|
mari_tres
27-02-2006, 15:30
Om nu människor ska hålla sig borta från döda fåglar eftersom det finns risk för smitta, hur går det med de djur som kommer i kontakt med döda/sjuka fåglar? Katter, rävar, lodjur kanske? Hundar som sitter ute i rastgårdar... Törs man gosa med kissen när hon har varit ute om/när sjukdomen når hit? Ska man hålla kissen inne? För människan kan väl inte vara det enda däggdjuret som kan smittas? Vad tror ni?
fruberglund
27-02-2006, 15:40
Enligt min granne som jobbar på jordbruksverket så måste viruset mutera minst 2 ggr för att kunna smitta oss människor. Alltså, om en vild fågel flyger över ramlar ner och dör, en katt äter så måste viruset mutera 1 gång för att kunna smitta katten. Sen smittar det ju bara mellan katter. Samma sak sen om katten ska kunna smitta oss (kanske genom t.ex. ett rivsår). Risken att det ska mutera 2 gånger är väldigt liten, visst finns risken men om t.o.m. hon är sugen på att skaffa fjäderfän (jag skaffade nyss ankor) så är inte jag det minsta orolig i alla fall. Om det hade varit så farligt och extremt stor risk så hade knappast hon varit beredd att skaffa fåglar. Tror inte du måste låsa in din katt för att slippa bli smittad i alla fall  Så har i alla fall jag tolkat informationen jag fått.
tror också det är överdrivet det där... såg staplar på nyheterna igår... 3000000 har dött i aids, 2000000 har dött av spanska sjukan.... 50 har dött i fågelinfluensan blir det en pandemi, så ger det sig... ingen idé att hetsa upp sig i förväg, man mår bara dåligt då..
Lars-Olof Arvids
27-02-2006, 16:04
Instämmer! Dessutom ska de småfåglar som brukar besöka fågelbord inte kunna få fågelinfluensan. Av vilda fåglar är det främst sjöfåglar som änder och svanar som drabbas. Hur ofta kommer katten hem med en sådan?
Olle
Anki på Öland
27-02-2006, 23:14
Såg nån "förståsigpåare" på TV som talade om att katter och hundar inte kunde bli smttade av fågelinfluensa. Anki
Lars-Olof Arvids
28-02-2006, 12:13
Nu har vi tydligen eländet i Sverige - på "vilda fåglar i Oskarshamnstrakten" sa de i radion.
Olle
Lars-Olof Arvids
28-02-2006, 16:03
Och nu påstår de att en katt på Rügen har blivit smittad! Olle
En MINK är den senaste dom misstänker ha fått det......
Margaretha
03-03-2006, 14:30
Enligt Expressen kan en smittad katt föra smittan vidare genom sin tarm, genom sitt bajs.
Biggan_
03-03-2006, 14:49
...och hur är det med råttor och möss, är dom mottagliga för influensan? Råttor är ju kända för att vara smittospridare!
kristerh
08-03-2006, 12:15
CITAT (Scrollan @ 08-03-2006, 09:56) Det låter ju bra, men några katter har ju hittats döda av viruset. krister
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 12:15) CITAT (Scrollan @ 08-03-2006, 09:56) Det låter ju bra, men några katter har ju hittats döda av viruset. krister EN katt och det är inte säkert att den dog av viruset, bara att den hade viruset i kroppen, dom andra katterna vart juh friska istället. Så om den döda katten hade fortsatt att leva så kanske den också skulle tillfrisknat
kristerh
08-03-2006, 12:52
Om jag inte hörde fel på nyheterna i morse så har de hittat fler döda katter krister
*Felix matte*
08-03-2006, 22:06
Men om man sätter det i jämförelse med den "vanliga" influensan Flera hundratusen människor i Sverige insjuknar årligen, och upp till 3000 personer dör av vanlig influensa varje år.Då känns det ... åtminstone för mej... att detta handlar om hysteri uppblåst av media.
Det är bra om man är försiktig. Det får ju inte slå över så att folk skaffar fåglar i enkom o hånskrattar åt influensahotet. Så länge vi är försiktiga kommer det nog gå bra. Viruset har ju inte muterat ännu, Men gör det det....Gud hjälpe oss då säger jag bara.
*Felix matte*
08-03-2006, 22:25
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 22:09) Det är bra om man är försiktig. Det får ju inte slå över så att folk skaffar fåglar i enkom o hånskrattar åt influensahotet. Så länge vi är försiktiga kommer det nog gå bra. Viruset har ju inte muterat ännu, Men gör det det....Gud hjälpe oss då säger jag bara. Det hoppas jag verkligen att ingen gör... skrattar åt hotet Men att blåsa upp hot som ännu inte existerar... det kallar jag för Mediahysteri
CITAT (Felix matte @ 08-03-2006, 22:25) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 22:09) Det är bra om man är försiktig. Det får ju inte slå över så att folk skaffar fåglar i enkom o hånskrattar åt influensahotet. Så länge vi är försiktiga kommer det nog gå bra. Viruset har ju inte muterat ännu, Men gör det det....Gud hjälpe oss då säger jag bara. Det hoppas jag verkligen att ingen gör... skrattar åt hotet Men att blåsa upp hot som ännu inte existerar... det kallar jag för Mediahysteri  Fast tyvärr tror jag det finns dem som gör det! Som skaffar hönor nu bara för att.... Det är min största fasa nästan...att alla svenskar ska tänka att "vad löjligt! vad de blåser upp hotet!" och så ska man kasta all försiktighet överbord. DET vore ju typiskt svenskt om nåt!
*Felix matte*
08-03-2006, 22:37
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 22:33) Fast tyvärr tror jag det finns dem som gör det! Som skaffar hönor nu bara för att.... Det är min största fasa nästan...att alla svenskar ska tänka att "vad löjligt! vad de blåser upp hotet!" och så ska man kasta all försiktighet överbord. DET vore ju typiskt svenskt om nåt! Nämen så har jag aldrig tänkt I så fall måste de vara i absolut miniminoritet... tror (hoppas) jag
CITAT (Felix matte @ 08-03-2006, 22:37) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 22:33)
Fast tyvärr tror jag det finns dem som gör det! Som skaffar hönor nu bara för att.... Det är min största fasa nästan...att alla svenskar ska tänka att "vad löjligt! vad de blåser upp hotet!" och så ska man kasta all försiktighet överbord. DET vore ju typiskt svenskt om nåt!
Nämen så har jag aldrig tänkt I så fall måste de vara i absolut miniminoritet... tror (hoppas) jag  Ja det får man ju hoppas! Men jag har hört ganska många som blir helt tvärtom när de hör om nåt hot....det finns ju dem som agerar så när det gäller könssjukdomar också. Bestämmer sig för att det gäller inte dem och så anstränger de sig för att sprida dem ännu mer.
*Felix matte*
08-03-2006, 22:45
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 22:44) CITAT (Felix matte @ 08-03-2006, 22:37) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-03-2006, 22:33)
Fast tyvärr tror jag det finns dem som gör det! Som skaffar hönor nu bara för att.... Det är min största fasa nästan...att alla svenskar ska tänka att "vad löjligt! vad de blåser upp hotet!" och så ska man kasta all försiktighet överbord. DET vore ju typiskt svenskt om nåt!
Nämen så har jag aldrig tänkt I så fall måste de vara i absolut miniminoritet... tror (hoppas) jag  Ja det får man ju hoppas! Men jag har hört ganska många som blir helt tvärtom när de hör om nåt hot....det finns ju dem som agerar så när det gäller könssjukdomar också. Bestämmer sig för att det gäller inte dem och så anstränger de sig för att sprida dem ännu mer. Ok... jag förstår
I ett inslag på TV4-nyheterna i morse talade en representant för FN/WHO om detta. Dom är helt säkra på att det blir en pandemi. Frågan är bara när. Vi har nu den stora fördelen att förbereda oss för det. Att blunda och gräva ner huvudet i sanden är det värsta vi kan göra.
De två katter i Österrike som enligt uppgifter till tidningen Kleine Zeitung var smittade med H5N1-viruset har tillfrisknat. Ett andra test påvisar ingen fågelinfluensa.
- Det här ger tre positiva upplevelser: -Katter kan tydligtvis vara smittade med fågelinfluensa, bli av med smittan och vara bland andra katter utan att smitta dem, säger Ulrich Herzog, djurläkare på det österrikiska hälsoministeriet till tidningen Der Standard enligt landrbugsavisen.dk.
Katter tycks drabbas på samma sätt som människor alltså, vet inte om det är bra eller dåligt egentligen. Men visst är det bra att de kan tillfriskna, bara viruset inte muterar och sen sprids mellan katter. (Det är ju det som befaras mellan människor). Då skulle ju väldigt många katter kunna dö. Kanske bättre om enstaka katter som äter på smittade fåglar dör "knall och fall".
Rapchic
03-04-2006, 10:25
[QUOTE]tror också det är överdrivet det där... såg staplar på nyheterna igår... 3000000 har dött i aids, 2000000 har dött av spanska sjukan.... 50 har dött i fågelinfluensan [QUOTE]
jag har hört att fågelinfluensan och spanska sjukan är samma sak (nog för att det sa en släkting så det behöver inte vara sant) eller att sjukdomarna var släkt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|