gammelnalle
Går det att spåra en specifik avsändare av mail OM man går in på trådlöst nätverk??

I ett teveprogram förra veckan sa en dataexpert att man kunde gå in på andras trådlösa nätverk om deras brandvägg inte var tillförlitlig...
Denne expert gick runt i Stockholm och kollade UTANFÖR PÅ GATAN huruvida han kunde "surfa" på deras nätverk... och han fick många träffar...

Kanske ger ändå den egna datorn ett ip nummer????

Nå´n datorexpert som kan svara??

(bl.a. med tanke på idioiska hatmail som tydligen florerar....)

b
Rossi
Om man har trådlöst nätverk kan andra komma åt din dator, surfa i ditt namn etc.

Det har varit många artiklar i tidningar om detta. Folk har sett ungdomar stå med bärbara datorer utanför på gatan och sedan har det visat sig att de har tagit sig in i folks trådlösa nätverk.
fruberglund
Beror väl på hur säkert det är inställt eller? Grannen kan komma åt vårat ibland, inte så långt emellan och det ploppar upp på hans dator ibland men han måste ange lösenord och det har han ju inte så då kommer han ju inte in på det.
Hannele
CITAT (Rossi @ 24-02-2006, 11:32)
Om man har trådlöst nätverk kan andra komma åt din dator, surfa i ditt namn etc.

Går det åt ett håll, går det åt andra hållet också. rolleyes.gif
*Felix matte*
Borde väl inte gå att komma åt dator som har ordentlig brandvägg... så har jag fattat det.
Rossi
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 12:25)
Borde väl inte gå att komma åt dator som har ordentlig brandvägg... så har jag fattat det.

Men tyvärr är det nog inte alla som har det installerat ....
Rossi
CITAT (Hannele @ 24-02-2006, 12:23)
CITAT (Rossi @ 24-02-2006, 11:32)

Går det åt ett håll, går det åt andra hållet också. rolleyes.gif

Fast två fel blir inte rätt .... Klen tröst tycker jag. Jag skulle aldrig få för mig att olovligt försöka koppla upp mig på någon annans dator.
Bessie
CITAT (Rossi @ 24-02-2006, 12:32)
Fast två fel blir inte rätt .... Klen tröst tycker jag. Jag skulle aldrig få för mig att olovligt försöka koppla upp mig på någon annans dator.

Nä. Men du skulle väl inte få för dig att gå in till andra heller och rafsa till dig deras saker även om de inte hade dörrarna låsta? Hederliga människor behöver man inte skydda sig mot, men det är blåögt att tro att alla människor är hederliga.
pejori
jag har trådlöst...(blue nånting) och en stabil brandvägg. smile.gif smile.gif
flera av mina grannar surfar på mitt bredband... wub.gif
och kommer in på min dator...om dom skulle vilja wub.gif
Rossi
CITAT (Bessie @ 24-02-2006, 13:16)
CITAT (Rossi @ 24-02-2006, 12:32)

Nä. Men du skulle väl inte få för dig att gå in till andra heller och rafsa till dig deras saker även om de inte hade dörrarna låsta? Hederliga människor behöver man inte skydda sig mot, men det är blåögt att tro att alla människor är hederliga.

Nej, det är ju det jag säger .... smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 24-02-2006, 13:25)
jag har trådlöst...(blue nånting) och en stabil brandvägg. smile.gif smile.gif

Det hade känts väldigt läskigt tycker jag. Du vet ju inte vilka sidor de är inne på, om de olovligt tankar hem musik etc. i ditt namn. Tänk dig bara om de tankar hem barnporr etc. Nej, usch! Skaffa dig rejäla skydd och håll grannen utanför din dator...
*Felix matte*
jag har trådlöst...(blue nånting) och en stabil brandvägg. smile.gif  :)

I så fall har du inte spärrat den. Så måste man göra när man har trådlöst
smile.gif

