Plain
Hej på er!

Då jag går från klarhet till klarhet med de svar jag får här i forumet har jag nu en fråga till smile.gif

Jag köpte "den där" ros boken på rean förra veckan och har nu läst på om hur de skall beskäras. Jag är dock lite förvirrad vad det gäller beskäring av klätterrosor. Jag planerar att köpa in Flammentanz till våren och låta de klättra i en rosbåge. Enligt boken så skall ingen gren vara äldre än tre år för att rosen ska vara i tiptop kondition. Men då får jag ju aldrig någon fin rosbåge väl? Hur brukar ni göra ? Låta några grenar förvedas och bli äldre och sen beskära utifrån dem, eller?

/David i Viksjö, zon 3.
kerstin z5-6
Flammentanz blommar bara på gammal ved -för hård beskärning ger inga blommor alls den säsongen -innan den uppnått rätt storlek beskär du så lite som möjligt dvs död torra grenar .. efter detta kan den formas , gamla grenar som gjort sitt flera säsonger , tas bort...
Kajsa
Min Flammentanz var 4 år i sommar, och jag har inte klippt något i den ännu, tycker ingen gren är så kraftig ännu, men i sommar ska jag ta mig en titt, men tror inte jag vill klippa ner någon gren till marken ännu, utan klippa in sidoskott som det står i LÅG del 2.

AnnammA
Jag har en Flammentanzros, som enligt mina grannar är från 60-talet, ung då huset byggdes. Eftersom denna ros då är en gammal planta, brukar jag bara klippa bort sådant som är torrt/skadat och så brukar jag föryngringsbeskära den, vilket innebär att jag varje år skär bort ett eller två äldre skott nerifrån basen. Detta för att yngre skott ska ha chansen att växa till sig. För det är så, iallafall med min planta, att varje sensommar bildas det nya skott från basen, därför kan man redan då se ut vilka äldre skott som skall skäras ner påfallande vår.
Alltså, har man en relativt nyplanterad Flammentanz, behöver man inte föryngringsbeskära den, förrän den är så pass gammal, att det blir för trångt för grenarna/skotten vid basen, och givetvis om äldre skott ser skadade ut, skall man skära bort dem.

Hälsn

AnnA
AnnammA
PS! Sedan är det faktiskt så, att de nya rankorna växer faktiskt snabbt i längder, och rensar man då dessutom regelbundet bort äldre grenar, får de yngre ännu bättre växtkraft. Det gäller att våga hitta balansen av att klippa eller inte klippa, och att lära sig att se vad som skall klippas bort.DS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon