Monica J
Hejsan!
Vad är lämpliga rosor att göra stamros av och hur gör jag bäst? Jag vill att de ska bli vinterhärdiga i Stockholm utan extra täckning.
Fick tips om rugosa-rosor, finns andra kandidater också, tex nån klängros? De ska helst blomma länge.
Mvh Monica
kerstin z5-6
Göra -du menar klippa till ? Av en buske ? i så fall kan vilken som helst gå -detta innebär ju att kronan inte är ympad-den måste skyddas mot snöknäckning och vårsol ändå .
Rugosor är jättesäkra , remonterande buskrosor önskvärda då de har flor hela sommaren
Monica J
Hejsan!
Ja, jag menar klippa till.
Jag såg ditt fina album med kanadensiska rosor, blommar de hela sommaren? Finns någon webshop som säljer dessa, vet du det?

I så fall kanske jag ska försöka stamma upp en sån... Skydda mot vårsol är inget problem men jag kan inte ta in dem eller packa in i isolerande säckar.
Mvh Monica
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger Nevada(vit) fryser inte ner en centimeter hos mig här i mälardalen (jag täcker inga rosor), den får grova stammar, ganska kraftigväxande, knappt inga taggar. Har ett massivt flor i början av sommaren och fortsätter sätta blommor sporadiskt och det händer att den byter färg senare på sommaren till rosa

kerstin z5-6
Ja men du har ju tillgång till dem ganska nära -De säljs tex på Löta , i stort sortiment -dock ej rotäkta , postoder finns tex via Blomkvists i Finland men de är dyra i frakt -Rotäkta i kruka

En bra och med bra priser -dock mindre sortiment är Rosenposten
90 kr i frakt barrotade ej rotäkta
Du måste söka på namn på rosen -John Davis osv under moderna buskrosor
Här är adressen
Rosenposten

ja de flesta av mina blommar juni till frost och är dessutom väldigt friska rosor biggrin.gif

Nevada är ett utmärkt alternativ -av de kanadensiska har tex Prairie Dawn , John Cabot,mfl ett naturligt storkbens växtsätt, långa skott) som säkert passar till uppstammning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon