Full version: Akleja
viso05
Som absolut nybörjare på perennsådd ska mitt första försök bli Nora Barlow. Nu är frågan, hur gör jag? När ska jag så? Hur? Var? Vad gör jag sen? Ja, som ni förstår behöver jag er hjälp...
Anki V
Jag tror att det är tid att så Akleja nu!

Jag har två olika sorter på gång och den ena grodde jättefint. 1:a grodden syntes efter 10 dagar. Den andra har inte grott ännu efter nästan 3 veckor.

Jag har här på odla lärt mig att vissa Aklejor behöver kylas några veckor för att gro, andra gror fortare efter kylning och en del gror ändå. Aklejor är tydligen ganska nyckfulla. laugh.gif

Jag har också förstått (tror jag) att inga Aklejor mår dåligt av att kylas. unsure.gif

Jag tänkte ge mina som tjurar ytterligare en vecka på sig. Har dom inte grott då så ska dom in i kylskåpet några veckor. Jag är osäker på hur många veckor som behövs. Jag har läst såråd med allt mellan två och sex veckor.

Jag täckte fröna lätt med såjord och har dom i köket med plastfolie över såkärlen. Så fort de grott flyttas de in under lysrör.

/Anki
kerstin z5-6
Du ska så nu -i en bytta med såjord-väl fuktad -linda in i fiberduk eller dra en plastpåse luftigt om byttan, och ställ den ute på skuggigt ställe .
De behöver ofast en kylperiod för att gro
När temperaturen börja vara på + hela dygnet kommer den att gro -då måste du passa den med vatten , omskola groddarna en och en i krukor-när de fått 4-5 blad utom det första hjärtbladsparet .
I juni juli är de klara för utplatering i rabatten -Har du växthus -kan du ta in och driva sådden där så fort du öppnar det .
Lycka till
K
viso05
Tack för era snabba svar! Jag har inget växthus, betyder det att jag ska lämna dem ute eller ska de in när de grott?
virrevarv
Och där fick jag svar på mina funderingar... Sådde Akleja för några veckor sen, satte ut i kallbänken. Fick nya frö i förrgår och gick just och funderade på om det var försent att så dom oxå, men det var det inte! Vilken tur man har ibland att andra ställer just den frågan man själv går och grunnar på! laugh.gif biggrin.gif

Ha det gott!
Ullet
Så kommer kärringen mot strömmen här. wink.gif Jag satte fem sorters akleja förra året, bredsådde, satte under ljus o de grodde som attan. ;-) Så det kan gå det också.... laugh.gif
kerstin z5-6
<ja många även mina gror direkt , men jag utgårifrån att frågeställaren inte har lysrör inne -....än smile.gif

Visst kan du lämna kvar dem ute till våren kommer
viso05
Nu är några av fröna i jorden och utställda i kylan. Resten får vänta ett tag så får vi se vad det blir. Diskbänkslyset tänkte jag rikta mot basilikan... Nu håller jag tummarna.
kerstin z5-6
Gror de så blir det lysrör -och sen tar vi inget ansvar för din färd ner i fröträsket .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mattsson
Jag sådde 6 st aklejor den 21/1 och ställde i kylskåpet för att ta det säkra före det osäkra. När jag tittade till dom igår såg jag att minst tre fröer 'spruckit' dvs börjat gro, så nu står dom framme i ett fönster. När dom väl grott ordentligt åker dom ner i källaren till svalare temperatur och lysrör.
Anki V
Den 1:a av "tjurskskallarna" hade grott i morse, utan kylning. rolleyes.gif Precis tre veckor tog det!
/Anki
viso05
Åååh vad jag längtar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon