Full version: Brysselkål mm
Unni
Hur är det med kålväxter i växthus? Får de det för varmt och blommar för lätt?

Vad är er erfarenhet?

Unni
KURT
Jag har ingen erfarenhet av brysselkål, men generellt så vill ju kålväxter ha det svalare. Det är bättre att utnyttja växthuset till mera värmekrävande växter, t ex tomat, paprika, chili och liknande.
Pirum
Jag hade brysselkål i växthus och de växte som tusan. Men de satte inte så många kålar, ägnade sig mer åt att växa på höjden. Och sen kom några larver och käkade upp alltihop på ett par dagar... rolleyes.gif

Jag ska dock försöka i år igen tror jag...med lite finmaskigt myggnät över plantorna, samt kanske avknipsad stam för att stoppa höjdväxt, så kanske det borde kunna gå. Sätter 1 brysselkål i vardera hörnet, så får de trängas lite grand bakom tomaterna, det verkar de inte må dåligt av.

Tror dock Kurt har helt rätt i sitt råd, men jag har haft noll framgång med brysselkål utomhus. Hos mig har de ingen chans mot ohyra verkar det som:(
Åsa, mälardalen zon 2
Kålväxter hör nog inte hemma i den varma miljön som växthus innebär, men en tidig sådd av asiatisk kål så snart jorden reder sig på våren brukar funka utmärkt i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon