Full version: Hemgjord pasta
netaave
Prova att göra egen pasta!

Till 4 st

4 dl vitt mjöl, kan vara vanligt vetemjöl, durumvete eller dinkel.
3 ägg
1 msk olja
1/3 tsk salt

Blanda allt till en fast deg, som sen kavlas papperstunt eller körs i pastamaskinen.
Den är trögkavlad! Använd mjöl när du kavlar.

Nu kan du antingen skära den i 1/2 cm remsor
sporra ut rektanglar som du vrider till fjärilar
Ta ut rundlar med glas, pensla med vatten runt kanterna och fyll med nån msk av:
lite kryddad riven ost
tonfiskröra
tacofärs
köttfärsröra
eller någon annan lite klistrig röra. Nyp ihop kanterna lite vågigt. Severa dessa efter kokningen med ost-eller tomatsås.

Koka upp rikligt med vatten + 1 msk salt/liter i en stor gryta.
Skaka eller borsta av allt synligt mjöl.
Lägg i pastan och koka 5 min.
Ta upp den och låt den rinna av väl!
Maria i Helsingborg
Jag lyfter upp tråden och efterlyser samtidigt fler pastarecept - alltså pasta-deg smaksatt med olika saker. Någon med goda tips? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ett annat tips är att gör man lasagne så måste man faktiskt inte alls förkoka plattorna, jag gör en fast deg i matberedaren (jag använder alltid durumvete, tycker det blir kladdigare konsistens med vanligt vetemjöl) sedan valsar jag ut det i min pastamaskin som jag köpte billigt på Lidl och den har fungerat utmärkt jag använder den mycket. Sedan bara varvar jag plattor och fyllning och stoppar i ugnen 20-30min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon