Full version: Potatis
evelina
Ja nu börjar det bli dags att titta på potatis sorter snart.

Vilka sorter hade ni förra året??

Vad tänker ni sätta i år??

Förra året hade jag som vanligt Rapido som är kanon tycker jag.

Provade även Amadine den var god men gav liten skörd,snygg i formen som en mandelpotatis.

Sedan sätter jag lite vinterpotatis oxå gamla säkra sorter.
Pirum
Jag kommer nog att skriva en hel del om potatis frampå vårkanten, men som det ser ut nu så verkar det bli franska Amandine för "färskpotatisen", danska Sava för sensommaren/tidig höst, och så norska Beate för vinterpotatisen. Samt några andra sorter för skojs skull, bland annat en norsk som är väldigt mjölig och som jag tyvärr inte vet namnet på.

Amandine och Beate smakar jättebra, Sava når inte riktigt samma höjder men verkar tackla vår relativt leriga jord bra. Bra skorvresistens. Hos en släkting med sandigare och mer lucker jord får Sava en bättre smak.

Av ca 15 olika sorter jag provade förra året så var det ovanstående tre som verkade funka bäst. Det kan givetvis skilja år från år beroende på väder osv.

Tillägg : det är ju kul att prova olika sorter, jag svamlade om en del sorter i en potatistråd förra året, och andra personer skrev om sina erfarenheter : http://www.odla.nu/forums/index.php?s=510f...7&t=31766&st=30
hnorbeck
Hamlet är godast av de tidiga tycker jag. Gul och fast. Tyvärr gav den inte så mycket per planta, men jag har bara haft den i ett år, så det kan ha varit en tillfällighet.
Den tidiga Minerva gav mer per planta men är inte alls lika god i mitt tycke. Rocket hade jag förrförra året men den var inte heller lika god.
Så jag kommer alltså att satsa på Hamlet som tidig sort ändå i år om ingen annan har ett bättre tips.

Av sena potatisar kan jag rekommendera Asterix. God att äta, vacker färg, ger rikligt per planta och väldigt frisk.
Kanske kommer jag att ha Ukama också - i mitt tycke en av de godaste sena sorterna.
Sava som Pirum nämnde tycker jag inte är särskilt god att äta.

Sen kommer jag att ha Blå kongo mest för att det är roligt för barnen med blått potatismos. Och vackert på matbordet. Ett tips är att köra den kokta potatisen genom press och sen pressa på citron - då blir moset rödlila istället. Mjölk i moset gör istället färgen mer blå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon