Jag vet att plommonträd ska beskäras i aug-sep, men jag undrar om det går att göra det nu utan att trädet tar skada.
Det är flera år sedan någon tog sig an det, och såhär vintertid ser det ut som ett enda skatbo. (zon 5)
/Leia
Välkommen i gänget!
Ja vist, har du rätt då du skriver att plommon bör beskäras under JAS,
och det säger alla experter.
Men jag vet många fruktodlare som beskär sina plommonträd på senvintern här i zon 1. Det tycks fungera. Jag har även gjort det själv utan synliga skador.
Jag förstår att det kliar i dina fingrar, men med hänsyn till att du bor i zon 3 bör du kanske endast klippa bort en del mindre kvistar nu och spara de stora ingreppen till augusti-sept.
Hälsningar
CATO
Jag har också kontakt med odlare som beskär plommon på vårvintern, och som Cato skriver så gäller det oftast i zon 1-2. Dessutom så gäller det träd som gödslas och växer starkare än de vi har i trädgårdarna, och gäller beskärning som syftar till att ge maximal frukt (och inte att estetiskt rätta till träden) och för träd som förväntas leva kortare tid än i trädgårdar.
JAS är bättre för beskärning av trädgårdsplommon. Riskerna är annars stora att det blir gummiflöde och en rad åkommor och försvagning pga det. Det är bara ett tag till som det ser ut som ett skatbo, snart kommer löven och rättar till det hela!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.