Anki V
Händer det ofta att det finns något "ogräsfrö" i köpefröpåsarna?

I sålådan med Aklejan ”Blue Bonnets” grodde det ett (1) frö av något redan efter 4 dagar. Nu har det gått 14 dagar och inget mer har grott i den lådan.

Jag tror inte att det är en Akleja men väntar ändå med att ta bort grodden tills jag ser om den får Aklejablad. Vore det Aklejafröna skulle väl fler ha grott? unsure.gif

I den andra sådden med Akleja ”Swan White” "poppar det upp groddar varenda dag sedan 3 dagar tillbaka.

Jag har inte sett något "ogräs" i någon av de andra sådderna så jorden verkar vara ren.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan det väl hända ibland att det kommer med något enstaka ogräsfrö i påsarna.

Att Blue Bonnet inte har grott är nog normalt på Thompson & morgans hemsida står det att det tar 21-40 dagar för den att gro och att man kan skynda på den med kallstratifiering i några veckor.

http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/1694/1
kerstin z5-6
då och då -ofta är det inte ogräs utan nåt kul .....
och även växter inom samma familj kan gro lite olika
ewa zon 3
Sådde en påse Zinna som följde med en tidning förra året. Gökungar kan man nog kalla dom men inte ogräs. Fel blev ju rätt ändå om ni förstår vad jag menar.

Så här skulle de se ut

Så här blev de

/Ewa tongue.gif
Anki V
Det var just den långa grotiden som gjorde mig misstänksam över att 4 dagarsgrodden inte borde vara en Akleja men samtidigt så ser den ut som de andra Aklejorna (som grott)

Jag tänkte vänta 4 v har inget hänt då med de andra fröna så ställer jag in sådden i kylskåpet ett tag.

Den ev. "gökungen" får jag väl försiktigt flytta över till en egen kruka i så fall och fortsätta att vårda. laugh.gif laugh.gif

/Anki
Gurkan
Är du säker på att det var ett frö från fröpåsen ? Jag tycker att det är ganska vanligt med små ogräs som kommer med jorden och tittar upp så fort man gjort i ordning en sålåda (i köpt såjord).

Dom är ju bara att plocka bort ... har aldrig låtit växa vidare så jag vet inte vad det är för nåt.
Eva 33c
För mig händer då och då att "gökungarna" är frön från andra fröpåsar jag sått samtidigt. Jag tappar några frön i jorden som jag sedan fyller i andra krukor. rolleyes.gif
Anki V
Helt säker på att "gökungen" inte fanns i jorden sedan tidigare är jag ju inte. Även om jag har 8 andra såbyttor med jord från samma påse och i dom gror det bara det som ska gro laugh.gif laugh.gif

Nä, jag väntar och se vad det blir. Ett enda ogräs kan väl inte göra någon skada. Första riktiga bladen är på gång så snart ser jag i alla fall om det är en Akleja.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon