josohl
Jag har i helgen läst i "Beskärningsboken" att man kan göra ett litet snitt i barken ovanför en knopp som man vill skall växa ut till en ny gren på unga äppleträd. Jag har ett ungt bergskörsbär som är asymmetriskt och saknar grenar på en sida. Kan man göra samma med den och hoppas en knopp väljer att växa ut till en gren? När skall man i så fall göra det? Om man skall beskära bergskörbär skall man ju göra det i JAS.
Cilla
Jag har inte provat detta på prunus och jag kan tänka mig att det måste vara ett mycket tydligt knoppanlag som man ska skära över om det ska fungera. Och eftersom det då rör sig om ett snitt i en yngre gren skulle jag välja vårvintern. De flesta körsbärssorter kan man göra mindre snitt i på vårvintern.
josohl
Vad riskerar jag? Kan jag ge trädet röta så att det dör?
Eller kommer det troligen ordna till grenfördelningen själv så det blir hyfsar symmetriskt framöver och jag bara får ha lite tålamod? Jag borde förståss inte köpt ett så snett träd, men det var det sista som var kvar och jag ville väldigt gärna ha ett bergskörsbär...
Cilla
Om det är bergkörsbäret Prunus sargentii du har så blir det ett 18-20 m högt träd och om det är litet nu så kommer det att stamma upp sig och räta upp sig en hel del med åren. Är det varianten 'Accolate' är det ett mindre träd som kanske kan må bra av att stöttas så att det rätas ut. Detta gör man på våren när trädet är mjukt.

För att få fram grenar på lägre nivå - fundera först på om du vill ha det. Ett körsbär som man kan gå under har sina lägst sittande grenar på ca 2 meters höjd, om inte högre. Tänk dig grenarna från stammen och ut 4-5 meter lite fallande. Alla träd "stammar upp sig", dvs släpper energin till sina lägst sittande grenar, och bildar därmed stam med krona högre upp för varje år.

Alla ingrepp med sekatör eller kniv i ett träd riskerar rötinträngning och annat, och dessutom är det inte så lätt som det kan se ut i beskärningsboken. Man måste hitta ett knoppanlag och jag gissar att det på prunus måste vara ett väl utvecklat sådant för att det ska fungera.

Vill du ha rak stam kan du stötta. Kronan kommer iallafall bildas högre upp så småningom. Vill du ha kronan på den låga nivå trädet har nu så kan det vara värt riskerna med ett knivingrepp.

Eller så definierar du trädet som ett med karaktär, som du förväntar dig ett lutande blomsvall på så småningom.
josohl
Stort tack för svar Cilla! Det är ett Prunus sargentii så jag tror jag låter det vara och så får det bestämma själv hur symmetriskt det vill bli i framtiden (stammen är rak, men det sakas krongrenar på cirka en tredjedel av "kronans cirkel").
Cilla
Det låter oproblematiskt, som att det kommer att ordna till sig när kronan kommer högre upp.

Ett tips i sammanhanget är att om man köper ett träd som är lite assymetriskt, kan man sätta den minst utvecklade sidan åt söder eller där det är mest ljus. Visserligen kommer ofta inte nya grenar från en stam hur som helst, men de grenar som finns där förgrenar sig mer och fyller ofta ut mer än på norra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon