Full version: Bok på nätet.
amaira
Igår fick jag hem boken jag beställt - och gjort själv på nätet, med egen text och egna bilder.
Det är "boken" som inte finns i handeln och som jag efterlyst en längre tid.
Nu har jag den! wub.gif

Den är mina flugor i min trädgård, sommaren 2005. (nåja, ett urval av.)

Jag är nöjd!
Bilderna blev visserligen lite mindre än jag tänkt mig, och en del små detaljer försvann tyvärr. När det gäller flugor får man vara lite extra petig ju rolleyes.gif
Men på det hela taget blev det bra.

Med tiden ska jag göra flera. En egen serie, med egna bilder och egen text, av fjärilar, småkryp, och bara "vackra bilder".

Jättekul! Och läckert.

Pris? ohmy.gif Allt som allt, med 30 sidor och hård pärm, inklusive frakt och sånt = 400:-

Dyrt? Det beror på hur man ser det.
Udda fackböcker i liten upplaga, får man över huvud taget vara glad om man finner. Än svårare är det att få tag i på svenska. Och när de finns, är de dyra.
Jag samlar min hopsamlade kunskap på det här viset, på ett lättåtkomligt ställe.

För mig är det värt priset.

Här följer några exempel ur boken:

Här är sajten jag gjort boken på.

*lycklig*

wub.gif
*Felix matte*
Åhhh vad häftigt... en alldeles egen bok wub.gif

Vad du kan... ser ju riktigt proffsig ut smile.gif
amaira
Tack Agneta! *jätte-mallig* sleep.gif
wub.gif
Lars-Olof Arvids
Hur stor är upplagan? Är det någon rabatt för odla-forumister? rolleyes.gif

Boken ser klart häftig ut! wub.gif

Olle
Berith
Fantastiskt och häftigt och wow och kul och spännande och... Ja allt! ohmy.gif Grattis till den vackra boken, vi vet ju att du har en enorm kunskap och är makalös med kameran. wub.gif wub.gif
Anki på Öland
Helt fantastiskt fint!!! Inte för att jag tidigare varit särskilt intresserad av flugor men efter alla insektstrådar på Odla har en helt ny värld uppenbarat sig. Insekter är ju vackra!!! T.o.m en äcklig spyfluga..... biggrin.gif Men jag föredrar dom på bild!! tongue.gif
Anki
humla
Vad snyggt och proffisgt det set ut!!! Skitsnyggt. Inspirerande!
Wilmer
Himmelens snyggt! Dessutom texten du skrivit. Hade jag kunnat ta sådana bilder hade jag ruinerat mig på boken om ditt och boken om datt, va kul!! Tänk vilka arbeten man kunde ha lämnat in i skolan (dem älskade jag). Vågar inte kolla hemsidan...........

Wilma
Gossen Ruda
Flugornas dam slår till igen. Tjusigt. wub.gif
Christoffer
Jag vill berömma dig för de utsökta fotografierna i boken.
Hur många sidor blev den på, och hur mycket fick du betala?
Jag undrar om jag inte skulle göra en sådan med min specialité
medicinalväxter av lite annorlunda sort.
Det skulle vara roligt om flera odlare gjorde så, så kunde man ta
del av varandras kunskaper.
Insekter kan bli intressanta om boken är fint gjord, vilken din verkar
vara. Dessutom är insekter superviktiga när man odlar om man vill
få frö! smile.gif
amaira
Tack alla, för allt fint beröm wub.gif wub.gif wub.gif

Wilma, risken för ruin ligger på lut ... biggrin.gif
Som tur är har jag så många andra "idéer" att jag kan klara av att "avleda mig" (tror jag - man vet aldrig).

Christoffer, man kan välja mellan 20, 30. 40, 50, eller 60 sidor.
Och man kan välja mellan mjuk och hård pärm.

Särskilt billigt är det inte, men med mjuk pärm och 20 sidor blir priset 149:- och så tillkommmer frakt.