Post & Telestyrelsen
pejori
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 13:42)
jag har trådlöst...(blue nånting) och en stabil brandvägg. smile.gif  smile.gif

smile.gif

Post & Telestyrelsen

nej...den är inte spärrad smile.gif smile.gif smile.gif
den ena "grannen" är min dotter som bor i samma hus... wub.gif
hon får "gratis" internet på det viset smile.gif
däemot är den spärrad för "fjärrhjälp" wub.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 24-02-2006, 13:47)
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 13:42)
jag har trådlöst...(blue nånting) och en stabil brandvägg. smile.gif  smile.gif

smile.gif

Post & Telestyrelsen

nej...den är inte spärrad smile.gif smile.gif smile.gif
den ena "grannen" är min dotter som bor i samma hus... wub.gif
hon får "gratis" internet på det viset smile.gif
däemot är den spärrad för "fjärrhjälp" wub.gif

Ok... pratade med dottern, de har trådlöst och hon förklarade att man måste ställa in vissa grejs och sedan stänga av och då är den spärrad för andra än dem man tillåtit.

Jag och maken brukar behöva fjärrhjälp ibland och då tillåter vi dotterns sambo att fixa det som behövs och sedan stänger vi fjärren. smile.gif
pejori
japp...så gör jag med smile.gif
MB1965
Trådlöst är bra. Man kan spärra så att det

a) är krypterat och kräver login/password för att komma åt den trådläsa delen
b) filtrera så att bara vissa datorer kan komma in oavsett om användaren har log/pass

Dessutom syns det vilka datorer som är uppkopplade på det trådläsa nätet, logga in och kolla basstationens logg.

Om man har öppet nätverk ( ja det är lagligt ) skall man vara medveten om att Windows- om ni nu kör det- i sin standardinställning är fildelad och oskyddad- utom i senaste releasen av Win XP SP2. Windowsdatorer utan brandvägg på är ett lätt byte för elaka typer. PÅ landet är det ingen fara men inne i tätort... aktivera brandväggen helt enkelt. Macintoshdatorer har alla farliga saker avstängda, är generellt säkra, linux varierar med installation ( tex Red hat eller så)

,,, delar man med sig av sitt bredband med grannen bär man också vara medveten om att ägaren av abpnnemanget ansvar för användingen- laddar granntjejjen musik eller filmer tex- så är det du som blir varnad, ditt abonnemang som stängs av och du som åtalas och får dagsböter + skadeståndsplikt.
pejori
CITAT (MB1965 @ 24-02-2006, 14:22)
laddar granntjejjen musik eller filmer tex- så är det du som blir varnad, ditt abonnemang som stängs av och du som åtalas och får dagsböter + skadeståndsplikt.

ingen risk rolleyes.gif rolleyes.gif
"granntjejen" är för ordentlig för sådant...hon bara pluggar hela tiden laugh.gif laugh.gif

det är värre med mamman huh.gif ohmy.gif rolleyes.gif laugh.gif wub.gif
MB1965
CITAT (pejori @ 24-02-2006, 14:36)

laddar granntjejjen musik eller filmer tex- så är det du som blir varnad, ditt abonnemang som stängs av och du som åtalas och får dagsböter + skadeståndsplikt.

"granntjejen" är för ordentlig för sådant...hon bara pluggar hela tiden laugh.gif laugh.gif

HAHAHA biggrin.gif blink.gif
Ingo
Men Nallens fråga var egentligen, ifall jag förstod honom rätt, om det går att spåra avsändaren om någon går in på någon annans trådlösa nät och skickar ett mejl därifrån.

