Fru fet
Jag vill ha ett växthus! Jag har en liten villaträdgård så något stort blir det ju inte - kanske 6 kvm - men nog för en liten ratatouilleodling. Jag vill odla tomater, paprika, chili och gurka. Och basilika. Frågan är bara hur mycket man skall satsa? Har läst gamla inlägg och föll förstås pladask för träväxthusen från Burträsk (ett engelskt rött, med grått golv..) men det är ju dubbelt så dyra som en del andra. När man är absolut nybörjare på växthusodling kanske det duger med Bauhausvarianten för några tusenlappar? Hur stor skillnad är det i kvalité egentligen mellan olika märken? Kan man köpa ett billigt växthus och ändå bli nöjd?

Jag längtar till sommaren och ser redan fram emot att skörda tomater.. laugh.gif
kerstin z5-6
Ett billigt ja men ett för litet nej ... de små blir mycket varma och svårskötta .. dessutom saknar man utrymme omedelbart -10 kvm -även det kan kännas för litet ganska fort :)men är ok -inte så varmt
Lena i Torslanda
Att använda 6 eller 10 kvm av sin trädgård? Jag tror att även om man har en liten trädgård så spelar de där extra 4 kvm inte så stor roll men de gör en enorm skillnad i odlingsglädje och möjligheter. Jag tycker att du ska satsa på 10 kvm och priset spelar inte så stor roll ur odlingssynpunkt - det är mer en estetisk fråga. Vackra växthus är dyrare. Om man lägger till lite i pris så får man oftast också en stabilare stomme.
Eva i Stuvsta
Att vi valde vårt Florum-växthus (från Burträsk) berodde mycket på att de faktiskt är mycket billigare än andra likvärdiga träväxthus rolleyes.gif Prisvärt med andra ord! Och vackert naturligtvis.
Vi valde 12,5 kvm, för att få plats både att sitta i det och att odla i det...
Idag, med ett par minus ute här i Stockholmstrakten, var det över 20 grader därinne när solen låg på som bäst mellan 12 och 2... Nog är det värt det, alltid! wub.gif wub.gif wub.gif
Katarina H
Spontant tycker jag också att du ska satsa på ett större växthus även om du har liten trädgård. Men det beror ju på hur din trädgård ser ut och vilken form den har - kanske kan du lägga in bilder på den i albumet? Svårt att säga generellt annars. Och om du inte tidigare odlat i växthus så tycker jag att du ska satsa på det som inte är dyrast - tänk om du inte gillar växthusodling? smile.gif
Fru fet
Tack för era svar!
Tja, 10 kvm kanske skulle gå att klämma in (komposten får väl maka på sig). Min trädgård är ca 700 kvm och jag har egentligen bara ett läge som passar, fritt i n/s läge med sol en stor del av dagen.

Visst brukar det finnas växthus på trädgårdsmässan? Jag bor ju faktiskt i Älvsjö så jag tänkte ta ledigt första mässdagen och gå och kolla lite (det borde väl vara mindre trångt då).

Lyckost du Eva i Stuvsta som har ett Florum (och hej granne förresten!). Jag känner att jag har snöat in lite på ett träväxthus men 20 tusen är myyycket pengar (och tänk om jag, som sagt, inte gillar växthusodling?).

En fråga till: hur mycket bättre är det med plast? Jag har ju bara tänkt mig sommarodling, men har å andra sidan två busiga pojkvaskrar som gillar att spela boll...
pisanggoreng
10 kvm ska nog gå; vi har fått plats med 25 kvm på vår tomt som bara är 600 kvm... smile.gif
Eva i Stuvsta
Hejsan grannen! smile.gif
Det är väl en prima idé att börja med ett lite (och billigt!) växthus bara för att se om du gillar det... Varför inte sätta in en annons om att du vill köpa ett begagnat? Vet inte hur många trädgårdar jag gått förbi med övergivna växthus med trasiga glas eller använda som förvaringsplats...
I så fall har du ju inte lagt ner så mycket på det första "provväxthuset" och kan unna dig lite mer sen... rolleyes.gif laugh.gif
Kolla på mässan - men akta dig: det var där vi beställde vårt Florum! biggrin.gif
Och så brukar där finnas andra drömhus i 100 000-kronorsklassen... tongue.gif
kerstin z5-6
Florum kommer nog inte på mässan i år -sad.gif
jag köpte ett litet 7 kvm först -har aldrig ångrat något så mkt ..
Går inte ens att sitta i som lusthus, vilket ett större är utmärkt till
man behöver ju inte odla annat än luktärtkrukor nån basilika o krydda
om man inte vill
För mej är växthusodling inte en enda grönsak .. jag använder det tilkl uteslutande perennuppdragning, rosförvaring och lust laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pisanggoreng
Såg i Bauhaus reklam idag att de har ett 8,1 kvm växthus för 4898:- (!).
katah
Hej!

Om ni är kunniga att bygga själv så håll koll på begagnade växthus.

håll koll på www.blocket.se och annonsera själv

Satsa hällst på en aluminiumstomme, om du inte älskar att jobba mycket med gamla fönsterkarmar.

Vi köpte vårt växhus på 13 kvm för 3000 kr, men det har naturligtvis kostat mer att få den på plats. Räkna med att någon ruta kan gå sönder innan allt är klart.
Platshuset blir billig men jag tror att ventilationen blir väldigt svårt att ordna. Automatiska luckor är ett måste om man tänker göra längre än halvdagsutflykter under sommaren, Det blir fort över 30 grader varmt och då mår inga växter bra.
jåj
Instämmer med föregånde ju större desto bättre och framför allt det är lättare och därmed roligare. Baksidan är kostnaden.
Ett växthus är en del av trädgården, finns inga barn som spelar boll så bygg trädgärden runt växthuset.

Mit 3:e blev på 40Kvm våldsamt stort men nu 3:e året och omgivningen kommer att bli perfekt! laugh.gif d.v.s. att nästa år så skall.... jag bara ...

Komposten göms i ett hörn den blir alldrig vaker men får många besök och kanske krasse som klänger runt ?

Nja ju större desyo enklare och bättre resultat. Termostatsyrda fönster äre ett måste! (?)
Placering i nord syd riktning kan rkomenderas mycket enkelare att skugga ...

Lite åsikter
JÅJ

Lycka till
Eva 33c
I en annan tråd här på forumet finns en länk till hobbydrivhus.se och de säger att de skall vara på mässan i Älvsjö.
freddy91
[FONT=Arial][SIZE=7][COLOR=blue] Jag köpte mitt växthus från hobbydrivhus.se i höstas. Det var lite pill att bygga upp det men väl man fick klart det så var jätte fint och det var perfekt för mig. Växthuset är på 10 kvm med 6 mm polycarbonat, lite dyrare än 4 mm, men väl värt investerade pengar för oss som bor i kalla snörika område. Jag kommer börja förodla nästa vecka. Det ska bli spännande med ett växthus, har aldrig haft något tidigare. Jag tycker att de på hobbydrivhus verkar ha bra produkter till vettiga priser. Innan jag bestämde mig för att köpa från dem kollade runt över allt, men till slut fastnade jag för hobbydrivhus modell 200. Dels priset men också pg a storleken. Har fått rådet att små växthus är inget att ha. Man bränner sönder växterna.

Lycka till i vår biggrin.gif
Fru fet
Tack för alla svar och kommentarer!

Jag var ute i snön igår och stegade igår (grannarna undrade nog vad det var för konstiga ritualer jag höll på med) och 10 kvm (eller åtminstone åtta) skall jag nog kunna få till. Problemet är då att växthuset hamnar väldigt nära tomtgränsen men eftersom ingen har bott i det angränsande huset på åtminstone 10 år (vilket förövrigt är SYND och SKAM för det har en härlig men vanskött trädgård - vill ha!) så törs jag nog chansa! Nu kommer det roliga delen - läsa böcker, rita och tänka ut vad jag skall odla...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon