Hasse O
Hej kära trädgårdsälskare!!

Planerar att plantera några Rhododendronbuskar snart och tänkte förbereda jorden. Jag tänkte använda torv (såklart), barkmull och kogödsel. Är det ett bra val och i så fall: Vilka proportioner ska det vara mellan de olika ingridienserna?

Tänkte också prova med att lägga plast i botten av planteringsgropen för att det ska hålla fukten bättre. Har hört att det ska vara bra. Stämmer det?

Är tacksam även för andra tips om Rhododendron. smile.gif [QUOTE]Att vara tillfreds med det som är och aldrig sträva framåt är förödande
Lotta i Gbg
Jag skulle ha kört med 3/6 torv 2/6 barkmull och 1/6 kogödsel. Är det vanliga storbladiga rhododendron som du ska plantera i en grop i marken,så tycker inte jag att du ska ha plast i botten. Det har jag i mina upphöjda bäddar där jag har lite mindre rhododendron. Rhododendron trivs att stå i grupp, så plantera de gärna nära varandra (med ett växapåsigutrymme runt om naturligtvis)
Cilla
Rhododendron tycker också om att växa vid träd. Lättast är att plantera invid ett yngre träd. Sätter man busken på norrsidan sträcker den sig mot söder och omfamnar trädet.
Hannele
"plast i botten av planteringsgropen"

skulle jag inte ha, växter vill ha det väldränerat. Risk för fukt och mögel?
Micke
Njae, istället för en begränsande plast i botten kan du använda flis och löv som marktäckning runt växten istället, det hjälper till att hålla jorden både sur och fuktig. Och gamla eklöv lär vara förträffliga att lägga under en rhododendron...

Lycka till!

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon