virrevarv
Fick armaturer för ett tag sen av en arbetskamrat, har letat häcken av mig efter lysrör på 65W men det verkar stört omöjligt att få tag på. Vet ni om man absolut måste ha ett rör på den watten som står i armaturen eller kan man ha lägre, tex 56W?

Lite trist om jag inte kan utnyttja dom... sad.gif Behöver verkligen ljuset, det är fullt på min armaturhylla och tanken vara att jag skulle hänga upp armaturen över min sambos arbetsbänk. Nu står jag här med flera sådder på gång och ingen plats eller extra ljus till dom när dom väl kommer upp... sad.gif Fy, vad trist.... Dessutom så fick jag fyra armaturer men det är väl kanske bara och köra dom till tippen?

Ha det gott allihop!
RibesRubusVitis
Flera träffar på nätet har lysrör i både 58W och 65W. Det viktigaste är väl att du får rätt längd i centimeter, så röret passar i armaturen.

www.cupola.se
www.lampor.com
www.cardi.se
Lady Hamilton
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-02-2006, 16:19)
...Det viktigaste är väl att du får rätt längd i centimeter, så röret passar i armaturen.......

Alldelens korrekt smile.gif
Köp du 58 W lysrör, de finns överallt
Mina Philips TLD 840, 58 W betalade jag 45:-/st för men det finn säkert
billigare.

Det där med 65 W betyder nog att du KAN använda lysrör upptill 65 W i dem, och det i sin tur betyder att du har gjort ett KAP! laugh.gif Grattis!
virrevarv
Åhh, vad glad jag blev när jag läste era svar! Det kan ju vara värt att prova med ett 56W rör... rolleyes.gif

TACK, ni har räddat min lördag! wub.gif
ewa zon 3
Jag läste någonstans när jag letade info om lysrör att 58W lysrören ersatt 65W lysrören, så de borde vara lika långa.
Jag fick rådet att köpa kallvita (840) lysrör istället för de vanliga varmvita (827). Jag tror de här siffrorna är färgen alltså kallt eller varmt i det här fallet.
Kör dom absolut inte till tippen det verkar ju vara jättebra grejer du fått

/Ewa smile.gif
Lady Hamilton
Mina 58 W lysrör är 150cm långa. Och mina 36 W är drygt 120cm.
Mät avståndet mellan "hållarna" där lysröret skall sitta, så vet du vilket lysrör du skall köpa.
virrevarv
Jag har mätt och det är 150 cm långt mellan hållarna. Och det var det 58W lysröret jag stod och höll i idag.. Så 58W skulle ha ersatt 65W? Då är det ju inte alls konstigt att jag inte hittar lysrör med 65W?! rolleyes.gif Här ska handlas lysrör imorgon, det kan ni hoppa upp och sätta er på!!!! Vad glad jag blir, håll tummarna på att det funkar!

Ha en fortsatt trevlig kväll!!!!
virrevarv
Förresten; vad är det för skillnad på varmvita och kallvita rör? Och vad gör det för skillnad på plantorna? Jag har ingen aning om vad jag har i de armaturerna jag har, men det växer fint i alla fall!! wub.gif

Sköt om er och tack för att ni tagit er tid med mig!!
kerstin z5-6
varmvita ger mer värmeutveckling och det är man ju inte intresserad av -utan ljuset smile.gif
jåj
CITAT (virrevarv @ 25-02-2006, 22:19)
Förresten; vad är det för skillnad på varmvita och kallvita rör? Och vad gör det för skillnad på plantorna? Jag har ingen aning om vad jag har i de armaturerna jag har, men det växer fint i alla fall!! wub.gif

Sköt om er och tack för att ni tagit er tid med mig!!

Skilnaden är att det varmvita mer liknar glödlampor och det kallvita är precis som det låter ett kallt tåkigt ljus för oss människor.

Men växterna trivs bättre under det kallvita lysröret! som dessutom är billigare att köpa.
Lysrören 58 wat 60 wat och 65 wat är alla i samma längd, de äldre förbrukade mer och ersätts av de mordena 58wat lysrören.

Ett nytt lysrörger mer ljus än ett gammalt.
Ett mycket prisvärt lysrör för plantuppdragning är Philips TLD 840

Hälsningar
JÅJ
virrevarv
Var och köpte lysrör och nya glimtändare i förmiddags, har provat att koppla alla fyra nu, inget av dom vill fungera... sad.gif sad.gif Jag har ingen aning om vad jag gör för fel, gör precis som elektrikern visade mig och jag tycker att man inte kan göra på så många sätt men antingen är alla fyra sönder eller så gör jag uppenbarligen fel... Lite deppig är jag allt...
Vad ska jag NU göra med alla mina sådder som jag har på gång? Våren är visserligen på väg men ännu är det lite kallt att driva upp sådder i drivbänken... *suckar* Nåja, jag kommer väl på något...

Tack alla än en gång för era tips! Ha det gott!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon