Full version: Adelaide Hoodless
Eva 33c
Efter att förut ha frågat efter röda rosor så blev jag förtjust i Adelaide Hoodless. Bilden nedan är hämtad från Rosenposten och jag gillar den färgen. Men i en del av era album har hon en annan färg. Min egen digitalkamera är dålig på att återge röda färger korrekt; så nu undrar jag:
Är färgen på Rosenpostens bild "rätt", ser era Adelaide H ut så i verkligheten?

Jag undrar också om hon blommar på årsskotten och hur hög hon blir i zon 5.
Kajsa
Adelaide Hoodless Titta på dessa bilder, klicka på övre listen photos, där finns både tomterött och ljusare bilder, svårt med röda färger.

Här min egen, men visst den är nog rödare än min bild.
Blommar på årsskotten, hur hög den blir i zon 5 vet Kerstin.
Min är ca 1.5 m i zon 4, har den i ett kallt, blåsigt läge.
kerstin z5-6
Vet inte om det har att göra med bilden , men min och Kajas rosor är helt olika

För mej är Adelaide definitivt och har så varit i två säsonger en RÖD ros-inte cerice inte skär inte blåtonat röd ...
År ett däremot är färgerna ofta på Kanadensare felaktiga
I viss mån kan jorden kanske också spela in

Adelaide Hoodless -tacksam och tomteröd ros -som i min sura rosjord aldrig övergår i karmin , utan håller sig "röd röd-" till slutet

En robust ros med vackert blankt bladverk
År ett uppvisade den -misstänkta svarta fläckar" -direkt efter import -Något jag inte sett ett spår av sen dess.Anges i resistens för svartfläck som: moderat till god

Kronbladen har typiska vågiga kanter , klaseblommande, halvdubbla med upp till 7 rosor i en klase-ca 7 cm stora.Blir ca 1,5 m hög och lika vid.
Kan bli högre men vackrast på den höjden
Föräldrar
Fire King-frösådd av - R. arkansana ‘J.W. Fargo' x Assiniboine.
Mycket rikblommande, i två distinkta flor början juli och ett senare i slutet juli-augusti och till frost. En av de bästa röda sorterna för riktigt kallt klimat
rek! KÖP:)
K
Eva 33c
Då slår jag nog till på en Adelaide Hoodless. rolleyes.gif
Efter att ha deltagit i detta forum en tid så har mitt rosbegär väckts igen. tongue.gif
Jag har ca 40 arter och sorter och ytterligare att antal har väl kommit och gått av olika anledningar. Men nu inser jag att 40 inte är nog. biggrin.gif
Förutom Adelaide har jag nog ca 15st till som jag gärna villa ha. wub.gif
Det blir mycket grävande i sommar... laugh.gif
kerstin z5-6
40 sorter ,, bra men det är klart du behöver fler smile.gif laugh.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Vilka lurar du på ?mer
Eva 33c
Det är en väldig blandning av färger och typer. En del är snarlika och där är frågan om vilken av dem jag skall välja i slutändan.
För stunden ser i allafall listan ut så här:
Rosa x cantabrigiensis
Fruhlingsduft
Husmoderrose
Mme Hardy
Belle Amour
Frau Dagmar Hastrup
White Grootendorst
Robin Hood
Scharlachenglut
Sommerwind
Aimable Amie
Morden Blush
Betty Bland
Cardinal Hume
Cuthbert Grant
Rose d'Amour
Double Pink
Dr. W. Van Fleet
Fenja
Fimbriata
Fritz Nobis
Henry Kelsey
Irma
Jacqueline du Pre (kanske inte härdig i zon 5..)
James Mason
Morden Centennial
Lichterloh
Rosa moyesii
Rosa x pruhoniciana
Tuscany
..men som sagt... mycket grävande blir det och jag har mycket sten i jorden... tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Ingen av de där går ju att vara utan smile.gif

inte John Davis heller smile.gif
Eva 33c
..John Davis...jag antecknar...Ljuvliga bilder, väcker ett habegär jag trodde att jag lyckats förtränga! smile.gif
Sommartorparn
Kerstin om du jämför färg, blomform och övriga egenskaper, vilka är skillnaderna mellan Adelaide Hoodless och Henry Kelsey. På bilder ser dom ut att vara väldigt lika.
kerstin z5-6
H Kelsey -Hög buskros -2m eller mer kanäven användas som Klätterros

kan ersätta Flammentanz om man nöjer sig med 2m spaljeer
Kraftig röd färg på nästan enkel blomma med utsökt form och tydligt gult öga
Blommar som klättrarna,i fåtaliga klasar
varmt röd

Adelaide-Kronbladen har typiska vågiga kanter , klaseblommande, halvdubbla med upp till 7 rosor i en klase-ca 7 cm stora.Blir ca 1 m hög och vid.
Buskros som inte visar ögat alls, och har en helt annan feminin personlighet än den rosbuste herr Kelsey, men lika varmt röd -
Bägge rek !

Sommartorparn
Tack för snabbt svar!
Är det samma röda färg för övrigt?
Har du någon aning om hur Hansaland är i blomma o färg jämfört med dessa två? Och slutligen : Vilka rosor fungerar tillsammans med en sådan knallig ros?

Jag antar att den måste planteras mycket långt från alla rosor i rosa eller karmin ....
kerstin z5-6
måste de ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Inte här allt, klär en skönhet -men jag har de röda för sig och de cerise långt bort ...Vita perenner , lavendel och silverbladverk klarar/dämpar färgchockarna
Hansaland nja -vet ej ,men Kelsey är mer lik Kordes robusta
Sommartorparn
Vad tror ni om ett sällskap bestående av:
Henry K,
Adelaide H
Aicha
Gul Dagmar H,
Rugelda (om man lyckas få tag i) +
Jacqueline du pre
(samt någon mera vit)

alla dessa blir ju ganska yviga.....
är ute efter något lågt och buskigt också som kan passa ihop. (Inga perenner)

PS. olika källor har väldigt olika angivelse om hur hög Henry K blir. Vissa talar om den som en buskros på dryga metern, andra som en klätterros på över 2-3 meter. Kerstin, har du sett den i fullvuxet skick?
kerstin z5-6
nej min planta är bara ett år -men de kraftiga skotten ser bra ut och din blandning verkar underbar ihop smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon