Full version: Lökar
Angeleyetears
Hej,

När är det dags att plantera vårlökar ?
Kan man sätta dem i en kruka?
Vilka är bäst, dvs mest tåliga?

//Angel.
Åsa, mälardalen zon 2
Vårlökar = såna som blommar på våren dessa köper och planterar man på hösten de brukar behöva kyla för att blommorna ska komma upp ur löken.

De tåligaste är nog de gamla vanliga krokusarna, scillorna, pärlhyacinterna dessa brukar inte dö i första taget och de brukar sprida sig.

De brukar gå att sätta i krukor som ex. ställs invid en husvägg under vintern.

Vissa av vårlökarna säljs även i kruka i ex. matbutiken dessa kan man njuta av inomhus och sedan när vintern är helt över kan man plantera ut dem i trädgården där de kommer att återkomma år efter år.
Angeleyetears
Jag såg att Blomsterlandet hade några erbjudanden gällande "lökblommor" som man ska ta ut senare.
Jag tänkte gå dit imorgon och se om det finns några bra.

//Angel.
Himmelsblomma
Jag kallar tulpaner, krokus mm höstlök, då de planteras på hösten.

Vårlök däremot är bl.a gladioler, freesia, kanna och dahlior som planteras på våren, sommaren.

Dessa lökar, knölar kan förodlas för att få tidigare blommning. Förodla då 6-8 veckor innan utplantering då nattfrosten är över.

Anna
Angeleyetears
Ska man förolda vårlökarna inomhus under värmelampa?

//Angel.
Åsa, mälardalen zon 2
Värmelampa brukar nog inga växter gilla.

Vårlökar är som sagt de som man köper på hösten och planteras på hösten och de ska odlas utomhus.

De lökar du kan köpa nu i påse är främst icke härdiga lökar/knölar som inte kan vara kvar utomhus under vintern. Ex. dahlia och dessa räcker det med att du planterar i en stor kruka i april inomhus och ställer i ett fönster, när risken för frost är över kan du plantera ut växten den borde då hunnit bli ganska stor. Till hösten gräver man upp knölarna.

Det går även att köpa krukväxtlökar nu i handeln så ska du odla inomhus hela tiden kan någon av dessa passa.
lissa
Hej Åsa....
Kan man inte ha dalia knölarna i jorden under vintern?? sad.gif Ok jag har inte samma klimat, men som jag har sagt vid ett antal tillfällen har vi det kallt ordentligt på nätterna, i natt 2 grader bara. Igår grävde jag lite i krukan och den hade en bebis, tror jag, det såg ut som en stor rädisa biggrin.gif . Just nu har den fuktigt pga regn, och jag lät den vara ifred där den var, för den står skyddad mot mer väta Tror du att den har blivit helt förstörd, och har du något råd så tar jag tacksamt emot det?? smile.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I Barcelona borde man kunna ha dahlian i marken även på vintern för ni har väl ingen tjäle?? så länge som du har plusgrader i marken lär inte knölarna skadas.
Angeleyetears
Nu har jag gått till affären och köpt krokusar (gul och lila) och Pärlhyacint.
De stor i en avlång rektangen vas låda. Jag märkte att deras jord är sandig av sig. Är det bäst att de stor i sina plastkrukor i lådan? eller ska jag låta dem vara utan plastkrukan och ha dem med vanlig jord? När jag tar ut dem, ska de vara i riktig jord eller sand ?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har köpt lökar i kruka så låter du dem bara få vara kvar i krukan sanden funkar bra för dem, oftast är det riktig jord längre ner i krukan. Fast vill du flytta över dem till snyggare kruka så klarar de det med men du behöver inte slösa på ny jord åt dessa, återanvänd den jorden +sanden som de sitter i. Ställ lökarna svalt + ljust så håller de längre.

Lökväxter inomhus blommar ut snabbare än när de sitter i trädgården så de kommer att se lite risigare ut efter blomning men de går bra att gräva ner i trädgården i vår i vanlig trädgårdsjord.
Angeleyetears
Brukar de bli jätte fula när man tar ut dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Efter blomningen är det som med många andra lökväxter det blir risig och ibland gulnande blast så det är ju inget dekorativt man planterar ut, men de kommer att komma tillbaka varje vår och blomma.
lissa
Åsa..
Det finns nog ingen tjäle, men jag har tyvärr ingen trädgård, ...Men jag har rätt stor balkong, så allt jag har växer i krukor.
Det verkar som att ingen skada bör vara skedd,,,Tack för hjälpen smile.gif smile.gif
Angeleyetears
Hur långtid blommar vårlökarna?
Åsa, mälardalen zon 2
Har du varmt där de står kan de blomma ut på någon vecka.
Angeleyetears
De är i vardagsrummet..
noora
Brukar dom där gula mini-narcisserna som säljs i kruka överleva om man planterar ut dem när de har blommat? Jag har bara sett såna i kruka, aldrig i en trädgård... Ska de separeras vid utplanteringen i så fall? De står ju så tätt i krukan...
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de går bra att plantera ut i trädgården själv brukar jag bara klämma ner dem där det finns plats men man kan sära på dem om man vill. Hos mig överlever de oftast bara några år men jag har bara en supertorr slänt att klämma ner dem i och påskliljor brukar ju gilla att ha det lite fuktigare på sommaren men man får ju hela tiden nya plantor så det är bara att knöka ner dem där det finns plats.
noora
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-03-2006, 14:36)
Japp de går bra att plantera ut i trädgården själv brukar jag bara klämma ner dem där det finns plats men man kan sära på dem om man vill. Hos mig överlever de oftast bara några år men jag har bara en supertorr slänt att klämma ner dem i och påskliljor brukar ju gilla att ha det lite fuktigare på sommaren men man får ju hela tiden nya plantor så det är bara att knöka ner dem där det finns plats.

Vad bra, då kan jag med gott samvete pigga upp köksfönstret med lite narcisser smile.gif Jag har inte velat köpa blommande växter på länge eftersom jag inte gillar "köp-och-släng"-växter och inte har plats i fönstren för fler "överlevare"... Ute i trädgården finns det däremot gott om plats smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon