Full version: Raketlilja?
Piccante
Hej odla-ister! jag har noll koll på allt vad krukväxter heter jag håller mig till chili, tomater, basilika och annat som jag begriper mig på.

Men jag har fått en lilja av mormor som jag ska försöka sköta om så att jag kan dela den och dela ut till släkten. Den ska vara av en gammal sort som de har haft sedan 60-talet. Mamma säger att den kallas raketlilja. när jag googlade på raketlilja så fick jag bara en träff, den kallas visst sefyrlilja oxå. Vad jag förstår så är det en gammal krukväxt som sällan sälj nu förtiden, stämmer det? I så fall är det lite extra roligt att kunna bevara den.

Är det något man ska tänka på när man odlar liljor, mer än att vattna dem ibland? Jag har väldigt liten erfarenhet av att odla lökväxter, förutom gräslök biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den säljs ofta nu med men den ligger ofta i påsarna som det står väpnarlilja på. Väpnarlilja är en annan växt som är väldigt lik sefyrliljan men oftast är det inte rätt växt som ligger i påsen med väpnarliljenamnet på.

Min växt som jag köpte under namnet väpnarlilja är troligtvis en Sefyrlilja för ståndarna är mera lika sefyrliljan än väpnarliljans.

Jag har bara stoppat ner dem i en kruka med den spetsiga änden strax ovan jordytan och sedan odlar jag den som en vanlig krukväxt. När lökarna visar tecken på att vissna ner vattnar jag något mindre och till våren planterar jag om dem och sedan när de sätter fart att växa får de lite mer vatten och under sommaren får de gödning. Ofta blommar de lite senare på våren men ibland dyker det upp blommor även under sommaren.

(kan även tillägga att jag sett sefyrliljan säljas på trädgårdsmässor under namnet miniamaryllis, växten hör till familjen Amaryllidaceae och inte liljefamiljen, Liliaceae)
Piccante
Hej Åsa, det låter inte allt för komplicerat jag ska nog lyckas hålla liv i den. Omplantering till våren hade jag kunnat räkna ut själv, men glömde faktiskt av det ohmy.gif det ska jag ta itu med idag redan för jag vet inte hur länge lökarna har stått i samma kruka. Jag har aldrig sett den blomma så jag misstänker att jorden är lite gammal och utsugen. Tack för tipsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon