Hej!
Är helt ny här på forumet, har presis i höstas köpt ett fritidshus och jag kan inte så mycket om blommor men hoppas att jag kommer få en del svar av kunniga och duktiga personer här på forumet eftersom jag älskar blommor.
Skulle vilja fråga er kunniga med gröna fingrar när man kan plantera om vinbärsbuskar och om man då kan dela på dem?
RibesRubusVitis
28-02-2006, 00:24
När som helst – för buskarnas del, skulle jag säga. Men just nu går det väl inget vidare att gräva, och särskilt inte att bearbeta den nya växtplatsen, jordförbättra och gödsla. Annars är det bra att passa på när växten ändå är i vila och saknar löv.
Visst kan du dela på storvuxna buskar, bara du får rejält med rötter till varje del. När du ändå beskär buskarna i samband med flytt, kan du sticka ner de avklippta kvistarna direkt i jorden. Alltid är det några som slår rot, i synnerhet unga årsskott och alldeles särskilt från svarta vinbär. (Röda har jag själv inte lyckats lika bra med.) Klipp av spetsen ovanför en knopp, så förgrenar sig den nya busken lättare.
Tackar för ditt utförliga svar och för tipset. Har beskärt dem i höstas så så fort vädret tilllåter så delar jag på dem och planterar om dem. Vad för jord och gödsel bör jag använda?
Vinbärsbuskar är inte speciellt krävande, man kan hjälpa till med brunnen kogödsel. Det vanligaste felet man gör med vinbärsbuskar är kanske att man inte har öppen jord under busken, utan låter den konkurrera med gräset.
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2006, 09:08
Svarta(+gröna) vinbär brukar behöva fuktigare jord än vad röda och vita vinbär brukar behöva. Annars brukar de inte vara så kinkiga, mina gillade att jag blandade ner några spadtag kompost (hushåll+trädgårdskompost) i den befintliga jorden. Något spadtag kogödsel på våren brukar räcka som gödning de är inte så värst näringskrävande.
Hur man beskär beror på vilken sort det är ex. röda och vita vinbär sätter frukt på äldre ved så klipper man för hårt i dessa får man inte så mycket frukt.
Själv tycker jag det är enklast att föröka vinbär med
avläggare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.