|
Margith
27-02-2006, 15:26
De grodde så snällt, mina Codonopsis clematidea, jag väntar ut några karaktärsblad och i helgen bestämde jag mig för att det är dags att skola ut dem. Men då ser jag att hjärtbladen är gröna och fina men karaktärsbladen slokar, för mycket eller för lite vatten tycker jag att det ser ut som. Eftersom de snarare var för blöta än för torra, så jag flyttar dem lite varmare och bestämmer mig för att vänta lite. Nu är karaktärsbladen bruna, torra, stendöda... medan hjärtbladen slokar betänkligt. Jag kan tillägga att de grott och fortfarande står inomhus under lysrör. Inte för att jag inbillar mig att jag kan rädda den här sådden, men, har nån en idé om vad jag har gjort fel? Ifall jag nu skulle få för mig att prova igen ett annat år..
kerstin z5-6
27-02-2006, 15:57
Låter som de drunknat....  om du inte ser odjur i sådden .... fukta sådder med blomspruta bara
Margith
27-02-2006, 19:26
Ni som läser det här inlägget; ta det här som lärdom!!! Jag dränker inga frösådder, här används endast blomspruta Odjur?? Inte en chans, jag jagar dem med blåslampa Men, jag måste erkänna: jag har alltid använt Hasselfors såjord, den med perlit i, men nu senast när jag behövde en säck till fick jag inte tag på den  Alltså köper jag en säck av nån annan såjord och .. visst.. den blev himla blöt och kompakt... jag insåg snabbt att jag måste införskaffa en påse perlit och blanda ut med.. Slutsats: aldrig mer såjord utan perlit  Finns den inte där när du köper den, så får du bland i den själv Nästa vår ska jag jaga rätt på nya fröer av Codonopsis clematidea: är det inte Kerstin som brukar säga: prova åtminstone 3 gånger innan du ger upp?
Om mina inte dör har jag fröer till hösten igen Men just nu är dom slut. /Åsa
kerstin z5-6
27-02-2006, 19:59
Ja, jag får nog göra ett nytt försök med Silverrisp (Limonium platyphyllum) ett annat år. Jag har tre olika kärl med fröer, inga kusar, håller fuktigt i det ena, mer fuktigt i det andra och mindre fuktigt i det tredje. Alla tre uppför sig lika. Det blir två hjärtblad men ingen rot och efter ett tag så gulanar hjärtbladen och dör. Av de 150 frön som fanns i påsen blir det i bästa fall ett 10-tal plantor. Det märkliga är att dom som verka bli något utvecklas lika bra i alla tre kärlen  De tio plantorna har utvecklat riktigt gulliga små bladrosetter. Margit, kan vi inte bestäma oss för att det var något fel på fröna? /Anki
Margith
27-02-2006, 20:41
Skam den som ger sig  !! Vi kanske får tag i bättre frön ett annat år /Anki
kerstin z5-6
27-02-2006, 20:53
Ni har fått usliga frö helt klart ... Limonium var rena ogräset ska fota mina -i morron ska du få s e Anki , hur man missköter sina limonium ... Ett helt gång -säkert 25 OUTSKOLADE schhhhysss -plantor -upphittades av undertecknad i växthuset på golvet igår ..-uteväxthuset ..från fjolårets sådd.. Där haver de stått sedan oktober -i 2cm jord tätt tätt -30 grader av o till Upptining ,vatten och in under lysrör De rör redan på pedalerna och sänder nya blad ... du har fått klena frö Condonopsis är en fuktälskande perenn -så dina M -de är måndagsfröer Kom igen flickor  Frö finns här i höst K
Ok, Kerstin får jag se på dina så ska jag visa mina. Även om jag då rodnar av både skam och föremjukelse. Jag fotar i morgon! Anki
Margith
27-02-2006, 22:38
Nej nu är det för mycket "fota imorgon" och "får jag se dina, får du se mina" Jag säger bara: fegt! Här är en bild av mina döda codonopsisar, att färgen inte är exakt spelar ju ingen roll... de är ju döda  Får jag se era misstag nu???
kerstin z5-6
27-02-2006, 22:42
Margith
28-02-2006, 15:30
Menar du verkligen att det finns hopp för de här? De små, slokiga hjärtbladen har ju redan presterat en planta, som alltså är stendöda (det är de brun-gröna sytrådarna  ) Men om nu hjärtbladen överlever, de är ju faktiskt gröna fortfarande, kan det då komma en ny liten planta?? Jag var helt övertygad om att allt kommer att dö inom en snar framtid, men de ser faktiskt lite piggare ut idag
Jaha, här kommer min frösådd med "sekunda" fröer av Silverrisp (Limonium platyphyllum) Hoho, var är de andra 75 plantorna?  Men håll med om att de få som verkar kunna bli något är söta  /Anki V
Alpiner i Halmstad
28-02-2006, 17:26
De flesta fröer har lagrad näring med sig i fröet. Näringen räcker normalt till hjärtbladen och den första delen av rotbildningen. För att kunna fortsätta att växa, måste plantan omvandla ljusenergi, vilket sker genom fotsyntes i bladen. Jag tror att problemet orsakas av näringsbrist, läs ljusbrist. Vi har under de senaste 10 åren sått ca. 200 arter per år. Fröerna sås efter nyår efter några dagar i garaget, flyttar vi ut krukorna i vintervädret. Fröerna gror när så ljus och jordtemperatur är lämpligt för arten. Uppkomlingar före skolning.  M.v.h. Bernt
Stämmer din teori så är det lika bra att lägga ner allt vad frösådd av perenner heter här uppe i Z 4-5.  Sundsvall börjar det i bästa fall att gro i början av juni (under fiberduk). Förra året fick vi t.ex två dm blötsnö 3:e veckan i maj och vad skulle det då hinna att bli av frösådda perenner ute? Mina Limonium har fått så mycket extraljus som jag kan ge dom 4 st 36W, kallvita lysrör ca 15 cm övan sådden 14 timmar/dygn. Vad säger ni andra, håller ni med om att det kan vara ljusbrist? /Anki
kerstin z5-6
28-02-2006, 18:00
Nej det kan inte vara ljusbrist
Alpiner i Halmstad
28-02-2006, 18:06
Efter den 22 mars har Ni norröver fler soltimmar än vi här i söder. De flesta perenner gror här under april och maj månad. Solen ger en solig dag ca. 1000 Watt per kvaddratmeter. En grov jämförelse blir det 25 styck 40 watts lysrör per kvadtarmeter. Jag kan inte förstå varför Ni väcker fröerna så tidigt.
M.v.h. Bernt
Eva 33c
28-02-2006, 18:20
Jag bor i zon 5-6 och sår mycket perenner varje år. Jag ställer ut dem direkt efter sådd, de som skall ha kyla står redan under snön de övriga kommer jag att så i mars-april. Sen får årstiden ha sin gång och jag hinner få utplanteringsbara plantor av de flesta sorter till hösten. Så inte behöver vi lägga ner sådd av perenner bara för att vi bor i kyligare trakter. Jag tror inte jag är ensam om denna erfarenhet heller.
Det har nog inte så mycket att göra med soltimmarna!  Det här är första året som jag försöker driva upp perenner under lysrör. Jag har tidigare försökt att direktså både höst och vår men det har aldrig velat bli något. Endera delen så torkar de små liven bort eller då så drunknar dom om dom nu inte rensats bort av misstag eller utkonkurrerats av annat. Sår jag i kruka så är det ett evigt passande för att det inte ska torka. Jag tycker det här verkar vara en bra ide för oss med kort odlingssäsong. I mitten av juni har man förhoppningsvis plantor som är nog stora för att inte kräva allt för stor omsorg. Allt/alla arter kanske inte passar för den här metoden och då är det väl bara att acceptera (men inte förrän jag provat några ggr  ) /Anki
kerstin z5-6
28-02-2006, 18:49
Problemet är att ute gror de i mars och dör sen vid första frostknäppen .. särskilt alpiner har den lilla ovanan -och ljusbrist pilutta dej Bernt,... de här nedan .... har ingen ljusbrist Bladen är lika klistrade vid jorden som dina  penstemoner som har upp till 12 v kallstratifieringstid o sen är grässtrån i 3 månader har inte en susning med utemetoden , bergvallmo går inget vidare, gentiana som gror bäst varmt o aldrig kommer upp för mej via kyla .. Visst kan vi odla hur mkt perenner som helst -särskilt med lysrör Men jag har inget emot naturmetodsåddarna .. ni får bilda en motgrupp LOL  Fjällsippa  Lindeofia anchusoides
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|