Full version: Det gror olika snabbt
fruberglund
Har sått tre olika växter i två sålådor och nu har den ena grott snabbare än de två andra. Den har grott på bara 1 vecka.

Den som har grott är Gaura (sommarkungsljus) och de som inte grott är Akleja i ena och i den andra Coreopsis (vad nu det är).

Ska jag ta en sked och "gröpa" ur de som grott och sätta dem i en annan burk och ställa under lysrören? Eller ska jag låta dem vara bara. Såg i en annan tråd att Aklejan kunde ta väldigt lång tid på sig att gro och till och med behövde kylperiod ibland (stod inget om det på paketet).
Lady Hamilton
"Gröp ur" de plantor som har grott om de är "hanterbara" och placera dem under lysrör
Anki V
Till det här är de tomma "körsbärstomatförpackningarn" perfekt!

Man behöver inte blanda frön och riskera olika grotider rolleyes.gif

Tycker man att lufthålen är för stora kan man medan fröna ska gro lägga plastfolie över hålen.

/Anki
katah
använder du dom som såddkärlar?

Jag har tittat på dom och funderat om de skulle fungera som minidrivhus!

Jag använder mest glassbyttor och köttlådor laugh.gif
Anki V
Ja, dom är helt perfekta om man inte vill "masså" frön. rolleyes.gif
(begränsad erfarenhet, men det jag sått har grott fint)

Ofta är det hål i botten på dom också så man kan "underbevattna" om man så önskar.

När jag har många frön som ska sås så använder jag "Konsums köttråg"

/Anki
kerstin z5-6
fast det är inte jättebråttom .. de flesta gror lite oregelbundet
heiamaria
Det där med "köttrågen" (ett "T" för litet?!, men det ser tokigt ut med 3= kötttrågen)
verkar vara en bra ide, jag stod med ett sådant i handen häromdan och tänkte att detta borde va idealiskt för värmegroende frön, plastmaterialet i dom känns ju varmt på nåt sätt..... ja än finns det frön att så och kött att äta och såkärl kan man aldrig få för många av. Tack för tipset!

rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2006, 22:43)
fast det är inte jättebråttom .. de flesta gror lite oregelbundet

Väntar tills de kommit upp ordentligt då, nu har de inte ens vecklat ut hjärtbladen.

Har sått dem i såna där gröna med 24 små lådor med ett stort plastlock till, tycker det är bra och när jag en gång köpt in de "dyra" så måste jag ju använda dem också. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon