Katarina i Skåne
26-02-2006, 21:41
Jag har precis beställt fröer till flera sorters sommarrudbeckia. Provade att så några sorter förra året och de blev bara SÅ kanonfina. Blommade jättelänge och var fina hela tiden. Är det nån som har tips på vad jag kan ge mina rudbeckior för sällskap i rabatten. Jag har en oregelbunden yta på ca 6 kvadratmeter att leka med.
Jag vill att allt skall blomma samtidigt, dvs sällskapet skall också vara ganska senblommande och blomma långt in på hösten.
Monarda
27-02-2006, 19:19
Jag håller fullständigt med dig! Jag upptäckte rudbeckian av en slump då jag fick en felmärkt fröpåse. Sedan dess kan jag inte tänka mig en sommar utan rudbeckia. Något tåligare får man leta efter. Jag tycker dom gör sig extra bra i kruka och om du tittar i mitt album kan du se Chocolate Orange i kombination med blomstertobaken Lime Green. Dom var fina jättelänge och var nog bland det sista jag körde på komposten.
Eva i Skåne
27-02-2006, 19:35
Dahlior kan du väl ha. Börjar blomma ganska sent på sommaren och blommar till frosten.
Åsa, mälardalen zon 2
27-02-2006, 19:43
Blå gurkört kanske funkar den brukar blomma lite senare vid direktsådd.
Eva 33c
27-02-2006, 19:48
Själv är jag svag för gräs. Harsvans (lagurus ovatus) ett ettårigt gräs, är jättefin till allt och fryser aldrig bort, bara torkar till en "eternell" som kan står kvar under vintern och pryda sin plats!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.