Full version: Äldre tiders dahlia
Andreas1974
Hej!

Ännu en Dahlia-fråga: Jag hittade en amerikansk webbsida som säljer riktigt gamla sorter. http://www.oldhousegardens.com

Där står att det bara finns 6 sorter från 1800-talet bevarade, och att de säljer 4 av dessa: Kaiser Wilhelm, Nellie Broomhead, Tommy Keith och Union Jack (=Star of Denmark).

Två frågor:
1) Finns det inte någon svensk samling (eller enskild samlare) med riktigt gamla dahliasorter?
2) Finns få "överlevande" sorterna från 1800-talet att tillgå i Sverige? Man måste nämligen beställa för minst 30 dollar och portotabellen gäller endast USA, så jag vet inte ens om man får beställa (jag har skickat en fråga till dem).

M.v.h. Andreas
Ani
WHITE FAWN, 1942 är så vacker att jag nästan dregglar. sleep.gif Men det ska finnas en dahlia som går åt vårgrönskande grön? Varför hittar jag sällan de blommor jag vill ha?
Andreas1974
CITAT (Ani @ 01-03-2006, 21:48)
Men det ska finnas en dahlia som går åt vårgrönskande grön...

Jag vet inte om det finns någon mer, men jag har stött på en gammal sort som var grön när jag har letat omkring på diverse webbsidor. Vad jag minns var det dock en eftersökt och troligen helt försvunnen sort. Enda chansen är i så fall om någon enskild människa har en i sin vård.

Tyskar och fransmän ska enligt kontakt med oldhousegardens vara riktigt bra på Dahlior också. Oldhousegardens kunde inte skicka utrikes.

Hittade just en engelsk sida med leverantörer av olika sorter också... Ska se närmare på den sen;
dahliaworld quickreg
www.dahliaworld.co.uk
Tesa
Inte från 1800-hundratalet men väl 1927...Bishop of Llandaff...en riktigt läcker en tycker jag iallafall...
marie i Tierp
National Dahlia Society
Här finns lite historiska data om dahlian. Kolla om de angivna sorternas blomform fanns vid den här tiden.
Andreas1974
Hej Marie!

Ditt namn nämndes i en annan dahliadiskussion, och jag har även varit inne på din hemsida, så det är mycket trevligt att du dyker upp här :-)

Har du några tankar eller någon kunskap om dessa mina två (inlednande) frågor i denna "diskussionstråd"?

CITAT
1) Finns det inte någon svensk samling (eller enskild samlare) med riktigt gamla dahliasorter?
2) Finns de få "överlevande" sorterna från 1800-talet att tillgå i Sverige?.
marie i Tierp
CITAT (Andreas1974 @ 07-03-2006, 21:06)
Hej Marie!

Ditt namn nämndes i en annan dahliadiskussion, och jag har även varit inne på din hemsida, så det är mycket trevligt att du dyker upp här :-)

Har du några tankar eller någon kunskap om dessa mina två (inlednande) frågor i denna "diskussionstråd"?

CITAT
2) Finns de få "överlevande" sorterna från 1800-talet att tillgå i Sverige?.

det finns äldre dahlior hos privata odlare, HUR gamla är dock lite svårt att dokumentera eller att det är orginalknölar och inte en spontansådd.
Det har funnits ett dahliasällskap i Sverige, jag vet inte om det finns några dokument eller bilder kvar från den tiden. Man måste skilja på hybrider från den här tiden och "botaniska" dahlior, dom ser ju lika ut idag som för flera hundra år sedan. Ingen vet ju riktigt vad som infördes i landet vid den här tiden.
Andreas1974
Det kanske går att hitta i något antikvariat eller bibliotek. Får leta lite. Vore kul med ett register. Andra länder har ju även idag listor med odlare, och vilka sorter de har.

Angående gmala sorter antar jag att det är "hybrider" jag menar. De "botaniska" är sådana som de lever i sin ursprungliga miljö?

Jag har tidigare fått som svar i forumet dahlior har mycket stor genetisk variation och att man aldrig vet hur en ny sådd kommer att te sig.
Men gäller det bara sådder där man tagit frö från "hybrider"?

T.ex: jag har köpt fröer som jag sått. Om jag tar fröer från dessa blommor, kommer de, om jag sår dem, att bli likadana som "föräldrarna", eftersom de kommer från en mer "botanisk" och därmed "fröäkta" sort? Har jag uppfattat skillnaden mellan "botanisk" och "hybrid" rätt?

Andreas
marie i Tierp
alldeles rätt uppfattat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon