|
labarradepan
27-02-2006, 11:57
Jag ( vi ) har tittar på mitsubishi space star, Hyundai Elantra, Suzuki Baleno, Subaru Lecacy och Volkswagen Polo Kombi, vad har ni för erfarenheter av dessa bilar? Min prisklass är max 60 000 kr. Så jag ska inte köpa en ny bil, en bättre beg.  Berätta om era erfarenheter och vilken bil ni har o årsmodell och motorstl o hur många mil. Nöjda eller missnöjda.
Yin o Yang
27-02-2006, 12:53
Toyota Camry hade jag i flera år och trivdes väldigt bra med den  . Har nu en Mitsubishi Lancer kombi - första sprillans nya bilen någonsin, men nu har den 1,5 år på nacken. Trivs fantastiskt bra med den  , rymlig, rolig att köra, bra vägegenskaper. Har också haft Carisma HB (halvkombi) och den var en toppenbil. Rymligare än den såg ut och jätterolig att köra. Provade Hyundai, men tyckte de hade så otroligt hårda säten, vilket inte passar min halvtaskiga rygg
Jag är väldigt förtjust i min Passat Combi. Den är skön att köra, fungerar bra och väldigt sällan trasig
Jag har inga erfarenheter av ovanstående bilar, men Volvo 850 herrgårdsvagn är ju ett jättebra köp. Bra att köra, billig att reparera (dock ej lika billig/bra som 940-serien), säker, ganska stor. För 60 000 bör man få en som är i princip rostfri och knappt inkörd...  Titta på modeller år 95 och framåt. Vid alla bilinköp är det såklart ett + med ifylld servicebok, och att inga stora kostnader ligger nära i framtiden (kamremsbyte etc). Men visst, Volvo kanske kan upplevas lite "tråkig", samt att man får en bil som är ett par år äldre än "konkurrenterna" vid begagnatköp (pga oftast högre andrahandsvärde). Har själv inga erfarenheter av japanska bilar, men de är säkert jättebra. Jag håller mig till Volvo eller (just nu) tyskerstål av tradition och ohejdad vana.
labarradepan
27-02-2006, 17:22
tack för era svar  nu ska vi se vad vi hittar på för bil
Själv kör jag en Peugeot 206 SW. Minstingen men den räcker för oss. Är inte dyr heller i nypris, 120.000. Vet dock inte hur andrahands värdet är på dessa.
lycka till.
Ciczi
För dryga 70000 kr fick jag tag i en Renault Megané, årsmodell 2001, kombi (med div tillbehör som bra vinterdäck, kula för släpvagn) som har god rymlighet. Inte lika stor som den jag hade innan, Ford Sierra ´88, men ack så mycket bättre ändå. Den drar förstås mycket mindre bensin, är lättkörd och komfortabel. Däremot är det ingen bil med hög accelerationshastighet om man säger så, utan lämpar sig framförallt vid tätortskörning. Men det behovet har inte jag heller, så jag är jättenöjd!
Håller med, hög acceleration är egentligen överdrivet. Är väl bara vid omkörningar och utfart på motorväg man sysslar med sånt  Vågar säga att de flesta av dagens bilar accelererar tillräckligt bra för att kunna anses vara trafiksäkra. Däremot kan "dragstyrka" (vagt definierat) vara bra om man ska bogsera släpkärror eller husvagnar. Har en femcylindrig bil nu (20 år gammal) som skrattar åt släpkärror med grus, som tidigare klen 4-cylindrig bil väl hade överhettat motorn för att försöka dra  (Jag hade dock hellre haft lägre bränsleförbrukning och sämre acceleration, men nu har man den bil man har och jag är nöjd med den billiga skrothögen i övrigt så...  )
Av dem du räknat upp skulle jag personligen välja en Subaru Legacy. Dels för att jag kör nu med en fyrhjulsdriven bil -säkert o kul:), de andra asiatiska vet jag inget om och Polo är för litet för en kombi. bytbil.comPå våran gård står en gammal Golf och en nyare Audi, har haft bilar mest från VAG. Lycka till i bildjungeln!
labarradepan
28-02-2006, 18:01
ja , det är inte lätt i bil djungeln.. hihi.. man läser om bilars fel o brister, alla har ju nått.. bara välja vilket "fel" man vill ha... suck. man vågar knappt köpa nån bil efter det man läst ju..
Margaretha
28-02-2006, 21:50
Vill man ha en småbil med liten bensinförbrukning, men som ändå är rymlig, är Astra Combi utmärkt. Vi trivs jättebra med vår! Den går och går och går - och verkstadskostnaderna är små.
*Felix matte*
28-02-2006, 21:54
CITAT (Margaretha @ 28-02-2006, 21:50) Vill man ha en småbil med liten bensinförbrukning, men som ändå är rymlig, är Astra Combi utmärkt. Vi trivs jättebra med vår! Den går och går och går - och verkstadskostnaderna är små.  Håller med där... Syrran har en Opel Astra Combi.. rymmer mycket och är bensinsnål... bara går och går och går och....
labarradepan
01-03-2006, 06:06
jaså.. är de så bra  tar det til mig i tankarna.
CITAT (labarradepan @ 27-02-2006, 11:57) Berätta om era erfarenheter och vilken bil ni har o årsmodell och motorstorekl o hur många mil. Nöjda eller missnöjda. Har en BMW Touring 525i. Trivs fantastiskt bra med den  har kört nästan 5000 mil med den nu. Rymlig, bra att dra hästtransporten med, superrolig att köra!  superbra vägegenskaper! Och den bara går o går o går..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|