Min (30 sidor, hård pärm) gick på drygt 400:- allt som allt.
Det är lätt att ruinera sig, om man vill det sleep.gif .

Men som engångsföreteelse, minne av exempelvis bröllop eller dop, eller femtioårspresent, kan det ju vara väl valda pengar.

Man arbetar i ett (gratis-) program som har färdiga mallar för text och bild att välja mellan.

Man kan ladda upp bilder och "göra boken" utan att beställa, och då kostar det förstås ingenting. (fast, vem kan låta bli att beställa, när den blivit klar?)

Nackdelarna är (tycker jag) att bilderna blir ganska små (jämfört med hur de syns på skärmen) och mindre detaljer "försvinner".

Annars är både papper, färger, och bilder bra, tycker jag.

edit: jag och siffror wacko.gif under 400:- kostar min bok (jodå, jag har räkningen ... nånstans
rolleyes.gif )
Inga från Närke
Vilken underbar ide.

Kostar boken 400:- varje gång du vill ha ett exemplar eller blir det billigare ju flera men beställer?

Man kunde även skapa som du säger en födelsedagsbok med olika händelser i livet och ge bort till den som fyller år. Kul. Har sparat adressen.
yenny
Va kul! Den ser jättefin ut.
Va kul det skulle vara att göra en bok med alla fotografier man har.
Christoffer
Finns det mängdrabatt tro?

Kan man lägga in hur många bilder man vill på de sidorna, eller har man bara ett visst antal som man kan lägga upp?
amaira
CITAT (Christoffer @ 28-02-2006, 23:32)
Finns det mängdrabatt tro?

Kan man lägga in hur många bilder man vill på de sidorna, eller har man bara ett visst antal som man kan lägga upp?

Nä, tyvärr, ingen mängdrabatt. I alla fall finner jag ingen info om det.
Vill man trycka flera böcker, får man nog vända sig till ett tryckeri och höra sig för.

Min bok-mall finns kvar (tills jag själv raderar den) och jag kan beställa en eller flera till, och även göra om det jag inte gillade och beställa på nytt. Men priset kvarstår.

Det här är lite mer typ "fotoalbum" fast i "bokform" och med möjlighet till ganska mycket text. Men texten är begränsad.

Man har att välja mellan 12 förtryckta mallar, från 1 helbild per sida, via olika varianter av bild och text, till enbart text.

Men PROVA vet jag!

"Det kostar inget att bli registrera dig som medlem hos oss. Du betalar först när du beställer din färdiga bok och det finns inget köptvång."

här

Jag har varit medlem i ett halvår åtminstone, innan jag beställde, utan några negativa eller jobbiga "bi-effekter", inte ens reklam på e-posten.

Det går att skapa bildmappar (med gott om plats) och leka sig fram med mallar och med att skapa böckerna - utan att det kostar något och helt utan köptvång! Inte heller behöver man ladda ner något till sin egen dator (vad jag minns)

(de räknar ju mycket riktigt med,
att man inte kan låta bli när man är klar sleep.gif )

Det här låter onekligen som reklam unsure.gif
och det kanske det är också, det blir ju i alla fall.
Men jag tycker själv att jag "berättar" mer än "gör reklam" - det är i alla fall mitt syfte. Inte att värna om dem som företag, utan att låta er ta del av en "kul grej".
Maria i Helsingborg
Snyggt jobbat! Imponerade och kreativt till 1ooo.
Tummen upp! smile.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 24-02-2006, 21:52)
Flugornas dam slår till igen.

huh.gif biggrin.gif

Kan Gud vara en kvinna (för det är hon väl?) så kan väl även "Flugornas Herre" vara en hon sleep.gif .

Fast jag är av en snäll variant, och såna jävlar finns väl inte rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
amaira
CITAT (Maria i Helsingborg @ 01-03-2006, 08:07)
Tummen upp!  :)

Japp, tummen upp biggrin.gif

Tack Maria wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon