Full version: Epilog av en hobby
Gossen Ruda
Akvariet under sista rengöringen, sen skall det bort. Nästan 40 års akvaristik går mot sitt slut. Måste sanera lite bland alla mina hobbies och andra sysselsättningar, tiden räcker inte till. Sen kommer problemet att sälja av allting, om det går. Nån som vill ha en samling av div tetror mm i Göteborgstrakten? Eller nåt akvarium?

Kalle Mandelstam
Ser ut som ett mycket fint akvarium, synd att dagens möbelakvarium inte är lika snygga...

Själv så försöker jag också bli av med mitt 375l kar. Svårt att få igen pengarna bara...

Hade jag haft plats och tid så hade jag gärna köpt karet av dig!

mvh

Kalle
andersen
Oj Åke, hur gammalt är Akvariet? och är det bara ett glas i det? och om det är så vad är det för matrial i dom andra sidorna?
Gossen Ruda
Det är knappt 30 år. Jag tillverkade det själv av 18 mm plywood som sen fanerats med teak. Det är bara framsidan som har glas, fö är det plastat med glasfiberarmerad båtplast i flera lager på insidan.
AnitaO
Det var ett himla läckert akvarium. smile.gif
Gossen Ruda
Upptäckte nu att jag nog inte behöver ha problem med att sälja akvariet. Jag gjorde en rengöring inuti och sen fyllde jag det helt och lät det stå för att skölja ur ordentligt. Efter ett tag upptäckte jag en vattenpöl vid framrutan. Mao har det börjat läcka nånstans i rutans fastsättning. Siliconet har väl åldrats och släppt. Konstruktionen gör att det inte går att täta och att ta bort rutan för att silicona om vet jag inte om det går. Tur att jag ändå skulle sluta. laugh.gif
Anma
Synd på ett så fint akvarium att det läcker... Vi köpte en liknande för 300:- till våra dammfiskar. Jag tycker att det är så fint att det är synd att det står i källaren... Men men, jag har iallafall något fint att titta på i tvättstugan! biggrin.gif
yenny
CITAT (Gossen Ruda @ 26-02-2006, 22:36)
Upptäckte nu att jag nog inte behöver ha problem med att sälja akvariet. Jag gjorde en rengöring inuti och sen fyllde jag det helt och lät det stå för att skölja ur ordentligt. Efter ett tag upptäckte jag en vattenpöl vid framrutan. Mao har det börjat läcka nånstans i rutans fastsättning. Siliconet har väl åldrats och släppt. Konstruktionen gör att det inte går att täta och att ta bort rutan för att silicona om vet jag inte om det går. Tur att jag ändå skulle sluta. laugh.gif

du får försöka sälja det till någon som är galen i hoyor. De skall tydligen vara jättebra att rota sticklingar i!
pejori
det är jättebra att ha som odlingsskåp... smile.gif smile.gif
alla växter trivs i ett sådant....
sälj det som terarium annars laugh.gif
Blomstertanten
Men Åke ! Gör så här vetja rolleyes.gif
Funkar säkert även om det läcker lite.
Tänk dej ett helt akvarium med Hoyor eller Brutala blommor ! tongue.gif
Gossen Ruda
Jo, jag har funderat på att ha växter i det men det tar trots allt ganska stor plats. När jag tittade lite närmare upptäckte jag fler skador, plastlagren verkar ha släppt från varandra. Det är stora blåsor i Gelcoaten och sen ser det ut som nån fuktskada undertill. Lysrörsarmaturerna är fuktskadade och hela elinstallationen har sina brister. Mm. rolleyes.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2006, 10:28)
Jo, jag har funderat på att ha växter i det men det tar trots allt ganska stor plats. När jag tittade lite närmare upptäckte jag fler skador, plastlagren verkar ha släppt från varandra. Det är stora blåsor i Gelcoaten och sen ser det ut som nån fuktskada undertill. Lysrörsarmaturerna är fuktskadade och hela elinstallationen har sina brister. Mm. rolleyes.gif

det låter som om det var en dj***a tur att du tömde det smile.gif smile.gif wub.gif
Gossen Ruda
Jo, och att jag delade på själva akvariet och skåpet under. För dom som tycker att det går att använda till annat så är det vad man säger overkill. Ett akvarium måste hålla för stora påfrestningar vilket betyder att man får acceptera en viss klumpighet. Det är faktiskt otroligt svårhanterbart och svårplacerbart. 150 cm långt och 60 cm brett. Vikt 45 kg. Jag använder en liten kärra för att förflytta klumpen. biggrin.gif
morellen
Nästan tur att det läckte, då slipper jag fundera på hur i h-vete jag skulle kunna få in ett kar till... Har ju "bara" fyra igång nu...
Lars-Olof Arvids
Har du bara fyra? Jag har just nu nio igång! smile.gif

Ruda, får du svårt att bli av med några akvarietillbehör tar jag gärna emot, bara de är hela och fungerar. Om inte annat går de säkert att sälja på de stora akvarieauktioner i Norge som jag regelbundet besöker. Det går bra att lämna över sakerna på något entomologmöte. Tråkigt att det läckra akvariet läckte, men så stora grejer har i alla fall inte jag plats till.

Olle
Gossen Ruda
Det finns en del i gömmorna. rolleyes.gif Jag tillhör kategorin ekorrar, jag slänger ingenting om det inte är helt kaputt. Det är därför jag knappt får plats ensam i en villa på 120 kvadrat. laugh.gif

Sen har jag dessutom 6 akvarier av olika storlekar.
Linda_A
Ska du göra dig av med alla akvariumen? vad för storlekar?
Gossen Ruda
2 galvade på 133 liter, ett rostfritt på 122 l, 3 rostfria på 63 l, varav ett okittat. Inga belysningsramper. Jo, jag skall lägga av helt.
Lars-Olof Arvids
Det ser bra ut! biggrin.gif Jag tar gärna emot några mindre akvarier också, bara jag kan få hem dem. Jag får väl höra med min "VEK-chaufför" hur mycket han har plats för i bilen! laugh.gif

Olle
Blomstertanten
Undrar om du inte kommer att sakna fiskarna ? unsure.gif

Jag var jätteglad när jag lyckades adoptera bort mina till en granne, men om sanningen ska fram saknar jag dom lite.
Trots att jag fått det så fint i akvariet med mina hoyor , men dom är lite väl stillsamma.
Rör inte en fena ! tongue.gif
Gossen Ruda
Tror inte saknaden blir så stor, i så fall är det bara att tänka på hur karet såg ut nu på slutet. rolleyes.gif Däremot saknar jag redan ljuset från akvariet. Måste skaffa en lampa och koppla via en timer för vardagsrummet är så mörkt nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon