Full version: Trötta orkidéer
stina&tomas
Hej alla!
Har ett litet problem med två av mina orkidéer. De har så trötta, vissna och rynkiga blad - vad gör jag för fel?
Är det någon som kan ge ett tips?
Hälsningar Stina
Sommartorparn
Det är troligt att dom har fått för mycket vatten och att rötterna håller på att ruttna bort. Beroende på hur långt gånget det är så går det att rädda dom genom att skära bort ruttna rötter och bädda in resten i vitmossa. Då utvecklas nya rötter.
stina&tomas
OK... då ska jag prova detta. Tack för hjälpen!
Sommartorparn
Om du gör en sökning här på forumet så hittar du mera tips om hur man gör.

Orkidétrådar

Lycka till! rolleyes.gif
kristerh
byt kompost oxså wink.gif skulle tro att den är dålig, när den blir som vanlig blomjord har den gjort sitt, rötterna får ingen syre, och fukten stannar kvar alldeles för länge och därmed ruttnar rötterna.
krister
Anna Maria
Ursäkta att jag lånar tråden, men jag tänkte passa på att fråga om Dendrobiumorkidé - ska den också ha orkidéjord? Mina jag köpt stod i vanlig blomjord, som jag inte har planterat om ännu. Mår den bättre i luftigare jord?

Maria utanför Enköping
Biggan_
CITAT (Anna Maria @ 02-03-2006, 22:40)
Ursäkta att jag lånar tråden, men jag tänkte passa på att fråga om Dendrobiumorkidé - ska den också ha orkidéjord? Mina jag köpt stod i vanlig blomjord, som jag inte har planterat om ännu. Mår den bättre i luftigare jord?

Maria utanför Enköping

Ser det ut som vanlig blomjord är det hög tid att plantera om i orkidékompost. Rötterna kvävs och ruttnar om dom inte får luft. En barkkompost bryts ner med tiden och liknar till slut vanlig blomjord.
susa
Jag fick tipset att odla phalenopsis i lecakulor, sk hydrokultur. Jag plantedae om hälften av mina och de mår jättebra och blommar som 17! Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag fyller på så att vattnet står ca 5 cm och låter det sedan avdunsta innan jag vattnar igen. Varannan vattning har jag näring i vattnet.

mvh
Susa
Biggan_
Kolla i avd. krukväxter i tråden "Tips på vattning av orkidéer" så får ni en länk till hydroodling av orkidéer smile.gif
Powerowic
phalaenopsis hybrider är så tacksamma våran har blommat sen september och har vi tur så kommer det snart en blomma till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon