Full version: sådder och värmen
katah
Flyttar ni sådderna från värmen till svalare när de har grott eller när ni har omskolat dom till egna krukor???

Jag har flyttat efter omskolningen... blink.gif unsure.gif
kerstin z5-6
när de grott oftast , men det beror på -huvudsaken att de alltid har ljus
Helen i Piteå Zon 5
Efter omskolningen flyttar jag mina plantor till svalare ställe, och under lysrör naturligtvis. . rolleyes.gif /Helen
lissa
Ni gör alltså olika...beror det på vilka blommor det handlar om, eller är det bara att ni gör olika????
kerstin z5-6
Det beror på växterna -vissa perenner har optimal groning vid + 15 -de hamnar på svalare ställe direkt -sommarblommor -ettåringar luktärt tex -som är den enda anuell jag sår -står i rumsvärme till den gror

Jag tror att jag och Helen gör lika , efter förutsättningar och med hänsyn till fröslag

generellt gäller dock alltid -efter omskolning svalare -alltid ljustillgång och var försiktig med övervattning smile.gif
För dej Lissa gäller :

Du har för bra klimat så pilutta dej smile.gif
Du kan ju så allt ute på balkongen nu i princip

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
katah
Det gick upp på mig idag att alla säger att "när det har grott så ska sådderna till svalt/ljust "
och jag sitter här med bl.a. elvahundrafemton lobelior inne med lys... för skicka ut till sval de små stackarna hade jag inte tänkt mig....

men som sagt , oron började krypa....
lissa
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Kanske, men jag är alldeles för rädd. det jag har sått ute under plast och som just har grott, är cobaeas. Alla ipomeorna åker ut på dagen och in på natten...dom ser så veka ut,, men jag måste nog byta kruka på dom, för i varje glas har jag mellan 3 och 5 småttingar (vet inte om du har sett dom i mitt album) Idag har vi haft min 7 max 10 grader, så som du ser har vi inte riktigt så varmt som jag skulle vilja ha till mina små plantor. laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Jag tror du har samma sjuka som jag -:)du övervårdar dina småplant smile.gif
Men det är helt normalt... och 7 grader är ju inte sååå varmt precis ...
I så fall ska de ha grott ute -aldrig varit inomhus ..
jåj
Hej.
Jag flyttar mina "såder" till svalare platser av två skäl.
1. Har såt för tidigt
2. Har inte plats under belysningen

Samma elände varje år' sår en månad för tidigt och vinner troligen inget ...

Men vist är det roligt laugh.gif

Hälsningar
JÅJ
kerstin z5-6
Dina lobelior kan stå där de står till maj ...fast du bör skola ut dem i tussar sen förstås ..
förresten finns det inga dumma frågor laugh.gif
lissa
biggrin.gif biggrin.gif Jag försöker nöja mig med att titta på dom flera gånger om dagen, för jag har också kommit fram till att dom flesta växterna som växer bäst, är dom som får sköta sig själva biggrin.gif biggrin.gif Men det är svårt att hålla fingrarna i styr..
Problemet här är att rätt som det är faller temperaturen rätt snabbt, och här i barcelona har vi dessutom väldigt fuktigt, och det gör att det blir väldigt rått.
Hoppas bara att cobaeaorna klarar sig bra, vi ska ha kallt hela nästa vecka också, men som du säger, dom har ju grott ute, . unsure.gif men det var ju varmare då unsure.gif
kerstin z5-6
Så länge det inte går under +, så klarar de saken galant ute om de grott där-kommer att bli knubbiga och fina ...
Är du orolig -skydda nattetid bara -med såndär fiberduk vi pratade om förr
katah
vet du vad Kerstin...

Jag har hittills pillat små plantorna en och en 5 st till 5x5 kruka Och lovat mig själv att aldrig mer odla lobelior från frön, tills nästa januari kommer...

sleep.gif wacko.gif wink.gif

Jo, jag vet att man kan plantera tussar... men tycker att det är fegt wink.gif
Anki V
På min fröpåse står det att man kan fylla "slutkrukan" till 2/3 med gödslad planteringsjord och 1/3 såjord,så 5-10 frön i varje kruka. När fröna grott i såjorden söker sig sedan rötterna ner till den gödslade jorden.

Jag vet att experterna här hävdar att det händer något med rötterna när man skolar om så att tillväxten blir bättre (om jag inte helt missförstått blink.gif ).

Jag tänker prova alternativet som står på fröpåsen det känns inte så lockande att skola om hundratals Lobelia laugh.gif

Går det åt pipan får jag väl köpa mina plantor då och är en erfarehnhet rikare

/Anki
Eva 33c
Just när det gäller lobelia har jag lyckats med den metod du beskriver. Annars skolar jag om allting men som du säger, lobelia är ett pillgöra. tongue.gif
Jag brukar bredså dem i en något avskuren glassburk med riktig jord i botten oc h såjord övers. Sen "bryter jag isär" den i lagom stora bitar när det är dax att plantera i krukor eller rabatt. Så lycka till!
kerstin z5-6
Jamen LOBELIA ska skolas ut i tussar annars blir det ingenting smile.gif
Minst 10-20 / kruka -det är en tuss växt ...
Blir alltså inte alls bättre av en o en utskolning .... tongue.gif
Elisabeth P
Är det likadant med brudslöja? Jag menar skolas ut i tussar?

Lisa
katah
Jamen LOBELIA ska skolas ut i tussar annars blir det ingenting

nehej! tongue.gif Det blir lobeliaplator av pillander oxå! wink.gif

Minst 10-20 / kruka -det är en tuss växt ...
Blir alltså inte alls bättre av en o en utskolning ....

Jo-nej, men då har man slitit wacko.gif biggrin.gif och jobbat wacko.gif biggrin.gif och ansträngt sig så in i norden!

Men jag tror att i år har ja tillräckligt att omplantera utan lobelior... så jag får väl pröva tussar! tongue.gif biggrin.gif

Har passerat 60 sorter hittills... fyra lysrör jobbar för fullt , första penser är redan inne i växthuset och den femte lysrören ska väl dit i morgon!
kerstin z5-6
ja det blir lobeliaplant av pill , men du får sätta ihop 10 st för att de ska bli nåt liksom ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Brudslöja -gypsofilia är INTE en tussväxt , nästan bara gräs bland perennerna som inte ska vara en och en -gräs kan man ta tre fyra
Elisabeth P
Okej, får se hur det blir som jag satte ut förra året av brudslöjan. då var jag i så tidigt stadie att jag inte ens fattat att man skolar om wacko.gif .De kom liksom aldrig riktigt igång förra året, fast det har jag hört är rätt vanligt för brudslöjan första året.
Tur att jag har fröer kvar, ska så även i år och då blir det omskolning en och en laugh.gif / Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon