Full version: Mördarsnigel
Sandra
Skulle plantera krukodladerosor som jag köpt. Har hört att man ska kolla efter sniglar och snigelägg så att man inte får in mördarsniglen. Men hur ser äggen ut? Hittade gula ganska porösa korn som man kan klämma sönder. Kan det vara ägg? Hittade också en snigel i krukan... kan vara en skogssnigel för de lär ju kunna se ut på olika sätt.
Ska jag skölja av all jorden nu för att inte riskera något? Hur ska man göra? Man kan ju inte spola med slang för då kommer ju ev ägg ut i gräsmattan. Ställa dem i en spann med vatten?
Klarar en ros en sådan hantering?
Åsa, mälardalen zon 2
Sniglars ägg är mera som stora fiskägg, gula korn som skvätter till när man klämmer på dem brukar vara långtidsgödning exempelvis osmocote.

Här kan du hitta bilder på några vanliga snigelarter:
http://www.gnm.se/s_arter.htm

Själv brukar jag bara ta upp jordklumpen och pilla bort ev. sniglar + kanske någon äggsamling men det är sällsynt att jag hittar några sådana. Själv tror jag inte växterna mår bra av att man tvättar bort all jord då förstör man ju finrötterna. Man kan få hem mer än mördarsniglar med växterna som man köper, men om man ska vara rädd varje gång man köper en växt är ju en hel del av odlarglädjen förstörd, själv handlar jag glatt ifall växterna ser friska ut i butiken.
Eva i Skåne
Hur ser nykläckta mördarsniglar ut?

Jag hittade små vita "larver", knappt 1cm långa, tjocka och med svart huvud i jorden på blomtuvor jag fått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon