En av mina Brudorkideer har fått spinn. Hur ska jag få bort det? Brukar det vara svårt att bli av med?
Är det stor risk att det blir på de andra också om de står bredvid varandra?
Hoppas någon är snabb och kan hjälpa mig.
karjo
24-02-2006, 16:21
Jag har kört med såpvatten och det har fungerat iaf på andra växter. Men annars är väl provadospary det starka alternativet. Enligt min erfarnhet är det inget att få panik över, det kommer nog gå att få bort!
kristerh
24-02-2006, 16:28
Provado+ rekommenderas, och spinn sprider sig som en löpeld spraya försiktigt inte för nära, annars kan kylan från sprayburken göra att den fryser, du kan oxså tvätta med någon spritlösning blandad med såpa, men då är det svårt att komma åt överallt, och se till att du inte har någon fukt i bladvecken, dp kan den ruttna. krister
Monica R
24-02-2006, 17:16
Tack! Ska jag skölja bort lösningen efter ett tag eller får det vara kvar?
Ringde en blomsteraffär och frågade och hon sa att man kunde börja med såpvatten eller diskmedel och sedan skölja av med rinnande vatten, men jag minns inte hur länge det skulle sitta på innan man sköljde den.
Vad säger ni om det?
karjo
24-02-2006, 21:55
Jag brukar inte skölja alls... och det har som sagt funkat för mig. Provado sköljer jag inte heller av.
Hum
25-02-2006, 19:12
Jag har nyss fått bort spinnen från min Dendrobium. Orkideer är ganska lätta för bladen har så enkel form. Jag duschade den några gången och så torkade jag bara av bladen då och då med vått finger. Nu har jag den och stå ovanför ett fat med vatten och den har varit spinnfri i över en månad.
-jb-
kristerh
27-02-2006, 20:55
CITAT (Monica R @ 24-02-2006, 17:16)
Tack! Ska jag skölja bort lösningen efter ett tag eller får det vara kvar?
Nej du behöver inte skölja. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.