Full version: Lagerhägg
Anders2
Hej.
Jag har fått bruna fläckar på mina lagerhägg. Gulbruna fläckar som är ungerfär 8-10 mm i diameter. Vad kan det vara? Kan jag vidta någon åtgärd? Kommer buskarna att överleva?

Jag undrar också om det är möjligt att föryngra/föröka lagerhäggen själv. Tänkte göra en större plantering men en planta kostar 250:- på plantskolan så det skulle sluta men många, många tusen. Går det att ta rotskott? Eller hur gör man?

Hälsn. från en nybörjare som hoppas på svar.
Anders
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig provat föröka lagerhägg, lagerhägg finns dock med i en förökningslista som finns i boken "Odling av plantskoleväxter" där står: Örtartade bassticklingar i augusti, wounding främjar rotbildning + rotningshormon i pulverform(0,25% IAA) kan hjälpa rotbildningen(rotningshormoner brukar dock inte säljas till privatpersoner i sverige och för det mesta klarar man sig utan).

Vet inte vad de bruna fläckarna på lagerhäggen är men ska man ta förökningsmaterial bör man nog ta det från en frisk planta.
Hannele
de bruna fläckarna kan vara torka, försvinner nog, när tillväxten kommer i gång.
Du kan fösöka ta sticklingar, bör gå bra. Stoppa i sandblandad jord.
Själv passade jag på att köpa några lagerhägg för ½ priset på höstrea.
Trädgårdsmannen
Brunfläckiga blad blir det lätt på våren med starkt sol i kombination med för lite nederbörd - brukar reda upp sig när busken slår nytt och fint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon