|
Full version: perlit? hjälp
helle555
26-02-2006, 20:32
perliten är vit och ska ligga uppe på fröna eller? vermucilit eller hur det nu stavas, den är grå och det ska man bland i jorden eller? till sådden menar jag eller ska man använda dessa till stora blommer typ pelagoner på balkonen. hoppas att det inte är för snurrigt. men man vill ju göra rätt.
Anna Maria
26-02-2006, 20:34
Hej! Jag brukar göra precis tvärtom, fast inte vet jag om det är "rätt"! Jag blandar perlit i jorden till tex vildpelargoner som vill ha det luftigt runt rötterna, och så täcker jag mina utesådder med vermiculit för att det inte ska komma dit ogräsfrön och alger/mossa.
maria utanför enköping
Bitta98
26-02-2006, 20:36
Jag blandar perliten i jorden (den vita) och vermuculiten strör jag över sådder som skall täckas. Vid sådder som inte skall täckas strör jag vermuculiten i ett tunt lager på såjorden och sår sedan på den. Detta funkar för mig, men det finns säkert andra sätt att använda det på.
//bitta
Eva 33c
26-02-2006, 20:48
Jag gör som Bitta och Anna Maria. Den stora skillnaden mellan perlit och vermiculit (som jag har uppfattat det hela) är att vermiculiten suger åt sig och behåller fukt och fungerar därför bra att ha uppe på sådden så att inte jordytan torkar ut så fort. Perlit däremot passar bättre att just "lufta till" jorden med. Den håller inte fukt på samma sätt som vermiculiten men den har en fastare struktur och hindrar jorden att "falla ihop" och bli kompakt. Jag använder den enbart till sådd av perenner som kanske kommer att stå länge innan de gror och skall skolas om.
CITAT (Eva 33c @ 26-02-2006, 20:48) Jag gör som Bitta och Anna Maria. Den stora skillnaden mellan perlit och vermiculit (som jag har uppfattat det hela) är att vermiculiten suger åt sig och behåller fukt och fungerar därför bra att ha uppe på sådden så att inte jordytan torkar ut så fort. Perlit däremot passar bättre att just "lufta till" jorden med. Den håller inte fukt på samma sätt som vermiculiten men den har en fastare struktur och hindrar jorden att "falla ihop" och bli kompakt. Ja, precis så fick jag det förklarat i en Hortusbutik!
Jag hittade perlite några veckor sedan, och plandar nu det i alla sådder och även omskolningsjorden... men snart blir det dyrt om jag fortsätter så här... Kan man köpa dessa både i större säckar och mindre pris  någonstans ?
CITAT (katah @ 26-02-2006, 21:18) Jag hittade perlite några veckor sedan, och plandar nu det i alla sådder och även omskolningsjorden... Jag har inte perlite i såjorden, bara i omskolningsjoden! Såjorden är ju lätt och luftig i sig själv!
kerstin z5-6
26-02-2006, 22:34
Perlit är onödigt (dyrt) i omskolningsjorden , och såjord med perlit finns på färdigblandad säck ..där det är viktigt med en lätt ickesyrefattig jord Precis som beskrivits ska vermiculit -hålla fukten , men grovkornat grus 2-4 mm fungerar minst lika bra, som toppdress ovanpå sådder kan köpas som "halkgrus " i hink eller sparas på hösten om man har tillgång Vill man ha luftigare omskolningsjord -blandas samma grus in i jorden -eller i botten på krukan .
jahas... då är alltså min älskade  perlit helt "onödig" produkt Jag har vanlig sandlåda -liknande sand som jag har blandat i såjorden. Ska kanske fortsätta med det i stället, och även leta efter "halkgrus"
kerstin z5-6
26-02-2006, 22:48
Det ska inte vara sand , det är inte grovt nog, utan grus En lite påse perlit brukar jag ha hemma -till ljusgroende sådder -den reflekterar bra -men kan ge algtillväxt, och om jag får slut på den färdigblandade såjorden och måste köpa den förhatliga "så och katusjorden ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-02-2006, 22:48) men kan ge algtillväxt, och om jag får slut på den färdigblandade såjorden och måste köpa den förhatliga "så och katusjorden ... jo i år har jag för första gången sett algväxt på mina sådde och då har jag haft vermiculite på dom... hmm. Du använder alltså någon speciell speciell såjord? varför är den kaktus-såjorden så hatat? Jag bara frågarochfrågarochfrågar idag, för jag vill bli bra på detta
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2006, 23:02
Antar att Kerstin köper samma såjord som jag gör, det är en stor säck jord (50 liter) som man redan har blandat ner en massa perlit i. Det är hasselfors yrkesodlar jord = S-jord, och så himla dyr brukar inte den jorden vara, här brukar den kosta runt 70kr.
Den där så och kaktusjorden som man köper i småpåsar har jag slutat med för länge sedan så mycket sorgmygg och misslyckade sådder jag fick när jag använde den jorden har jag inte haft sen jag slutade med den.
Hasselfors S ska läggas på minnet!!
Åsa, mälardalen zon 2
26-02-2006, 23:07
Ett tips är att kolla efter älgen när du köper jord, Hasselfors yrkesodlarjordar brukar ha en älg på påsen.
kerstin z5-6
26-02-2006, 23:13
Älgen !  Kom ihåg det -har fö samma erf som Åsa -så o kaktusjorden är i bästa fall en kakbildande hård massa varur inget sprirar o det mesta dör av syrebrist .. i sämsta fall infesterad av sorgmoggelarver ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-02-2006, 23:13) Älgen !  Kom ihåg det -har fö samma erf som Åsa -så o kaktusjorden är i bästa fall en kakbildande hård massa varur inget sprirar o det mesta dör av syrebrist .. i sämsta fall infesterad av sorgmoggelarver ... Då vet jag var mina 8 miljoner sorgmyggor kom från ... suck. Jag tatuera in "Hasselfors S-jord" på armen så jag inte glömmer till nästa år ...
Passar på att fråga om sand i jorden. Jag köpte en finkornig vit sand som jag har blandat i. Har en känsla av att den är lite fuktig  Jag har blandat den sanden med lite ljus torv i vanlig plantjord till att så i...är det helt fel???
kerstin z5-6
27-02-2006, 09:35
Nja , den finkorninga sanden OCh torven ökar fukten , vilket kan vara bra i ditt snart , torra o varma klimat . Men för just frösådder behöver man inte öka fukten i jorden mer-om man redan har torv i , däremot genomsläppligheten . Pröva finkornigt grus nästa gång du sår
Tidigare har jag inte haft något problem med mitt såjord, men årets jord verkar bli "sement"... så jag tror att jag kör det so mjag har kvar med perlite och byter sedan till älgen
Dum fråga...hur klarar dom små liven att ta sig igenom gruset?? Blir inte stjälkarna nästan avbrutna??
kerstin z5-6
28-02-2006, 10:35
sett maskrosor i asfalt?  Du behöver inte vara orolig -de fixar grus hur lätt som helst-men det ska vara tunnt lager
kerstin z5-6
28-02-2006, 19:33
ja det kan man ju undra -de kanske har spec muskler
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|