Elisabeth P
Jag planterade ett äppleträd för ca 8 år sedan. I ett par år har jag endast fått ETT äpple sad.gif . Det blir liksom inte mer.
Tyvärr vet jag inte vad det är för sort, mer än att det är ett familjeträd, med olika sorter inympade.
Nu börjar jag fundera på vad som är felet, eller om det brukar ta så lång tid innan det bär frukt.
Jag har fått tydliga instruktioner om hur jag ska beskära, men är rädd för att jag beskär för hårt.
Vad kan det annars bero på?

Trädet står i sydligt läge och utan större växtlighet runt om.

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Sluta beskära i några år det gör inget om du skippar beskärning ibland, beskärning stimulerar den vegetativa tillväxten inte fruktsättningen. 8 år låter som ganska lång tid men vissa sorter kan vara sena speciellt om de är ympade på A2. Fast jag tror inte att du lyckats få med enbart de sorter som är sega att sätta fart, med tanke på att det är fler än en sort på trädet. Jag tror du klippt för hårt=du har klippt bort all fruktved så himla mycket brukar man inte behöva klippa i unga träd det brukar bara vara någon eller några enstaka grenar som växer fel eller för tätt.

Strunta i beskärningen i ett par år och böj ner lite grenar istället då brukar man bromsa tillväxten och mer blomknoppar bildas. De grenar som är mer vågräta brukar ha mycket fler blomknoppar än de grenar som pekar uppåt. +Lär dig känna igen blomknoppar och bladknoppar på vintergrenar så ser du ifall det är blivande blommor som du klipper bort.
Elisabeth P
Jag ska skippa beskärning ett par år och försöka studera knopparna extra noga biggrin.gif , skam den som ger sig. Troligtvis är det som du säger att jag beskärt för hårt.

Tack för hjälpen/ Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har varit ute och fotat några knoppar på mina äppelträd.

Bladknoppar brukar vara de mindre knopparna som ligger tätt emot grenen.

Blomknopparna är större och rundare.

Cilla
Fler bilder på olika knoppar och tips om hur det påverkar beskärningen finns här http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm
Elisabeth P
Oj, så mycket fel man kan göra när man inte är tillräckligt påläst sad.gif
Ska sluta att beskära som sagt, studera knopparna, tack för bilderna och länken biggrin.gif .
Dessutom hade jag ingen aning om det här med gröngödsling ohmy.gif .
Bör jag alltså gräva upp som en liten rabatt runt äppleträdet där jag sår speciella gröngödlingväxter rolleyes.gif ?

Lisa
Cilla
Om du behöver gröngödsla beror på trädets tillväxt, dvs om det växer bra som det gör nu. ett äppelträd i 8-årsåldern bör ha en tillväxt på ca 50 cm per säsong.

Hur mycket grenarna växer ser du genom att från spetsen på en gren följa den inåt till du stöter på en liten ring, ser ut som en vigselring ungefär. Det är ärret från när trädet slutade växa förrförra sommaren och började förra sommaren. Tittar du efter detta ser du också att olika grenar växer olika mycket; i toppen starkast, sedan alla uppåtriktade och de i översta kronpartiet. De på norrsidan och grenarna längst ned växer oftast minst, liksom de som fått mycket frukt/fruktanlag (blom). Ca 50 cm bör vara snittet på ett så ungt träd.

På det här sättet kan du också spåra tillväxten minst 3-4 år tillbaka, det blir lite olika år från år. På det sättet kan du också beräkna hur mycket av varje års tillväxt du skurit tillbaka, för snitten syns ju också!

Har trädet vuxit med mindre än 50 cm i snitt är det bra att göra något åt jordförhållandena. Du kan göra ett eller flera steg, för varje steg ökar du tillväxten och vitaliteten (styrkan) i trädet:
1. Tag bort grässvålen under hela kronan och en liten bit ut. Skär grunt, trädrötterna växer strax under gräsrötterna.
2. Vattna i området på våren och under torra perioder på sommaren.
3. Lägg kompost, t ex löv och en säck kogödsel under kronan på våren (gödsel innan midsommar, löv eller trädgårdskompost när som helst under året).
4. Så frö från det som kallas "gröngödslingsväxter" eller så andra ettåriga växter som du kan klippa ned innan de blir bruna och mylla ned i jorden. Både deras rötter, skuggning av jordområdet och deras förmultning hjälper trädet. (Gräsväxter är det annorlunda med, de tar mer än de ger.)
Elisabeth P
Det finns en del för mig att göra inser jag. Tack för alla råd.
Beskärt har jag definitivt gjort för hårt, för trädet är inte stort.
Har det stor betydelse vilka ett åriga blommor jag sår under trädet. Jag har bl. a frö till Vallmo, malva, brokkrage, jungfru i det gröna och rosenskära.
Har du andra tips på blomsorter som lämpar sig bättre?
Är det bra att strö gräsklipp i jorden under trädet?
Jag är så otroligt ny på allt vad trädgård heter, men jag vill så gärna lära mig och hoppas att jag kan rädda mitt lilla äppleträd.

Lisa
Cilla
Hej Lisa,
Vi har alla stått som nybörjare och utan misstag är det svårt att lära nytt! Man får räkna med en hel del sådant under hela tiden man odlar, det är därför några av oss odlar sådana mängder ;-).

Det viktigaste för trädet är att du ytligt tar bort gräsmattesvålen (gräs + gräsrötter), och det gör du med spaden snett vinklad. Sticker man spaden rätt ned kapar man också av trädrötterna.

I andra hand att du vattnar trädet när det är torrt, och det är det varje vår när grundvattnet sjunker och sedan i perioder på sommaren och eftersommaren.

I tredje hand att du lägger löv/trädgårdskompost och på våren kogödsel där du tagit bort grässsvålen. Detta skyddar också mot uttorkning.

I fjärde hand att du planterar något där. De frön du har är för ängsmarker (rosenskäran undantagen), dvs magra, torra marker och de är bättre att du spar till trädgårdens magrare områden. Om du inte köper det som kallas gröngödslingsväxter så kan du satsa på sådana ettåriga som ger mycket blad (som är bra att mylla ned i slutet av säsongen och som ger markskugga). Krasse är lättodlad där man lagt löv och kogödsel. Rödklöver är också bra.

Gröngödslingsväxter finns listade på min hemsida, och där kan du se lite olika funktioner de har. De påsar med blandningar man köper i vanliga trädgårdshandeln har en bra kombination, men vill man inte ha det frodiga "åkerburr" som de ger kan man satsa på t ex enbart den lila honungsfacelian. Finns också på påse. Men då får man vattna en del, för den skuggar inte marken själv så bra i början.

Det viktigaste är alltid grundjobbet - det med jorden. Vad du sedan planterar är en smaksak, men satsa på annat ettårigt än torrängsblom så att du känner att du lyckas!
Cilla
Jo, en sak till som är rolig när man börjat studera sitt äppelträd:

Varför bär inte grenen blom längst ut?

För att en gren ska utvecklas till fruktgren, dvs en som ger blomknoppar som kan pollineras och bli frukt, så krävs att de blir minst 3 år gamla. Man kan likna det med att bli fertil, som ju inte sker i barnaåldern precis (trädets blom-frukt-kärna är ju förökningssättet).

För vissa grenar behövs mer än tre år för att bilda blomanlag. För uppåtstående grenar och de i toppen, för yngre träd eftersom de satsar sin energi mer på att utveckla grenar än på befruktning, för träd som beskärs hårt eftersom de satsar mer på att kompensera för borttagen gren- och bladmassa än fruktanlag.

Det är därför som grenen på bilden inte har blomknopp längst ut. Där är grenen för ung för att bilda blomanlag - den yttersta delen är ju yngst.

När du kan se hur gammal en gren är på olika ställen och du lär dig skilja på blom- och bladknoppar så kan du se hur och när ditt träd placerar sina blomknoppar.

Det är redan i juli-augusti som trädet "bestämmer" var nästa års blad- och blomknoppar ska komma och på vintern kan man se vad som ska bli vad. Det som var blomknopp förra året fortsätter att vara det under rätt många år, medan vissa bladknoppar övergår till att bli blomknopp, sporrar med blomknopp mm.

Fler trädbilder med frågor och svar
här
Elisabeth P
Att DU Cilla är en klippa på träd är lätt att förstå, när man ser din hemsida.
Du har givit mig jätte mycket hjälp och jag hoppas verkligen att jag ska få någon ordning på mitt äppleträd.
ska följa dina råd till punkt och pricka rolleyes.gif
Nu vet jag vart jag vänder mig om det blir fler problem eller funderingar wink.gif
Tusen tack wub.gif
Lisa
Elisabeth P
Tack vare alla goda råd och tips jag fått av er har jag nu runt 20 kart biggrin.gif
Tidigare år har jag endast fått ett eller två, så nu är lyckan stor.

Tusen tack biggrin.gif
Nu bör jag väl ialla fall få smaka på något hoppas jag.

Lisa
Cilla
Kul att få följa detta Lisa!

Det som är bra nu för att trädet ska behålla och orka utveckla karten, är att trädet får vatten. Även ett 10-årigt träd behver hjälp med detta när det regnar lite. Låt spridaren stå på en natt i veckan de veckor det inte regnar rejält.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon