Whiskuchi
Jag är ute efter recept på sallader innehållande bönor och/eller linser, jag äter alldeles för lite av den varan. Bidrar med egen favorit som passar utmärkt till texmex:

Kidneybönsallad

1 brk Kidneybönor, sköljda
1 gul paprika
1 grön paprika
1 purjolök
salt
peppar
citron
olivolja

Tärna paprikorna, skiva purjon tunt. Blanda bönor, paprika och purjo. Salta & peppra, pressa i en halv citron. Ringla olivolja över.

Snabbt, lätt, nyttigt och ruskigt gott!! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag brukar ta ost som olika ostar sen olika böner och linser och sallad
strimla sallden tunt och blanda salleden med resten sist i osten sen ta tumen vid olivolja där det kommer ut sätt tummen där å ringla över lite sen blanda sen det sista ta lite muskonöt eller vad det heter riven eller som krydda jätte gott wub.gif wub.gif
Immix
Den här är jättegod (4-6 port):

5 dl blandade bönor ex vita bönor, kikärtor, kidney
1 l mizunasallad etc
1-2 röda lökar
1 dl rostade solroskärnor
soltorkade tomater i bitar
ev. stekt bacon i bitar

Dressing:
1 msk dijonsenap
1 tsk honung
1 tsk citronsaft
3 msk olja
1 msk vatten
salt, peppar
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas min favoritbönsallad fast här ska det vara färska bönor skördade från plantor ute i trädgården SÅ ODLA LITE BÖNOR I ÅR.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...ac370446ad10e26
netaave
jag brukar blanda olika sorters bönor från burk med strimlad rödlök och hälla över en vanlig vinegrätt.
Bessie
Jag blandar bönor, råa och förvällda grönsaker så att jag får lagom variation på färg, smak och konsistens. Kokar mina baljväxter själv, tycker att burkbönor smakar antingen för sött, slemmigt eller metalliskt och dessutom är för mjuka. Använder sällan recept, vilket betyder att jag varje vår när det blir picknickdags skrapar mig i skallen och funderar på vad det var för kombination som fick beröm förra året. Standardingredienserna är de här (ta en ingrediens från baljväxtgruppen, två var från grönsaksgrupperna och en eller två från smaksättningsgruppen):

Baljväxter:
Kikärter
Vita bönor
Gröna linser

Råa grönsaker:
Gurka
Squash
Tomater
Paprika
Färsk spenat, rucola, mizuna eller annat bladgrönt
Bladselleri i tunna skivor
Råa champinjoner

Förvällda grönsaker:
Strimlad morot
Broccoli i små buketter
Blomkål, också i små buketter
Majskorn
Haricots verts

Smaksättningar:
gröna eller svarta oliver
stor kapris
lök
soltorkade tomater

Dressing med antingen citron eller äppelcidervinäger och fransk senap och vitlök som smaksättning.
Evin
Det är här är min "ta vad du har hemma" sallad. Jättebra på hösten eller vintern om man inte har några gönsaker hemma. Den här passar många som är skeptiska till bönor och grönsaker (och även vinägretter)

1 burk kidney eller svarta bönor, sköljda (kan vara vilka bönor som helst fast jag gillar dessa mest)
1 röd lök hackad
2 nävar haricots verts (jag har alltid frysta)
riven/hyvlad primadonna ost (billigare parmesankopia)
Ev en näve ruccola i.

Dressing:
balsamvinäger, senap, rörsocker, olja, vatten, salt och peppar
LadyG
Jag brukar använda gröna linser i t ex köttfärssås, köttgryta e dyl. Matigt och gott som omväxling.

Annars kan man ju göra en helt vegetarisk gryta som omväxling:

Burgundisk gryta:

* 1 skivad gul lök
* 1 strimlad purjolök
* 200 g champinjoner
* 3 st morötter skurna i slantar
* 4 dl torkade linser
* 2 msk rapsolja
* 1 fl matlagningsvin (ca 330 ml) eller 3 dl rödvin
* 5-6 dl grönsaksbuljong
* 1-2 pressade vitlöksklyftor
* 2 msk tomatpuré
* 1 tsk salt
* 2 krm svartpeppar
* 2 krm timjan
* 1-2 st lagerblad

Tillagning:

1. Fräs lök och purjolök tills den blir blank i en stor gryta. Tillsätt champinjoner och morotsslantar, låt fräsa en stund.
2. Skölj linserna (småsten och sånt) och häll dem i grytan. Tillsätt matlagningsvin eller vin, grönsaksbuljong (vatten + tärning), tomatpuré och kryddor.
3. Koka upp och låt den sedan koka på låg värme i ca 30 minuter. Späd med mer vatten vid behov.
4. Prova att linserna är ordentligt kokta.

Servera med en fräsch grönsallad och frasigt bröd (så alla delar av kostcirkeln får vara med).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon