Jag har byggt några egna varianter, mest på skoj o inte så mycket för att producera nåt.
Den enklaste varianten där man kan odla t.ex. sallad, basilika och liknande är en bunke med näringslösning, ett lock av frigolit och en syresten (akvariebubblare). Det är allt som behövs. Funderade på en balkonglåda med en syreslang i botten, skulle nog funka ännu bättre. Räkna med att tillväxten är 3-5 gånger jmf. att odla i jord.
Växtkraften är enorm och man behöver inget substrat, sticklingar i näringslösningen å så växer det så det knakar. Had ei blå korn till basilikan, dubbel dos mot rek.
Förra veckan byggde jag en annan variant ... ett simpelt areosystem, med en billig (150:-) dammpump från Bauhaus och en hammarplast-bunke. Total byggkostnad ca. 200:-. rymmer 8 krukor, 6x6 cm, låt dig inte luras av de små krukorna, rötterna är ju utanför krukan och fyller hela bunken så småningom.
Jag hällde i bio-bakt och det blev stopp i hela systemet ... har inte pallat köra igång igen men är övertygad om att det skulle funka underbart bra med blå-korn och basilikasticklingar.

Jag har en e-bok om hydroodling ... PM'a din mailadress så ska du få den. Mycket bra och omfattande bok.
Eftersom jag inte vill använda handelsgödsel vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare ... *funderar*