Full version: rosmarin
katah
Hej!

Jag är totalnovis på kryddväxter.
Idag testade jag en jättegod recept där rosmarin var med.
Det var en marinad med en hel rosmarinkvist.
Rätt blev lyckad, men nu har jag massa frågor:

Betyder en kvist från rosmarin en 8-10 cm bit ?
Jag hade en sådan färdig planta från grönsaksavdelningen, och den är ju inte större än 25 cm hela den, så en kvist är svårt att avgöra för en novis huh.gif

Mer frågor:

kan jag odla vidare den här färdigplantan, skola om till sandblandat kruka?
Lerkruka, den torkar ju så fort, kan man använda en vanlig plastkruka i stället?
kan jag ta sticklingar från denna planta? Rotar dom i vatten eller i krukan?

Vart ska jag placera den nu? jag har ett växthus ( med 5-30 grader just nu) och extrabelysning vid behov.
Och 15-18 grader med växtlampor...
Gurkan
En kvist är väl en kvist ... hur stor vet väl bara den som skrev receptet. Vill du ha mycket rosmarinsmak ... ta en stor kvist ... vill du ha mindre ta mindre ... inte min mening att låta spydig men bara du vet väl hur du vill att det ska smaka.

Om du bläddrar ner lite här i kryddforum så finns det några trådar om att skola om och odla vidare såna "konsumplantor". Jag och Noora har skrivit en del om det bla. ... du får söka.

Jag behandlar ibland mina terracottakrukor genom att lägga dem i ugnen, ca 120 grader tills dom är genomvarma ... tar ut och gnider med en ljusstump på insidan. Det blir helt tätt när sterainet smälter och suger in i keramiken. Nån föreslog linolja på insidan, det borde funka bra också.
katah
Tack!

jag funderare för det mesta med kvisten om de stora riktiga plantor är så stora att min köperosmarin är en kvist, hela den? laugh.gif

Jag gjorde en sökning, men hittade inte direkt något om dessa köpeplantor... men såg att noora hade en sida... ska titta dit!

intressant detta med att behandla lerkrukor! Men vad är vitsen då att använda en lerkruka om den blir lika "tät" som en plastkruka blink.gif

är det bara för att de är vackra? wink.gif

Jag är bara så trött på dom just för att när man har precis vattnat på krukan så ser man att växten håller på att slockna på eftermiddagen wink.gif
Gurkan
Hallå igen !

Här är tråden du letade efter (den finna några rader under denna tråd i Kryddväxter) : Örter .... mataffären

Det fanns en tråd till (där citaten kom ifrån) men jag orkar inte leta upp den nu.

Det finns ju terracottakrukor som är glaserade på insidan ... de oglaserade ser jag bara som en billigare sämre variant ... typ. Dom glaserade kostar flera gånger mer. Gillar inte alls de oglaserade för allt torkar ut direkt och det är svårt att hålla jämn fuktighet. Man använder inte de oglaserade FÖR att dom andas ... utan TROTS att som andas ... tycker jag ... finns säker olika teorier om det ... vet ej.

Gonatt ... trött ... wacko.gif
KURT
Det går bra att platera i plastkruka, men man får vara lite försiktig med vattningen så att det inte blir alltför fuktigt. Det går också bra att ta sticklingar som man sätter i sanblandad jord (minst 50% sand/grus), sticklingarna kan gärna stå svalt. Det kan ta lång tid innan de rotar sig.

Den rosmarin som man köper i affären är hårt driven och brukar vara nästan örtartad. När man odlar själv så brukar det bli grövre kvistar.
Alexander-VG-zon3
jag köpte min sån på konsum och den har växte jätte mycket . det som man ska göra för att få den till att trivas är att behandla den som en medelhavs växt
mycketljus
svalt på vintern och natten
lerig jord
lite vatten på vintern mycket på sommaren
klara -10c
jag toppar min ofta och har det i mat
noora
Rosmarin som man köper i mataffären är lite olika. Ibland hittar man rosmarin som är små "buskar" med vedartade grenar, ibland har de mjukare (yngre) grenar så som Kurt skriver. Båda brukar gå utmärkt att odla vidare. Toppa den gärna, plantera om i en kruka med sandblandad jord, ställ den ljust och frostfritt. Jag skulle inte chansa på -10 grader, inte i längre perioder i alla fall rolleyes.gif Det går bra att ha rosmarin i plastkruka så länge som jorden är väldränerad. Både torka och övervattning är skadligt för rosmarinen, så man får passa den lite.
Alexander-VG-zon3
dom flesta medelhavs växter klara upp till -5c utan problem . min mormor har ute sin rosamrin i trädgården senn tar hon in den vid jul .
sen är det vitikgt att ha lerrik jord till denn även snad med wub.gif wub.gif
katah
Jag kan förvara plantan i växthuset + 5 grader på vinter.

jag ville bara kolla om det är något värd att prova dessa färdiga plantor alls, annars kör jag hellre den långa vägen och sår från frön för att få det bra... men nu ska jag testa.... tack smile.gif
Alexander-VG-zon3
det är nog roligare med att köpa en färdig . fast i växthuset det ska ju vara 12-10c på dagen sen på natten 10-5c
katah
oj, hade tänkt att ha 5-10 grader i växthuset under víntern... hmm... vi får se vad det blir...

Jag hade inte planerat någon krydd-odling i år överhuvudtaget, har liksom fullt upp med allt annat i trädgården i år, det får bli någonting, men jag tar tag i det om några veckor... wink.gif
Alexander-VG-zon3
fast jag tror inte det bler några problem men den kommer nog inte växa det är lika dant med minus grader den överlever men trivs inte men det ska nog gå bra i växthuset wub.gif wub.gif men om det bler varmare på dagen å inte 5c så trivs den bättre men överleva glör den wub.gif wub.gif
Bessie
CITAT (katah @ 26-02-2006, 21:59)
intressant detta med att behandla lerkrukor! Men vad är vitsen då att använda en lerkruka om den blir lika "tät" som en plastkruka

Jag testade Gurkans recept på mina minsta lerkrukor, som gav mig en evig huvudvärk eftersom de jämt skulle vattnas och leran sög i sig precis ALLT utan att det blev just något över till jorden. Det fungerade jättebra -- tror jag i alla fall, jag har inte planterat något i dem än. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon