|
Full version: Japansk Spets
MRLINDELL
25-02-2006, 18:46
Tänkte visa upp min lilla bebis för er!!    Nu hamnade den förstås i en egen tråd ... det var inte meningen.
Vilken sötnos
Han va´juh bara för söt, blir inte mycket större va?  Nästan så du tappar bort honom i snön
stennie
25-02-2006, 19:28
Vilken liten nallebjörn
*Felix matte*
25-02-2006, 19:48
Åhhh så fin  jag brukar träffa en ... de är ju så sällskapliga trevliga hundar och pälsen...mmm den vill man borra näsan i.
Trevligt att se dig igen MrLindell!!  Vovven är söt som ett litet moln, är det en liten dam eller herre? Hur gammal? Berätta allt!! Mvh Fenja
Anki på Öland
25-02-2006, 21:40
Jättesöt!!! Anki
zaaritha
25-02-2006, 22:03
Alla spetsar är fina, men dvärgspetsar är ju helt underbara!
Vilken underbar ludd-boll! En sån vill man bara gosa med!
Den var söt,nästan vit som snö.Min svägerska föder upp dvärgspetsar.
*Felix matte*
25-02-2006, 23:17
CITAT (zaaritha @ 25-02-2006, 22:03) Alla spetsar är fina, men dvärgspetsar är ju helt underbara!  Inte är väl Japansk spets en Dvärgspets Så liten är den ju inte.
zaaritha
25-02-2006, 23:55
Fel av mej! Men--fin är den!
Sååå fin Min Molly är en blandning mellan Japanskspets och Papillion.
Mmmm.... va söt
CITAT (Kitti @ 26-02-2006, 16:25) Redigerat ....Jaha...?
Ja, jag skulle lägga in en bild av min spets, men det lyckas inte hur jag än gör. Så därför tog jag bort texten också. Jag tycker jag gör precis som jag ska, men det blir ingen bild i inlägget.
CITAT (Kitti @ 26-02-2006, 16:50) Ja, jag skulle lägga in en bild av min spets, men det lyckas inte hur jag än gör. Så därför tog jag bort texten också. Jag tycker jag gör precis som jag ska, men det blir ingen bild i inlägget.  Åh....så trist. Hade gärnat velat se bilder.
Varsågod, Kitti!
TACK Scrollan! Detta är min Finnspetstik som somnade in i höstas, drygt 14 år gammal. Gissa om jag saknar henne varenda dag.......???
CITAT (Kitti @ 26-02-2006, 17:14) Gissa om jag saknar henne varenda dag.......???  Ja...det kan jag förstå. Hon är verkligen jättefin på bilden.
Tack för de tröstande orden, Scrollan! Vi ska skaffa oss en ny hund, men inte än. Det är heller inte lätt att få tag i en renrasig Finsk Spets, och det är den enda rasen som kommer i fråga för oss. Det är både en jakthund (makens) och en sällskapshund (min) med en mycket krävande och speciell personlighet. Det är en mycket intelligent hundras som inte är något för en nybörjare! De har en mycket låg skalltröskel då de är skällande fågelhundar. Jag har mailkontakt med några uppfödare i USA, och många av dem opererar bort stämbanden på sina Finnspetsar så de inte ska "störa" omgivningen med sitt skällande! Det är så man kan gråta blod. Den Finska Spetsen är för vacker för sitt eget bästa.
CITAT (Kitti @ 26-02-2006, 17:32) Jag har mailkontakt med några uppfödare i USA, och många av dem opererar bort stämbanden på sina Finnspetsar så de inte ska "störa" omgivningen med sitt skällande! Det är så man kan gråta blod. Är det sanning??
CITAT (cic @ 26-02-2006, 18:17) CITAT (Kitti @ 26-02-2006, 17:32) Jag har mailkontakt med några uppfödare i USA, och många av dem opererar bort stämbanden på sina Finnspetsar så de inte ska "störa" omgivningen med sitt skällande! Det är så man kan gråta blod. Är det sanning??  Jodå, det finns de som gör det.
Ja, tyvärr är det alldeles sant. Jag har blivit tillfrågad om jag kan bli en mellanhand mellan dessa uppfödare och Finska Spetsföreningen i Finland då jag är både finsk- och engelskspråkig. ALDRIG! Jag har framfört mina synpunkt i frågan om stämbandsoperation och i frågan om att ha Finska Spetsar som rena sällskapshundar. Det har inte tagits emot med positiva ordalag. Amerikanerna anser att det är en vacker hund och att DE ska anpassa hunden till sina förhållanden, dvs en vacker, och framförallt en tyst sällskapshund! Det är så sorgligt..... det är en skymf för alla som har arbetat hårt för rasen och för att bevara den som en jakthund som den Finska Spetsen är.
Anki på Öland
26-02-2006, 20:30
CITAT (Kitti @ 26-02-2006, 17:32) Jag har mailkontakt med några uppfödare i USA, och många av dem opererar bort stämbanden på sina Finnspetsar så de inte ska "störa" omgivningen med sitt skällande! Det är så man kan gråta blod. Tyvärr inte bara på Finnspetsarna utan på många sällskapshundar som grannskapet tycker är för skälliga.... Anki
*Felix matte*
26-02-2006, 21:27
MRLINDELL
27-02-2006, 18:23
Vovven är en kille som heter Isidor och är ca 14 månader nu, han väger ca 8,5 kg. Han håller rasmåtten, har gener för något mera men han skall för alltid vara min lilla vovve. En Japansk Spets härstammar lite från den tyska vita spetsen för länge sedan, men är en egen gammal ras. Den som kallar min hund för dammvippa får gult kort
CITAT (Felix matte @ 26-02-2006, 21:27) Nej, ingen seriös veterinär i Sverige skulle göra något dylikt, dessutom är det förbjudet i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|