Och svaret är att det är nog teoretiskt möjligt men svårt. Avsändarens IP-adress finns i alla mejl, i den normalt osynliga "headern", och det är den som brukar användas för att spåra avsändare. I det här fallet blir "den objudne gästen" tilldelad en IP-adress som tillhör det trådlösa nätet, så informationen i mejlet leder inte längre än dit.
Men som MB1965 är inne på kan det gå att kolla vilken dator som hade just den IP-adressen vid just det tillfället genom att kolla loggen i basstationen i det trådlösa nätet. Då får man något slags hårdvaru-ID för den objudnes dator. Kruxet är att det kan vara svårt att spåra. Om det finns en misstänkt för intrånget och mejlandet kan man kolla om det stämmer med dennes dator - men om man inte har någon specifik misstänkt, utan frågan är vem i hela Sveriges befolkning som har en dator med ID... - då kan det bli svårt.
anna_rispan
tack ingo, jag har grubblat på vad det var gammelnalle undrade o jag visste inte... varken ut eller in. nu känns det lite klarare. sleep.gif smile.gif
Björken
Tyckte frågan var så intressant och eftersom jag själv inte är något annat än en vanlig datoranvändare så skickade jag frågan till min son som driver eget som datorkonsult med nätverk som specialinriktning. Svaret jag fick av honom följer här
Det "experten" gjorde kallas för wardriving (http://www.wardrive.net/ , http://www.wardriving.se ) och om det finns en uppsjö av info om man söker på Google (http://www.google.se/search?hl=sv&q=wardriving&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta). Det är helt sant att om du t.ex åker till ett lägenhetsområde i stockholm så har du garanterat en uppsjö med oskyddade trådlösa nätverk. Men bara för att man skyddar sitt trådlösa nätverk med typ WPA eller WEP kryptering så är man inte säker. Det finns ett program som man brukar använda sig av när man wardrive:ar, det heter Netstrumbler (http://www.netstumbler.com/) och är effektivt. Man får av detta programmet en lista på alla trådlösa nätverk som hittas när man kör. Det finns tävlingar där det handlar om att hitta mest öppna nätverk. Finns även de som kopplar sin GPS till datorn och får då fram ett täckningsområde var det går att ansluta sig gratis. Det man skall veta är att det är olagligt att ansluta till ett öppet nätverk men inte olagligt att hitta det.
När det gäller att scanna av mail mm så är det enkelt. Lek med tanken att du ansluter dig (olagligt) mot ett öppet trådlöst nätverk. Då kan du i din dator köra program som kollar alla mail som går ut och in på hela nätverket. Du kan kolla alla MSN meddelanden som skickas. Du kan i princip kolla allt!
Då kommer den vise och säger men jag har ju krypterat. Men som sagt tidigare så är det ingen garanti på att man är skyddad. Då finns det program som kodar av krypteringen så du kan komma in ändå! Men det är ju klart att det kräver mer av användaren att göra denna operation.
När det gäller denna typ av intrång så hjälper inte "brandväggar" för man "sniffar" trafiken inte datorn.

Bor du i ett lägenhetsområde så rekommenderar jag följande:

1. Kryptera nätverket
2. Byt lösenord till din trådlösa router/access-punkt
3. Stäng av Broadcasting av SSID
4. Se till att du har en accesslista
5. Skaffa timer till ditt eluttag och ställ den på att stänga av modemet då du inte är hemma. Då är det inte lika roligt för grannen att surfa via ditt nätverk.

Hoppas det löste en del av frågan i varje fall
Magdis
Får jag ställa en fullkomligt idiotisk fråga? wub.gif wub.gif
Vad innebär det att man har trådlöst nätverk? Vilken sorts Internetanslutning har man då? Vi är anslutna via ADSL och har brandvägg installerad. Då och då berättar den att den stoppat intrångsförsök av trojanska hästar m.m. Tror ni att vi är relativt skyddade från intrång i vår dator då? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-02-2006, 18:08)
Får jag ställa en fullkomligt idiotisk fråga?  :wub:  :wub:
Vad innebär det att man har trådlöst nätverk? Vilken sorts Internetanslutning har man då? Vi är anslutna via ADSL och har brandvägg installerad. Då och då berättar den att den stoppat intrångsförsök av trojanska hästar m.m. Tror ni att vi är relativt skyddade från intrång i vår dator då?  :unsure:

Inte är det någon "idiotisk fråga"...man måste fråga för att lära sej. Så gör vi alla.smile.gif

Trådlöst nätverk har man om man har flera datorer och vill kunna surfa med bägge.
Det ska man kunna ha med ADSL och bredband.

Maken och jag har icketrådlöst ... sådant kan man också ha med både bredband och ADSL. Vi har en switch (liten dosa) dit kabel från bredbandsuttaget går och därifrån kabel till båda datorerna.

Visst är ni skyddade...det är brandväggen/virusskyddet som "berättar" att någon försökt göra intrång men att det stoppats.... så gör också min Norton. smile.gif
Anma
Trådlöst nätverk har man också om man vill gå runt med sin bärbara i huset och till och med ut i trädgården. Som en trådlös telefon ungefär. Det är det vi använder trådlöst till, inte för att surfa med flera datorer. Datorn i källaren går på sladd ut till nätverket och inte på trådlöst.
pejori
vad jag har förstått, så är det nätverkskortet som är trådlöst... huh.gif
har nog både och, tror jag smile.gif
vanligt för hemma och trådlöst för "grannen" laugh.gif
*Felix matte*
Ja herregud laugh.gif det är såååå mycket med det jordiska just när det gäller datorer... jo dottern har just köpt en bärbar och den går också precis som de andra två i trådlöst nätverk (de har också kabel och switch om de skulle vilja byta.

Nätverkskort... javisst det glömde jag nämna... tror visst att du Pejori har rätt i att det är trådlöst biggrin.gif och det betyder att i mitt nätverkskort sitter en tråd rolleyes.gif eller unsure.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 20:15)
och det betyder att i mitt nätverkskort sitter en tråd rolleyes.gif eller unsure.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det här är bättre än svammeltråden just nu laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Ingo @ 24-02-2006, 15:07)
Men Nallens fråga var egentligen, ifall jag förstod honom rätt, om det går att spåra avsändaren om någon går in på någon annans trådlösa nät och skickar ett mejl därifrån.

Och svaret är att det är nog teoretiskt möjligt men svårt. Avsändarens IP-adress finns i alla mejl, i den normalt osynliga "headern", och det är den som brukar användas för att spåra avsändare. I det här fallet blir "den objudne gästen" tilldelad en IP-adress som tillhör det trådlösa nätet, så informationen i mejlet leder inte längre än dit.
Men som MB1965 är inne på kan det gå att kolla vilken dator som hade just den IP-adressen vid just det tillfället genom att kolla loggen i basstationen i det trådlösa nätet. Då får man något slags hårdvaru-ID för den objudnes dator. Kruxet är att det kan vara svårt att spåra. Om det finns en misstänkt för intrånget och mejlandet kan man kolla om det stämmer med dennes dator - men om man inte har någon specifik misstänkt, utan frågan är vem i hela Sveriges befolkning som har en dator med ID... - då kan det bli svårt.

Tror också att det är ägarens till trådlösa IP som visas.
Sedan så är det nästintill omöjligt att få reda på ägaren till viss IP.
Det krävs, som jag förstått, att brott av viss dignitet begåtts innan man kan få den uppgiften.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MB1965 @ 24-02-2006, 15:05)
CITAT (pejori @ 24-02-2006, 14:36)

HAHAHA biggrin.gif blink.gif

haahahahhaha om jag försdtåd det så biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif oj vad roligt ska gå ivägå skrika nu lite fick upp bilder i ansiktet
Alexander-VG-zon3
hej hej kom tillbkaka nu
wub.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (flaxss @ 24-02-2006, 20:48)
hej hej kom tillbkaka nu
wub.gif wub.gif

Hej, hej wub.gif var var du och skrek? och vad skrek du? tongue.gif
Alexander-VG-zon3
tongue.gif tongue.gif gick in på toan och skrek av skratt tänkte toan var dedn plats där grannarna hörde det minst
*Felix matte*
Förlåt Gammelnalle wub.gif just nu kom jag på att vi håller på å tramsar sönder din fråga sleep.gif
Alexander-VG-zon3
oj jag ska sluta nu wink.gif smile.gif smile.gif
pejori
ooops!! flåt...tänkte inte på det sad.gif unsure.gif wub.gif
Ralf
CITAT (Felix matte @ 24-02-2006, 20:29)
CITAT (Ingo @ 24-02-2006, 15:07)

Men som MB1965 är inne på kan det gå att kolla vilken dator som hade just den IP-adressen vid just det tillfället genom att kolla loggen i basstationen i det trådlösa nätet. Då får man något slags hårdvaru-ID för den objudnes dator. Kruxet är att det kan vara svårt att spåra. Om det finns en misstänkt för intrånget och mejlandet kan man kolla om det stämmer med dennes dator - men om man inte har någon specifik misstänkt, utan frågan är vem i hela Sveriges befolkning som har en dator med ID...  - då kan det bli svårt.

Tror också att det är ägarens till trådlösa IP som visas.
Sedan så är det nästintill omöjligt att få reda på ägaren till viss IP.
Det krävs, som jag förstått, att brott av viss dignitet begåtts innan man kan få den uppgiften.

Moderaternas datatekniker som spårade breven om Fredrik Reinfeldt till Socialdemokraternas fastighet på Sveavägen i Sthlm, gjorde det utan hjälp av domstol. Dom gjorde det helt legalt.

Skulle dom spåra dig skulle dom nog komma fram till den lokala telestation. Det kan ju vara nog så utpekande uppgift. När man sen vill veta mera måste man gå till domstol.
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 25-02-2006, 12:15)
Skulle dom spåra dig skulle dom nog komma fram till den lokala telestation. Det kan ju vara nog så utpekande uppgift. När man sen vill veta mera måste man gå till domstol.

Jag har fiberoptik smile.gif 100 Mbit in...10 Mbit ut
så mig spårar man till bredbandsbolaget.
Ralf
CITAT (Felix matte @ 25-02-2006, 12:17)
Jag har fiberoptik smile.gif  100 Mbit in...10 Mbit ut

Tror jag kan spåra dig längre än till enbart bredbandsbolaget! Men jag är bara amatör på detta område.
pejori
CITAT (Ralf @ 25-02-2006, 12:28)
CITAT (Felix matte @ 25-02-2006, 12:17)
Jag har fiberoptik smile.gif  100 Mbit in...10 Mbit ut

Tror jag kan spåra dig längre än till enbart bredbandsbolaget! Men jag är bara amatör på detta område.

dom riktigt duktiga "hackarna" kommer in var som helst smile.gif
finns inte en brandvägg, som stoppar dom sad.gif
gammelnalle
tack för alla inlägg åt alla möjliga hålll..... tongue.gif

Ralf verkar iallafall förstå varför jag frågade....

och tydligt är det ju så att alla inte är HELT införstådda med RISKERNA!!!! både för sig själva och för andra....

(och efter dotterns omställande av min dator ((se separat inlägg)) så tror jag att vad som helst kan inträffa i en dator... oavsett brandvägg eller ej... smile.gif smile.gif smile.gif )

b
*Felix matte*
Jag har haft länk till sida där man spårar IP nr men den är borta nu.
Där kunde mitt IP spåras till Bredbandsbolaget Luleå Sverige... där slutade letandet
varje gång.
Annat är det när nu t.ex Moderaterna såg att det kom från sossehögkvarteret...
då kan sossarna leta vidare bland sina egna.
Men som privatperson är det absolut omöjligt att hitta specifik ägare till IP.
Björken
Inget är omöjligt ens som privatperson att spåra vad det gäller datortrafik, se mitt tidigare inlägg i frågan.
*Felix matte*
CITAT (Björken @ 26-02-2006, 18:38)
Inget är omöjligt ens som privatperson att spåra vad det gäller datortrafik, se mitt tidigare inlägg i frågan.

Om det vore möjligt för privatperson att hitta t.ex mitt namn och adress enbart genom att känna till mitt IP nr... ja då behövdes inga experter till hjälp när t.ex polisen letar ägare.

Att man kan gå in på andras trådlösa nätverk, det visste jag om men också att det går att skydda sig genom att ha brandvägg och spärra för andra förutom de man godkänt.

Hackers kan så klart komma åt din dator om du inte är tillräckligt skyddad eller själv går in på osäkra sidor och öppnar filer, men inte ens de vet vem jag som privatperson är bara genom att känna till mitt IP... som f.ö byts då o då per automatik. smile.gif

Nu kanske vi pratar om två olika saker... jag avser gammelnalles "Går det att spåra en specifik avsändare av mail OM man går in på trådlöst nätverk"
Björken
Eftersom jag själv inte anser mig var något haj på det där med datoranvändning förutom just att använda den så anlitade jag min son till svar på frågan som Gammelnalle ställde och fick det svaret som jag gav.
Men jag ger mig så gärna i den frågan när mitt egna vetande inte räcker till.
Det enda jag kan säga är att det finns hela tiden människor som ligger steget före all säkerhet och som om de vill kan missbruka detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon