Full version: Dahlia
Elisabeth P
Har hört att de rekomenderas som snittblommor.
Håller de länge som snitt?
Om man plockar av många kommer det fler då, jag menar så att man inte plockar och sedan kommer det inga mer?
Brukar ni ta fröer och på såvis spara dem till nästa år eller spar ni knölarna? Vilket är lättast?

Lisa
Eva 33c
Jag är "periodare" när det gäller dahlia. tongue.gif
Nu har jag varit utan i några år men tänker skaffa några till våren. (Såg en snygg vit sort med mörka blad tex....) Jag odlar de enbart för att plocka in i buketter och planterar dem i mitt köksträdgårdsland som är inhägnat så inte rådjuren kommer åt dem. Före det gick de ända upp på entretrappan för att äta dahliaknoppar! De håller jättebra i vas. Jag har aldrig provat att fröså eller ta egna frön utan köper knölar och förvara dem i jordkällaren på vintern. Det är i alla fall lätt! rolleyes.gif
Ska man plocka egna frön kan man ju inte hålla på och plocka blommorna heller, sedan kan ju frösådda plantor se ut lite hursomhelst, vilket i och för sig kan vara nog så spännande. Hos mig är jag osäker på om dahliorna ens hinner bilda moget frö innan frosten tar dem. wink.gif Jag har funderar på att köpa dahliafrö någon gång och prova. Efter en sommar har de också knölar som kan sparas. Men det blir inte i år i allafall.
Anki V
Dahlior som snittblommor.....

Jag plockade in en enda jättestor Dahlia förra sensommaren och placerade den på köksbodet.

Oh vad tjusigt det blev, den vinröda nyansen gick precis ton i ton med färgen på köksgardinen.

Men efter en liten stund började det att "röra sig".

Mer än 10 äckliga Tvestjärtar hade ramlat ur den enda Dahlian. Fy tusan vad läskiga dom är mad.gif mad.gif
Ut åkte både Dahlian, vasen och duken.

Aldrig mer tar jag in Dahlior utan att "slå ur" alla småkryp.

/Anki
Elisabeth P
Tvestjärtar vill jag ju inte ha förståss, det blir till och titta extra noga och lite försiktigt ruska dem innan man tar in dem, för fina är de.
Jag sparade på tre knölar från förra året, har ingen aning om de klarar sig.
De är så vackra så jag funderar på att skaffa några till.

De kommer alltså fler blommor ju mer man plockar, eller?

Lisa
kristerh
Dahlior är jättelätta att driva upp från frön, snygga som snittblommor som sagt, och ju mer man klipper desto buskigare blir plantan, med mer blommor.
krister
evelina
CITAT (Lisa:) @ 24-02-2006, 16:34)
Tvestjärtar vill jag ju inte ha förståss, det blir till och titta extra noga och lite försiktigt ruska dem innan man tar in dem, för fina är de.
Jag sparade på tre knölar från förra året, har ingen aning om de klarar sig.
De är så vackra så jag funderar på att skaffa några till.

De kommer alltså fler blommor ju mer man plockar, eller?

Lisa

Jag sparar mina varje år,förgror mina så att dom blommar tidigare. Jag har inte haft tvestjärtar i mina.

Knölarna blir ju större med åren och man kan dela dom.
Jag planterar både i rabatt och i gamla tvättkorgar i rotting som jag köpt på loppis,
efter jag tittat på Hanneles fina korgar på sitt berg.

Förra året gjorde jag en tvättkorg med bara vita blommor, gladiolus,dahlior,liljor i olika höjder och längst fram vita tagetes,det blev jättefint.
Elisabeth P
Precis som jag ville att det skulle bli Kristerh. Får skaffa mig fler Dahlior till våren.
Blir plantat större efter vart år om man spar på knölarna jämfört med om man odlar upp från nya frön varje år?

Lisa
Wilmer
Jag sparar knölarna varje år för jag har lättare att driva fram från knölen än frön. Små plantor är så kinkiga........ laugh.gif Kan inte svara på om de blir större, har jag inte tänkt på.. Med rätt omvårdnad kanske... wink.gif
Elisabeth P
CITAT (evelina @ 24-02-2006, 17:11)
Jag sparar mina varje år,förgror mina så att dom blommar tidigare. Jag har inte haft tvestjärtar i mina.

Knölarna blir ju större med åren och man kan dela dom.
Jag planterar både i rabatt och i gamla tvättkorgar i rotting som jag köpt på  loppis,
efter jag tittat på Hanneles fina korgar på sitt berg.

Förra året gjorde jag en tvättkorg med bara vita blommor, gladiolus,dahlior,liljor i olika höjder och längst fram vita tagetes,det blev jättefint.

När börjar du förgro dina dahlior och när räknar du med att tidig blommning är?

Har du inget kort på din tvättkorg med vita blommor?

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon