Full version: Rosenbuske
Siv i Bollns
Hjlp!

Finns det ngon som vet? Jag har lnge letat efter en ros som r hrdig i zon 5, r knalligt scharlakansrd, ej fr mrk, stor blomma, enkel med gul knapp i mitten. Jag har nog sett den nnstans men kommer ej ihg var. Jag fr inte tag p ngon i ngon plantskola som jag beskt, varken p ntet eller i "verkligheten". Det finns en som heter Scharlachglut men den r fr mrk, tror jag.

Tacksam fr svar! unsure.gif
sa, mlardalen zon 2
Rosa foetida bicolor kanske eller r den fr knallig den r hrdig till sv. zon 6 enligt rosenpostens hemsida.
kerstin z5-6
sas frslag , eller Robin Hood ,eller Rosa Parkfeuer
ewa zon 3
Kan det vara den hr ?
'Single Cherry' se rdare ut i verkligheten n p bild, zon 6, doftar.
'Single Cherry'

/Ewa
Eva 33c
Den hr rda enkla tycker jag verkar fin. Fast jag tror inte blommorna r s stora Rosa moyesi Geranium
Den vanliga R. moyesi r ocks fin men lite mer brunrd tror jag.
Kajsa
Hr lite frslag enkla rda blommor, zon 5 minst
Carmen Rugosahybrid
Andra, Kordes Rose Robusta, Rugspin, Portlandica, Wilhelm, Officinalis, Refulgence, Syvdal, Kirsten Poulsen, Scabrosa.
Siv i Bollns
Tusen tack, vad snllt att skicka alla frslag - t o m med bilder!
En del blommor r kanske mer t purpur n scharlakan, men det r ju svrt att se riktiga frger i en dator. Jag skulle vilja ha en enkel, stor blomma som gr mer t det gulrda hllet, inte t det blrda s att sga - dvs mer eldrd. Jag fr g till biblioteket och leta efter namnen i bckerna.
Men jag tar tacksamt emot flera frslag!!

Mnga hlsningar till er alla frn Siv i Bollns
smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon