Full version: Bn- och linssallader
Whiskuchi
Jag r ute efter recept p sallader innehllande bnor och/eller linser, jag ter alldeles fr lite av den varan. Bidrar med egen favorit som passar utmrkt till texmex:

Kidneybnsallad

1 brk Kidneybnor, skljda
1 gul paprika
1 grn paprika
1 purjolk
salt
peppar
citron
olivolja

Trna paprikorna, skiva purjon tunt. Blanda bnor, paprika och purjo. Salta & peppra, pressa i en halv citron. Ringla olivolja ver.

Snabbt, ltt, nyttigt och ruskigt gott!! biggrin.gif
flaxss
jag brukar ta ost som olika ostar sen olika bner och linser och sallad
strimla sallden tunt och blanda salleden med resten sist i osten sen ta tumen vid olivolja dr det kommer ut stt tummen dr ringla ver lite sen blanda sen det sista ta lite muskont eller vad det heter riven eller som krydda jtte gott wub.gif wub.gif
Immix
Den hr r jttegod (4-6 port):

5 dl blandade bnor ex vita bnor, kikrtor, kidney
1 l mizunasallad etc
1-2 rda lkar
1 dl rostade solroskrnor
soltorkade tomater i bitar
ev. stekt bacon i bitar

Dressing:
1 msk dijonsenap
1 tsk honung
1 tsk citronsaft
3 msk olja
1 msk vatten
salt, peppar
sa, mlardalen zon 2
Hr hittas min favoritbnsallad fast hr ska det vara frska bnor skrdade frn plantor ute i trdgrden S ODLA LITE BNOR I R.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...ac370446ad10e26
netaave
jag brukar blanda olika sorters bnor frn burk med strimlad rdlk och hlla ver en vanlig vinegrtt.
Bessie
Jag blandar bnor, ra och frvllda grnsaker s att jag fr lagom variation p frg, smak och konsistens. Kokar mina baljvxter sjlv, tycker att burkbnor smakar antingen fr stt, slemmigt eller metalliskt och dessutom r fr mjuka. Anvnder sllan recept, vilket betyder att jag varje vr nr det blir picknickdags skrapar mig i skallen och funderar p vad det var fr kombination som fick berm frra ret. Standardingredienserna r de hr (ta en ingrediens frn baljvxtgruppen, tv var frn grnsaksgrupperna och en eller tv frn smaksttningsgruppen):

Baljvxter:
Kikrter
Vita bnor
Grna linser

Ra grnsaker:
Gurka
Squash
Tomater
Paprika
Frsk spenat, rucola, mizuna eller annat bladgrnt
Bladselleri i tunna skivor
Ra champinjoner

Frvllda grnsaker:
Strimlad morot
Broccoli i sm buketter
Blomkl, ocks i sm buketter
Majskorn
Haricots verts

Smaksttningar:
grna eller svarta oliver
stor kapris
lk
soltorkade tomater

Dressing med antingen citron eller ppelcidervinger och fransk senap och vitlk som smaksttning.
Evin
Det r hr r min "ta vad du har hemma" sallad. Jttebra p hsten eller vintern om man inte har ngra gnsaker hemma. Den hr passar mnga som r skeptiska till bnor och grnsaker (och ven vingretter)

1 burk kidney eller svarta bnor, skljda (kan vara vilka bnor som helst fast jag gillar dessa mest)
1 rd lk hackad
2 nvar haricots verts (jag har alltid frysta)
riven/hyvlad primadonna ost (billigare parmesankopia)
Ev en nve ruccola i.

Dressing:
balsamvinger, senap, rrsocker, olja, vatten, salt och peppar
LadyG
Jag brukar anvnda grna linser i t ex kttfrsss, kttgryta e dyl. Matigt och gott som omvxling.

Annars kan man ju gra en helt vegetarisk gryta som omvxling:

Burgundisk gryta:

* 1 skivad gul lk
* 1 strimlad purjolk
* 200 g champinjoner
* 3 st mortter skurna i slantar
* 4 dl torkade linser
* 2 msk rapsolja
* 1 fl matlagningsvin (ca 330 ml) eller 3 dl rdvin
* 5-6 dl grnsaksbuljong
* 1-2 pressade vitlksklyftor
* 2 msk tomatpur
* 1 tsk salt
* 2 krm svartpeppar
* 2 krm timjan
* 1-2 st lagerblad

Tillagning:

1. Frs lk och purjolk tills den blir blank i en stor gryta. Tillstt champinjoner och morotsslantar, lt frsa en stund.
2. Sklj linserna (smsten och snt) och hll dem i grytan. Tillstt matlagningsvin eller vin, grnsaksbuljong (vatten + trning), tomatpur och kryddor.
3. Koka upp och lt den sedan koka p lg vrme i ca 30 minuter. Spd med mer vatten vid behov.
4. Prova att linserna r ordentligt kokta.

Servera med en frsch grnsallad och frasigt brd (s alla delar av kostcirkeln fr vara med).
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon