har inget minne av att ha haft något sådant. Det kanske inte var uppfunnet på min tid.

Läs här om böjveckseksem. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon