akagebeck
Hej!
Jag har precis börjat fröså perenner och sommarblommor! Det är första gången jag provar på detta och det är så himla roligt!!! biggrin.gif
Jag har förstås köpt massor med olika frön som antingen redan ligger i jorden eller som ska i nu under de närmsta månaderna.

Jag inser nu att det kommer att bli FULLT med små krukor överallt och att min plats inomhus under lysrören inte kommer att räcka till. Definitivt inte när det är dags för att omskolning då plantorna behöver större krukor.

Då till min fråga: När kan man ställa ut plantorna utomhus? Ska man använda en kallbänk/drivbänk (vad är skillnaden), alt en "inglasad hylla"? Om det blir frostnätter, klarar sig plantorna i en sån kallbänk/hylla? Eller måste man ta in dem varje natt? ohmy.gif

Hur gör ni när plantorna inte får plats inomhus längre?
Tacksam för alla tips!!!

/Anna
Lena i Torslanda
De flesta perenner kan du ställa ut direkt efter sådden, behöver bara något dygn inne först för att fröna ska dra åt sig fukt. De gror sedan när temperaturen kommit upp i rätt grader vilket skiljer mellan olika perenner. En del gror senare än andra. Det är det absolut enklaste sättet att så perenner om man inte har bra möjligheter till sval förvaring med mkt ljus. Sommarblommor kan du inte sätta ut förrän det är absolut riskfritt ur frostsynpunkt och det beror ju på var du bor.
kerstin z5-6
har du drivit dem inne kan en pallkrage med fluffig fiberduk klara många frostnätter -men det får röra sig om -1, -2 grader max ... men man kan börja ute ganska tidigt med denna metod
Anna Maria
En drivbänk med glasrutor över, och fiberduk över små utskolade plantor - längre fram när det inte är -15° längre, som det var här i morse... Klarar de lite kallgrader då tro? Jag börjar också inse att det snart inte ryms mer i mina hyllor under lysrören. Jag tänkte främst på härdiga perenner som tex pipört, riddarsporrar och kungsljus. Om man avhärdar innan kanske det funkar längre fram i mars, eller? Mitt växthus kommer inte att bli klart innan påsklovet tyvärr.

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Nja .. de klarar lika lite kallgrader som ettåringar innan de är avhärdade ....
Så beroende på var du bor -kan du börja när det är en mild period med + även nattetid -om än låga + grader -och det finns risk för Enstaka frostnatt
maj här -kanske mitten april hos dej ?massor av fluffig fiberduk på och frigolit under krukorna som skydd
Före påsklovet skulle jag inte chansa -de här #härdiga perennerna är helt ohärdiga innan de vant sig -trots att de senare tål minus 30

trångt blir det ...fram till påsk då ..ser att du får växthus då
Grattis ! laugh.gif
akagebeck
Tack för era svar!! rolleyes.gif

Flera av mina perenner har redan grott (Skogssalvia, anisisop och axnepeta) och kommit upp flera centimeter. Började jag för tidigt månntro? (Jag bor i Stockholmstrakten och tomten är skuggad av en skogsdunge så snön ligger kvar länge...)

Enligt odlingsanvisningen kunde jag välja mellan att så utomhus eller förkultivera inomhus och jag valde som sagt det senare, vilket kanske ställer till en del problem nu.. unsure.gif

Men har jag fattat det rätt att jag, innan jag planterar ut plantorna, måste avhärda dem under några veckor? Och så måste det vara helt riskfritt för frost?

Tack igen för svaren!! Det är så roligt när plantorna växer och det skulle verkligen va trist ifall de dör sen när man ska plantera ut dem...

Anna
kerstin z5-6
Typ så ja .. och om du är för tidig eller ej -beror ju på hur du kan ta hand om dem nu-har du extraljus så är det inga problem ..
nepetan och salvian osv kan efter omskolning till större krukor leva länge i dem , så det är ingen brådska att får dem i jorden i rabatterna-
men avhärdningen måste du göra -brukar ta ca en v
Finns altan balkong eller liknande kan en frigolit back samt flera lager fiberduk som tas bort ett lager i taget -ersätta in och ut racet ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon