Anna Maria
Hej!
Jag skulle vilja försöka mig på några vackra engelska rosor i skyddat läge här i zon 3. Man rekommenderar ju att de ska planteras i grupper om tre för att få stora buskage, någon som gjort det och blir det fint? Kan man inte ta tre olika rosor (ungefär samma storlek) och få ett varierat buskage?
Och så undrar jag om någon möjligtvis provat Mutabilis i zon tre... har liksom blivit kär i den men tror ni att den kan gå här hos mig?

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
KP margareta går i z5 i z3 kan du nog ha vilken du vill om du väljer dina z2 lägen i trädgården smile.gif
Kajsa
Mina Austinrosor
Dessa är säkert zon 4, Leander, Crown Princess Margaretha, Graham Thomas, Golden Celebration och Mary Rose zon 5, den vore underbar i en grupp på tre, den blir snabbt fyllig ( har fem av den favoriten )
Leander och Crown P. Margaretha blir höga 1.5 - 2 m
Jag bor i Västerås, kallt läge omgiven av blåsiga fält, men har samtliga Austinrosor så skyddat det går på min baksida, och jag kupar rosorna med kompostjord på hösten.
Men jag provar någon / flera nya varje år nu, många är inte så klena
det står alltid zon 3, därför dom testas bara till zon 3.
Så vi får själva testa och tipsa varandra.
Monarda
I mitt album finns en Austinros som klarade förra vintern i zon 4. Tyvärr har jag glömt vad den heter. Kanske någon som kan hjälpa mig med namnet?
Kajsa
Här några du kan titta på
Crocus Rose

klicka på " photos " så får du upp en massa bilder av rosorna.

Pegasus
Englands Rose
Eller
The Pilgrim
Kanske för gul, svårt för dom skiftar ofta i flera färger.
Monarda
Jag var inte så slarvig som jag trodde! Hittade etiketten - Graham Thomas är det tydligen.
kerstin z5-6
ash.... det visste vi ju smile.gifsmile.gifsmile.gif
Angeleyetears
I somras planterade sambon och jag roser ytomhus. Undra hur de kommer bli i år.. De stor i skuggan och där trivdes de i somras..
Tyvärr vet jag itne vad de va för sort, för vi fick dem av hans mamma.
Anna Maria
Tack alla! Så nu är det bara att välja, nog så svårt.
Jag har alltså ingen engelsk tidigare, blommar de verkligen så ihärdigt som det skrivs?

Maria
kerstin z5-6
De remonterar villigt ,ja-men somliga har så tunga rosor att de hänger med huvudet .
fruberglund
CITAT (Monarda @ 27-02-2006, 19:40)
Jag var inte så slarvig som jag trodde! Hittade etiketten - Graham Thomas är det tydligen.

Den har jag precis beställt på Rosenposten, hade erbjudande. 3 st för 174 dkk biggrin.gif

Ska bli kul att se hur den ser ut, hoppas den blommar redan i sommar.

Bild från Rosenposten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon