San Pedro
Ska odla på balkongen i år, men måste använda vatten från kranen som jag först tappar upp i en liten tunna. Kan man avklorera, rena eller förbättra vattnet på nåt sätt? Bor i Göteborg. sad.gif
evarina
För mig har det fungerat med vanligt kranvatten i alla år, bor i Uppsala med jättemycket kalk i vattnet.. Brukar låta det stå så det blir lagom tempererat. Specialbehandling behövs väl bara om det är något speciellt känslig växt du ska odla, eller? Men jag är ingen expert, har bara egen erfarenhet...
/Eva
yla
jag har alltid tankat upp vatten så att det får stå ett tag innan jag vattnar
det fungerar fint ,men ibland måste blommorna få direkt från kranen o de fungerar det med men jag inbillar mej att dom bäst gillar att få det som stått ett tag
inget vetenskapligt men känslan bara o växer gör det o lever gör dom
andersen
San Pedro jag häller upp vattnet i ett kärl, låter det stå i ett dyngn sedan vattnar jag med det, fast det har hänt att jag har vattnat derekt ifrån kran växterna värkar och klara det med, vad jag kan kanske kan inbilla mej är att det blir flera fula kalk avlagringar på krukorna.

Om du har akvarieum hemma så är det bra att ta vatten därifrån både för fiskarna som får friskt vatten istället och dina växter som får gödning.
Cilla
Förr lät jag vattnet jag med, men nu behöver jag så mycket både inne och ute så det får vara. Däremot ser jag till att inte vattna växterna med för kallt vatten. Tar jag från trädgårdsslangen får det strila med spridare. Inomhus blir det en skväll varmvatten i kannan först, sedan kallt.

Helt klart är att växter mår bäst av regnvatten. Detta samlar jag i flera tunnor. De behöver ju inte stå vid stuprören, det kan regna rätt ned i dem från fria himlen också. På sommaren hämtar jag mängder med vatten ute för att vattna inne. Känner sig som en vattenbärare ibland!

Några grannar här har en sorts vattenrenare, ett filter, för dricksvattnet. Det vattnet smakar klart bättre och verkar mjukare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon